• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hipp hipp hurraaaa till Mamma Gås och InannaHjärta!

Och stort lycka till idag, Inanna! Bra att dom ringer och stämmer av med dig innan upptiningen påbörjas; hoppas så tillsammans med dig att 2 små finingar ska vänta på dig i eftermiddag!
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-21 10:58:33 följande:
    Spännande! Hur vet man om det är en bra cykel för FET? 
    Jag hade frågor till min gyn angående att min mens har varit förändrad under sommaren, mycket sparsam samtidigt som jag har fått extremt ömma bröst (värk som nästan har känts som mjölkstockning). Och då vill min gyn ta prolaktinvärdet samt dubbelkolla så att jag inte har en cysta eller follikel som ligger kvar och spökar innan vi planerar FET'en. Inte så spännande, men det känns väldigt bra att han är noggrann i alla fall.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-09-21 14:33:11 följande:
    Tack Glad! Nu kan jag äntligen koppla av lite och slippa vara orolig resten av födelsedagen! 2 små embryon är kvar i frysen också!
    Härligt att höra - är så glad för er skull! Ruva lugnt och fira ordentligt!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-21 17:50:04 följande:
    Bara superduperförkyld {#emotions_dlg.djavulsk}
    Hur är det med din hud - märker du av Prednisolonets verkan där också? Krya på dig!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-09-21 18:07:06 följande:
    Tvärtom, värre än någonsin Demon Pratade med min läkare idag som vill att jag slutar med B12 ett tag, det var jag inte riktigt med på men får väl göra det.
    Hur hänger hud/eksem/psoriasis och B12 ihop?
  • Fjällsippan
    Nu är jag tillbaka från gynundersökning och det blir FET först nästa månad för min del. Det blir dock en variant på FET á la France - d v s med Puregonstimulering och Ovitrelle. 

Zinfandel: min gyn diskuterade teorin om att min eksem förvärras under lutealfasen just för att mitt immunförsvar funkar som det ska -  det vill säga att det blir försvagat för att göra sig redo att bli gravid och då blir jag samtidigt överkänslig och får eksem.  Ja, vi pratade mycket fram och tillbaka och det här var bara ett spår i diskussionen. Han tycker ändock att jag ska ta både Prednisolon/Fragmin vid FET'en.

Vad gäller LH-mätning i Sverige så trodde min gyn att det inte finns tillräcklig förfinad teknik på labben att mäta de små variationerna i värdet under stimuleringen. Jag förstår inte riktigt (hur svårt kan det vara?); men värdet är tydligen väldigt känsligt (0,1 hit och dit). Huddinge har dock börjat intressera sig för det här, men det ska säkert forskas en massa innan det sjösätts. Som vanligt.

Vad gäller er diskussion om befruktningsgrad så kan det vara intressant att få veta hur många ägg som var mogna för befruktning. Vid mitt förra plock fick jag ut 7 ägg, 3 var omogna och hängde därför inte ens med in i "befruktningsleken" över huvud taget. De återstående 4 befruktades. Och om man har många omogna ägg vid plocken är det kanske läge att ta en titt på stimuleringsupplägget. Vissa kliniker är dåliga på att informera huruvida äggen är mogna/omogna - så fråga själva! 
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-22 15:23:06 följande:
    Men herregud? Inte tillräckligt förfinad teknik på ett labb för ett blodprov som är standard i många andra länder? Men det går bra med en kiss-sticka för hemmabruk istället något som är så "känsligt" att inte ens sjukhuslabben klarar det?
    Nej, jag vet att det låter helt galet (och som ett svepskäl), och ni kan jag tänka er min reaktion när jag fick höra det här! Men min gynekolog är påläst (men kan ha missförstått mig!?), och berättade i alla fall om en klinik i Valencia (troligen en av de där bättre som Maryhe har pratat om) som väljer att totalfrysa (inte göra ET) om kvinnan får ett allt för tidigt LH-påslag under stimuleringen. Ett  alltför tidigt LH-påslag (innan ÄL-sprutan) har visat sig vara missgynnsamt för graviditet. Å andra sidan finns det ju LH i Menopur så det verkar vara väldigt känsligt med LH-balansen över huvud taget. Förlåt min svammelförklaring, men jag förstår inte riktigt självOskyldig.
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-22 15:23:06 följande:
    Var och vaccinerade dottern igår och var lite nyfiken på vad hon fick. Det ena är pneumokockvaccin.

I Norge, England, Frankrike, Tyskland och USA vaccineras alla barn med pneumokockvaccin i nationella barnvaccinationsprogram. Det är ganska dyrt. En bit över tusenlappen per spruta och de behöver ett antal de första levnadsåren. Om alla barn vaccineras i högskatte-Sverige? Gissa två gånger...

www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/art...
    Tittade i sonens vaccinationspapper - Stockholmsbor som vi är har han fått 3 doser. Vad orättvist att det inte ges i hela landet - nu är jag riktigt upprörd!
  • Fjällsippan
    oceanney skrev 2011-09-22 15:25:01 följande:
    Kul!! Ska du följas upp med VUL under stimuleringen?
    Ja, det blir VUL och jag förmodar E2-värdet...och jag kommer absolut inte sluta att tjata om LH-värdet !
  • Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2011-09-22 14:45:37 följande:
    Hej, nu ligger jag på soffan o försöker hämta mig. Fem ägg blev det och det var hemskt jobbigt. Menar ni alltså att ni behövt göra detta mer än en gång?! Fy farao va modigt o starkt.
    Grattis till skörden - nu håller vi tummarna för fin befruktning! Vila nu, man kan bli ordentligt öm och skakig men återhämtningen brukar gå hyfsat fort ändå. Kram!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?