• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

giba skrev 2011-06-29 22:05:58 följande:
    Turlid jag har diabetes så jag får göra massa extra UL så det kanske e därför jag struntade i att göra kub-testet Skrattande
    Tycker du gjorde rätt. Visst man kan veta och förberedda sig, barn med syndrom är också ett barn och tror inte att jag skulle vilja vara utan det. Hur lång har du kommit förresten?
  • turlid70
    callimero skrev 2011-06-30 16:03:41 följande:
    Nu har jag börjat småblöda, inga floder, men lite ljusrött på toapapperet. Alltid så svårt att veta vad som är cd 1 om man inte vaknar upp med fullt flöde. Ska börja med Pergo på cd 3. Nu börjar jag bli nervös, måste hitta donator och kolla upp hur man tar sig dit osv.
    Otroligt spännande måste jag säga! Om din mens inte sätter igång ordentligt idag så får du nästa räkna CD1 imorgon, så brukar läkarna säga. Hur hittar man en donator? Vill ni ha egen eller ska ni välja en från deras bank?
  • turlid70

Stackars slemtorsk, känner så väl igen dina käslomässiga berg- och dalbanor. Men du, du har några dagar till BIM, inte ens på lördag är om jag minns rätt. Om du inte får något utslag även då så är det fortfarande inte kört, många plussar först efter BIM. Du behöver absolut inte vara orolig att dricka lite sider och även lite vin på lördag. Bebisen har ingen kontakt med ditt blodomlopp först 3-4 veckor efter ÄL, dessutom kan vinet bidra till blodförtunnande vilket är gynsamt för embryot. Själv dricker jag också någon klunk vin, en halv stark öl, en halv sangria lite då och då, inte de senaste 2 veckorna dock. Tips! Blanda vinet med sprite eller sockerdricka, supergott tycker jag, på rött vin blir det sangria.

Ta det lungt med testandet, vänta till efter helgen med det. Grubbla inte över tomma tester, tänk på en trevlig lördag med goda vänner istället. Du fixar det. Kram.

• turlid70

Slemtorsk, glömde att du bantar, men det kan väl inte bli så farligt om man tar 0,5 dl läsk i sitt vin? Ren cider är värre i så fall, om man ändå tänker ta den. Dessutom kan man blanda vin men mineralvatten istället, det är inte lika gott men funkar ganska bra, bäst på rött vin. Vitt vin finns ju ganska svaga som dem är och det finns alkoholfria ocskå. Gubben köpte en bubbel, fransk rosé, till mig till midsommer, den var jätte god, fick dela den med andra.

• turlid70
    Nu Syskon skrev 2011-06-30 21:33:04 följande:
    Det stämmer faktiskt. Kolsyra är en "slaggprodukt" som kroppen måste göra sig av med. Som måltidsdryck är det alltså inte optimalt. Egentligen är det bästa att dricka ljummet vanligt vatten . Inte så gott dock.
    Kallt vatten gör att kroppen först måste värma upp det innan man kan börja förbränna maten.
    Med det resonemanget så borde dock kallt vatten mellan måltiderna göra att man förbränner lite merSkrattande.

Här är en till som jobbar på vikten.
    Det handlar väl som alltid om mängden. 2dl en gång i veckan eller just vid specifika tillfällen måste kroppen kunna klara av utan problem även om man bantar. Dessutom har kolsyra positiva effekter, t ex är den bakteriehämmande.
  • turlid70

Zinfandel och Fjällsippan tack för info, mycket snält av er! Ska ringa till en läkare imorgon, är faktiskt ganska orolig nu.
    När jag gick till en gyn innan vår sista IVF så ville hon ta prover på bakterier just streptokocker vill jag minnas, men just då fick jag min mens och det gick inte ta några prover alls. Sen gick jag dit igen och det var en annan läkare som hittade svamp och lite VB så jag fick mediciner mot det plus lämnade urin för mycoplasma. När jag nämnde ev andra bakterier så visste hon inget om det, förra läkare skrev inget i journalen heller och jag hade lite blödning kvar och skulle börja spruta om 3 dagar, så att jag inte hade så mycket tid på mig och gav upp jakten på bakterier just då. Nu måste jag ta upp den igen känner jag, kan inte leva med den risken. Tack igen för påminnelse. Vi har en mycket trevlig polsk läkare på MVC hos oss, har tid den 20 hos honom, men ska kolla om det går få en tidigare tid.

• turlid70

Oh, den eviga bristen på information från "kunniga". Man måste vara sin egen läkare i alla tider. I vilket fall måste jag se till att få dessa tester gjorda för att utesluta dem risker man vet ändå om. Kram på er!

• turlid70
    Snösport skrev 2011-07-04 08:37:51 följande:
    Syskon nu: håller med Kalimero: Champange!!
    ok, jag dricker inte just nu men jag älskar champange och brukar om det är mindre fest/middag ta fina champangen först och om det är nyår ta den billigare mousserande vinet vid klockslaget då jag ändå är lite snurrig i bollen och smaklökarna redan fått överdos av kvällens mat och dryck ..hi,hi,hi!   Jo jag är ju smålänning så vill ju få ut det mesta av det jag betalar för ..hi,hi,hi!
    Ha ha, jag kör samma. Ingen ide spara champangen till 12 slaget, man känner då inte hur den smakar, jag vill njuta av den när jag är klar i huvud. Gubben bruka gnälla, men ger med sig varje gång.

På Majorca, drack vi faktiskt en gång sangria på champange och det var jätte gott tyckte jag, iofs hade hela miljön bidragit till upplevelsen säkert. Hemma dricker vi champangen ren och fina viner likaså, men experimenterar ibland med billiga viner som man köper på box. Det är mycket spännande man kan hitta på om man inte är rädd för extra bubblor eller extra sockerhalter.
  • turlid70
    AnnaLinn skrev 2011-07-03 19:45:52 följande:
    Hej alla!
    Är första gången jag skriver här på FL och hoppas det är ok för er :) ?  Har följt er tråd och tycker ni är härliga tjejer!! Närmar mig 40 med stormsteg och har genomgått mitt andra IVF nu, har TD den 16/7. Håller på med de där kletiga progesteronvagitorierna i värmen... Känns som livet bara snurrar runt detta just nu!! Har ingen i min omgivning som genomgår/genomgått  IVF så därför blev jag så himla glad att ta del av era erfarenheter i denna tråd :). När det känns som jobbigast så försöker jag fokusera på mina andra glädjeämnen och på vad jag har som är värdefullt i livet. Men ibland är det lite extra tungt...
    Välkommen till oss och grattis till lyckad IVF så här långt. Tiden under ruvningen är jobbigt, ibland känns det att den står still, men det gör ju den inte. Lycka till med det och vi håller tummarna för dig.
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-07-03 18:27:02 följande:

Nä jag är nog egentligen inte särskilt orolig när jag pratat med min naturvetare till man som alltid är väldigt lugn. Jag har aldrig haft UVI eller några andra problem vad jag vet, så jag litar nog på att det här kommer att gå vägen på ett bra sätt. Jag känner faktiskt ett stort förtroende för min graviditet och kropp denna gång, en jättestor skillnad från förra gången. Jag tror det kommer gå jättebra hela vägen faktiskt! Däremot är man orolig så ska man ju givetvis kolla upp sig. Förra grav med sonen så störtblödde jag flera gånger, nu har jag bara haft spottings i början och sen igenting. Så skönt.
    Nu snart semester och massor med roliga saker, fattar inte var tiden tar vägen nånstans. Var det inte nyss vinter??? O nu redan juli!

Det låter skönt att du litar på din graviditet. Kan tyvärr inte säga detsamma. Jag blöder inte och har inte ont, men känner för övrigt i princip ingenting. Vissa dagar kommer lite tryck och spänning över magen och brösten känns mer just då, sen försvinner dessa tecken och jag känner mig väldigt ogravid i flera dagar och idag är det just en sådan dag igen, usch jobbigt värre, men jag har ju haft så förut.

Pratade med min BM idag och det gick inte byta några tider tyvärr, ska till henne nästa måndag. Dem kollar UVI vid inskrivning sa hon till mig, vilket känns betryggande. Läkaren gör extra kontroll just för att det är IVF, vilket är också skönt att veta, ska be honom göra GBS test. Hade annars kollat UVI förra sommaren och den hade jag inte, men ändå fanns det lite vita blodkroppar i urinet, bäst kolla det ordentligt. Hade UVI en enda gång vad jag vet, för typ 18 år sen, men lider av återkommande svamp, mest pga stress tror jag ganska säkert.

Ja, snart är det semester för mig med. Jobbar denna och nästa vecka, har kundsupport och produktionsupport, är dessutom tillförordnad chef dessa veckor så att det blir skönt att koppla av sen. Vi ska åka ut med båten och vara borta en vecka kanske annars ska vi vara hemma tror jag. Vad ska ni göra för roliga saker?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?