• Hjärtat längtar

Sydafrika-tråd!

Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

• Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Anzile

Jag och min man ska få strata upp vår syskonutredning den 7 april. När jag fick reda på det datumet tänkte jag att det var lika bra att boka tid för läkarundersökning direkt... (för det måste man väl göra även när man gör syskonutredn eller?? Måste vår son också göra en undersökn??

De sa de skulle kalla oss. Jag sa att det inte var så bråttom... Nu ringde hon från Vårdcentralen och sa att vi fått tid den 6 april! Alltså dan INNAN själva utredningen börjar. Jag sa då igen att vi kunde vänta lite men då sa hon att det var väldigt svårt att få ihop det med tider.. Tror ni det gör nåt att vi gör undersökningen redan innan syskonutredningen drar igång? 

Om jag minns rätt hade vi några blanketter sist som vi skulle ta med oss. Är det samma sak nu?? Var hittar vi dem?

Hoppas nån vill svara :) 

Hmm... nu blev jag lite ställd här...
  • gracel79

Hej Anzile

Ja, det ska göras läkarundersökning även vid utredning för barn nr 2. Er son behöver inte genomgå någon undersökning. Har för mig att vi fick vår blankett av vår utredare, om jag var ni skulle jag maila hemutredaren och höra med den personen om det är ok att göra undersökningen innan, och vilken blankett ni ska använda.Det borde ju inte vara några bekymmer. Lycka till med nästa utredning!

• Hjärtat längtar

Det borde finnas på socialstyrelsens hemsida, men jag vet inte hur man hittar det.
    Idag var jag på vårdcentralen och bokade läkar tid, vi ska dit nästa fredag och innan dess ska vi dit en morgon och ta prover! Skrattande

• gracel79

hej GreenGal

Vad roligt att ni är på gång!

Idag sa min lilla 3 åring, mamma, jag vill inte torka mig på den handduken du har använt, då kanske jag blir ljus som du och det vill jag inte. Det är ju meningen att jag ska vara brun!

Hon har fått en ny film, små einsteins reser till Afrika, så nu när hon sitter och bygger med sina klossar, har hon lyckats och bygga upp afrika och hon beskriver allt från egypten, tanzania och vattenfallen i zimbabwe. Afrikas geografi är helt klart den geografi hon kan bäst än så länge tack vare den filmen. Så den är ett tips:)

Ha en bra helg, alla ni som följer denna tråd!

• LinnL

Hej på er Sydafrika-experter!
    Vi väntar just nu på vårt medgivande och håller därför på att välja land för fullt. Vi gillar Sydafrika - men undar om Sydafrika gillar oss... saken är den att jag är varken döpt eller konfirmerad (har dock läst men vid det tillfället kändes det stort att döpas för att bli konfrimerad), men har ändå en kristen tro, är medlem i svenska kyrkan, firar högtider osv.  Kan det vara en nackdel för oss? Skulle det vara good enough att jag döpte och konfirmerade mig nu? Eller ska vi bara välja ett annat land? Vad behöver man fylla i när man skickar sina papper till landet? Skulle vara oändligt tacksam för svar.

• gracel79

Hej LinnL

Man ska helt enkelt tro på gud, man får beskriva sin kristna tro i livsboken som man skickar ner. Det har funnits flera trådar om detta tidigare. Om ni är troende kristna, det kan bara ni veta. Lycka till med landvalet!

• Nystart

Hej!
    Precis som gracel79 säger handlar det om att gå till själv och fråga sig om man har en kristen tro. Men behöver inte vara döpt och konfirmerad - det är inte det formella det handlar utan om ens personliga tro som man måste kunna sätta ord på. Och det är inte alltid så lätt även när man är troende...I den ganska omfattande livsboken ska det framgå och i ett personligt brev till biomamman. Och det bör framgå i er utredning att ni har en kristen tro också, även om det i den inte behöver vara någon ingående beskrivning.

Svar på tråden Sydafrika-tråd!