IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-08 13:45:46 följande:
hej tjejer... jag tittar in här och kollar till er.Såg att frågan om vikt kom upp och jag kan berätta att jag ju gick ner en del innan vårat första ivf-försök, låg på 32 i BMI (från att ha legat på 39-40) Jag ville ner till under 30 men läkaren tyckte att det räckte bra, deras gräns var på 35 och hon uttryckte det så här:
-Du har gjort ett jättejobb med vikten, om DU vill gå ner mer så visst kör hårt fram tills vi startar medicineringen (jag hade nämnt att jag skulle ta en pulverkur) men från vår sida räcker det, det är inte bra att pressa kroppen för mycket heller.
Under första behandlingen gick jag upp MASSOR, och landade på BMI 37. Försöket misslyckades ju som en del av er kanske minns...... jag fick kämpa för att gå ner de kilon som låg över BMI 35 inför försök nr 2, jag klarade det med nöd o näppe...låg på EXAKT 35 (vilket i mitt fall är 95 kg alltså ingen lättvitktare)...den gången lyckades.
Man kan ju spekulera så klart i all evighet, men jag tror att min första viktminskning helt enkelt var för hård för kroppen, jag har svårt att göra saker lagom och det hände att jag spenderade 2-3 timmar/dag på crosstrainern och slet ut kroppen. Inför andra försöket hade jag inte den tiden då jag hade min praktik på heltid och var hemifrån från 6 till 18 i stort sett varje dag utom helgerna.
Jag har i dag gått upp 8 kg och är i vecka 31+1.
Jag tror vikten har en väldigt stor inverkan på de flesta av oss, dock inte alla. Men framförallt så måste vi tänka på att inte pressa våra kroppar för mycket. Helt ärligt tror jag att en tjej som är överviktig med BMI 34-35 har större chans att lyckas bli gravid än en som idiotbantar sig ner från BMI 36 till 32 tex. Kroppen tar stryk av viktnedgång om den inte sker på ett långsiktigt och långsamt vis.
I övrigt så hoppas jag på fler plus i tråden snart.. har dålig koll på vilka som plussat senaste tiden, finns listan någonstans så man kan kolla in den?