• Älskar min familj

Låt inte era barn bada nakna på stranden! Köp badkläder!!!

Jag tycker det är helt opassande att låta sina barn bada nakna på stranden, har man en pool på tomten så får man göra som man vill. Men inte på en allmän plats. En strand är till för alla och då passar det inte att barn springer runt nakna. Är man i så stort behov av att låta sina barn bada nakna kan man väl lika gärna åka till en strand där naken bad är tillåtet.

Jag vet att folk kommer skriva barn är bara barn, men det spelar ingen roll. Har själv ett barn på 2 år och skulle aldrig tilltåta mitt barn bada naken på en allmän badplats. För det kan störa något otroligt mycket!
    Förstår helt ärligt inte hur föräldrar tänker när dom tillåter sina barn bada nakna, man gör det ju inte i ett badhus och då ska man ju inte göra det på en allmän bad plats heller!!!

• Svar på tråden Låt inte era barn bada nakna på stranden! Köp badkläder!!!
  • Puma87

Och jag skulle gladligen sätta på min dotter badkläder om det inte vore så att hon får eksem över hela kroppen där  badkläderna sitter. Så vad har jag att välja på? Jo låta min dotter vara utan bad eller bada naken med tonvis av solskyddsfaktor.

Kitty 081003
  • MrBlueSky
    Lina86 skrev 2010-07-13 00:32:54 följande:
    Jag förstår inte riktigt det där med "könlösheten", alla har ju ett kön.. antingen är man en pojke eller så är man en flicka, det går inte att komma ifrån det hur mycket man än vill.
    Ohhh... visserligen OT, förlåt men jag var bara tvungen att reagera på det här :D

"Alla har ett kön": om vi talar om det biologiska könet, så visst, oftast, antar jag. Problemet är att jag inte godkänner det biologiska könet som det "riktiga", eller "enda", eftersom jag vet att det finns fler aspekter på kön, och jag vet att vi vidare har det mentala, sociala och juridiska könet, och jag vet framför allt att det fysiska könet är i högsta grad förändringsbart. (eh, om 'förändringsbart' inte är ett ord så hittade jag just på det)

Det går mycket väl att vara pojke och flicka samtidigt - precis oavsett vad som dinglar, eller inte dinglar, mellan benen på dig. Det går också mycket väl att vara inget av dem. Varför? Jo, för att kön är ett samhällets påfund, och inte minst ytterst godtyckligt.

Fler människor än du tror föds med båda könen. Fler människor än du tror föds med ett kön som står i kontrast till resten av kroppen (ex. hjärnan, hormonerna eller kromosomerna). Fler människor än du tror föds med odefinierbart kön. Och plötsligt är vad vi menar med begreppet "kön" inte alls så självklart.

(Men vad jag menade när jag sa "könlös" var att jag slapp känna mig som en "liten flicka" med allt vad det innebar: att tvingas ha på mig vissa kläder i vissa färger och få mig tillskrivet intressen som jag inte alls hade, utan kunde bara "vara". Jag misstänker att många fler barn än vi tror känner samma sorts frihet när kläderna åker av - de slipper definieras av kläderna de har på sig och kan vara sig själva.)

Slutsats: Det går mycket väl att komma ifrån den traditionella synen, att det enbart finns två kön, och (som jag antar att du tror) att de är bundna till det biologiska könet.

För att inte detta ska bli ett väldigt långt inlägg (och för att jag är lat på att tala med människor som inte tycker som jag) så stannar jag där. Är du intresserad så finns det mycket litteratur att finna i ämnet, det mesta finns nog också på internet. Men att det bara skulle finnas två kön, och att det skulle gå att avgöra vilket kön en människa har genom att enbart titta på människan... nej, det stämmer inte.
  • MrBlueSky

Tillägg:

Och jag respekterar att du väljer att skyla din dotter. Det jag ogillar med tråden, och vänder mig då främst till TS med likasinnade, är att de anser att samtliga barn bör skylas. Jag tror att många andra redan har argumenterat ungefär som jag hade gjort, så jag ser ingen anledning till att upprepa det som redan sagts...

• JuliaåRonjasmammis
    MrBlueSky skrev 2010-07-13 01:31:38 följande:
    Ohhh... visserligen OT, förlåt men jag var bara tvungen att reagera på det här :D

"Alla har ett kön": om vi talar om det biologiska könet, så visst, oftast, antar jag. Problemet är att jag inte godkänner det biologiska könet som det "riktiga", eller "enda", eftersom jag vet att det finns fler aspekter på kön, och jag vet att vi vidare har det mentala, sociala och juridiska könet, och jag vet framför allt att det fysiska könet är i högsta grad förändringsbart. (eh, om 'förändringsbart' inte är ett ord så hittade jag just på det)

Det går mycket väl att vara pojke och flicka samtidigt - precis oavsett vad som dinglar, eller inte dinglar, mellan benen på dig. Det går också mycket väl att vara inget av dem. Varför? Jo, för att kön är ett samhällets påfund, och inte minst ytterst godtyckligt.

Fler människor än du tror föds med båda könen. Fler människor än du tror föds med ett kön som står i kontrast till resten av kroppen (ex. hjärnan, hormonerna eller kromosomerna). Fler människor än du tror föds med odefinierbart kön. Och plötsligt är vad vi menar med begreppet "kön" inte alls så självklart.

(Men vad jag menade när jag sa "könlös" var att jag slapp känna mig som en "liten flicka" med allt vad det innebar: att tvingas ha på mig vissa kläder i vissa färger och få mig tillskrivet intressen som jag inte alls hade, utan kunde bara "vara". Jag misstänker att många fler barn än vi tror känner samma sorts frihet när kläderna åker av - de slipper definieras av kläderna de har på sig och kan vara sig själva.)

Slutsats: Det går mycket väl att komma ifrån den traditionella synen, att det enbart finns två kön, och (som jag antar att du tror) att de är bundna till det biologiska könet.

För att inte detta ska bli ett väldigt långt inlägg (och för att jag är lat på att tala med människor som inte tycker som jag) så stannar jag där. Är du intresserad så finns det mycket litteratur att finna i ämnet, det mesta finns nog också på internet. Men att det bara skulle finnas två kön, och att det skulle gå att avgöra vilket kön en människa har genom att enbart titta på människan... nej, det stämmer inte.
    Nu blev jag lite småkär såhär på nattkröken! Flört Tack för ett otroligt bra inlägg!
    Don't mess with my integrity!
  • SunnyBunny

Har inte läst hela tråden nu men reagerade kraftigt på -För det kan störa något otroligt mycket! Hur kan en naken 2 åring störa?

• Projekt Lennart

*Asgarv* 

TS kan väl inte vara seriös?!  

• Virriga Vera
    April Mamma skrev 2010-07-12 11:34:37 följande:
    Alltså...att små barn badar nakna är ju egentligen rätt naturligt osv men tyvärr så känner jag att det finns så många konstiga människor i dagens samhälle..hemskt att man ska tänka så kanske...

Men jag stör mig inte på det, absolut inte.  Men låter inte mina söner bada nakna på en allmän strand.
    Dom konstiga människorna har alltid funnits. Skillnaden är att idag pratar man om det och är mer medveten och har en större acceptans för människors olikheter.
  • Virriga Vera
    Älskar min familj skrev 2010-07-12 11:42:39 följande:
    Jag har verkligen ingen fobi av nakna barn, men det passar inte att springa runt naken på stranden. Klart man inte ska smyga när man byter om, det var inte det jag skrev.  Men när man 'är på stranden så ska man ha badkläder, fattar inte varför man inte vill sätta på barn badkläder. >Barnen bryr ju sig igentligen inte om dom har badkläder eller ej, det är ju föräldrarna som styr en hel del. Men jag skulle inte vilja att mitt barn sprang naken på stranden och så kanske det sitter en äckel gubbe och glor på han.-...
    Det är ju jag som ska skydda mitt barn...
    Du skriver om och om igen att det inte passar sig, att man skall ta hänsyn. Varför passar det sig inte?
  • SunnyBunny
    Virriga Vera skrev 2010-07-13 07:53:02 följande:
    Dom konstiga människorna har alltid funnits. Skillnaden är att idag pratar man om det och är mer medveten och har en större acceptans för människors olikheter.
    ja precis! knappast att pedofili är nåt nytt........
  • Taurus

Jag har bara läst TS, men vad är det som kan vara så störande med ett naket barn?
    Jag har en 1 åring, han badar iofs aldrig naken utomhus, men när vi klär på honom osv är han naken för att luftas och torka, tycker du låter väldigt bitter och jag har svårt att tro att någon mer än du blir upprörd av att se ett naket litet barn.

Svar på tråden Låt inte era barn bada nakna på stranden! Köp badkläder!!!