• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Jag vill heller inte slösa mammadagar på att bara gå hemma och drälla. Vi har ju BF den 9 april och jag räknar med att gå den 25 mars. Både min mamma och min syster har fått alla barn ca 10 dagar innan men det är ju såklart inget jag räknar med att också få. Vi får väl se, spännande!

Om en liten stund ska jag iväg på gravidmassage på RundoSund som jag hoppas ska bli riktigt skön. Längtar verkligen till vattengympan imorn också. Det var så himla skönt förra veckan!

Jag kan absolut tänka mig att ses på en fika, fast kanske gärna i stan på något mysigt ställe. Hade varit kul att se de man pratar med så ofta =)  Dessutom kanske det är kul att kunna ses när vi är hemma också.

• Smilla

Imorse var jag på glukosbelastningen och det gick jättebra. Det var inte alls som jag trodde. Jag trodde att jag skulle behöva dricka en riktigt söt och vidrig vätska men så var det inte alls. Jag behövde inte ens ha med mig egen citron/lime för det erbjöd de på Capio. Så det smakade bara som en riktigt god citronsaft  =)

Ikväll är det vattengympa igen. Åh vad skönt det ska bli! Och massagen igår var helt underbar. Jag vill väldigt gärna dit igen.

• Smilla

Just därför har vi bestämt attt vi ska föda i Lund.
    I malmö har de tydligen familjerum (där pappan får sova över) men det är tydligen inte så många rum så risken är att man inte får ett sådant och då får man sova tillsammans med en massa andra, och det vill jag verkligen inte. Servicen skall visst vara lite bättre i Lund också (mat m.m.).

Jag vill absolut ha min man med mig. Dessutom vill ju han vara där och inte behöva åka hem. Så därför har vi valt Lund. Alla våra kompisar valde också Lund. Dessutom fick vi rådet av en som jobbar på sjukhuset i malmö att vi borde föda i Lund. Han menade på att de var mycket bättre i Lund än i Malmö (framför allt om det händer något).

• Smilla

Vi tycker också egentligen att rent kompetensmässigt sett borde de ju vara lika duktiga (och det är de säkert också). Vi har bara fått informationen från en bekant som jobbar där att det bästa var att föda i Lund. Så vi kör på det helt enkelt.

Om man har komplikationer i Lund hamnar man som sagt på avd 44 och där får pappan inte sova över ju.

• Smilla

På torsdag i nästa vecka ska jag nog åka till Ullared. Tjohooo! Då blir det all den sista bebisinhandlingen (tvättlappar m.m.). Jag har redan en gigantisk lista på allt som jag ska köpa där. Kuddar och täcken, plastad frotté, nappar och flaskor och gud vet allt vad vi ska ha. Jag kan skriva ner i efterhand vad vi handlade och vad som var bra. 

Om ni har funderingar på att åka till ullared och shoppa lite och har frågor om priser eller annat om babysaker så kan jag eventuellt kolla upp det när jag är där och återkomma om det när vi är hemma igen. 

Vi har ju en hel del att handla till det nya huset också. Idag har vi bara ett badrum men i huset kommer vi ha 3 badrum och då behövs det ju en del extrasaker där ju. Dessutom kommer vi ju ha trädgård och Ullareds trädgårdsavdelning har blivit jättebra med bra och fina produkter från Gardena t.ex. Och vi kommer behöva massor med trädgårdsverktyg.....samt en massa renoveringsverktyg till huset......  

• Smilla

Min sambo brukar aldrig åka med till Ullared för han avskyr det också. Men just denna gång är ett litet undantag. Han vill ju givetvis också vara med och handla till bebisen (och till det nya huset). Annars brukar jag få åka med min syster och svägerska. Så denna gång blir det bara han och jag som åker eftersom han ändå ska upp till Göteborg den dagen för ett ärende där på kvällen. 

Jag pratade med min syster igår om vad jag skulle handla där och det är ju en hel del. Amningskudde är ju så mycket dyrare här hemma t.ex. och Brios alla saker är i stort sett halva priset jämfört med hemma. All elektronik är ju så mycket billigare också (babylarm, termometrar m.m.) 

Cathie: Hoppas verkligen att du får en mer positiv upplevelse denna gången. Skönt dock att det  verkade gå bra även om det inte var så trevligt. 

Jag tycker det är konstigt hur de placerar ihop folk ibland. Vi har kompisar som förlorat sina barn vid eller strax innan förlossningen och de har fått ligga på samma salar som de som haft komplicerade förlossningar. Hur bra är det? Vidrigt.      

• Smilla

Det enda du ska tänka på när det gäller tidsmässigt (förutom att det kan vara tungt för dig) är att v 7, 8 och 9 är det sportlovsveckor i trakterna runt omkring vilket oftast betyder MYCKET mer folk! Därför åker vi redan nu. Dessutom har ju många ont om pengar så här efter jul/nyår och i januari/februari är det alltså inte så mycket folk i Ullared. I mars börjar folk tänka på vad de och barnen ska ha på sig under våren och sommaren så då sätter det igång en hel folkstorm att åka dit.

Så fundera lite på när ni tänker åka beroende på datum (kanske inte direkt efter löning om ni åker längre fram). Annars hade jag nog satsat på att åka så snart som möjligt för att undvika all trängsel och köer.....

• Smilla

Det blir nog ett bra datum! Det bästa är ju som du sa att vara där riktigt tidigt innan alla busslaster kommer.

Nu har vi anmält oss till försäkringskassans kurs i hur systemet fungerar!

• Smilla

@Lindarosen: Det är en kurs som ges av försäkringskassan om hur föräldradagar m.m. går till och hur allt fungerar. Det ska visst vara en bra kurs. Gå in på deras hemsida under fliken "vänta barn" så hittar du den.

Jag hittade tyvärr inga andra tider än de kl 14, varken i Malmö eller Lund. Så vi får helt enkelt ta det som finns. Vi tog en tid i Lund den 16 feb eftersom att vi båda jobbar i Lund. Jag har försökt att läsa mig till lite på försökringskassan och kolla på allinfo där men jag tycker ändå att det är skitsvårt. Måste vara lite trög.....

• Smilla

Jag gillar också verkligen att åka till Ullared. Men kanske är det mest för att jag gillar att shoppa överlag. Visst får man göra sina utgallringar där för de har ju en hel del skit och krimskrams också. Men många bra fynd har jag gjort där! Vi brukar också åka 2 gånger om året.

Jag har i stort sett en stående lista på allt det vardagliga man behöver och sedan dyker det alltid upp lite extrasaker man kommer på. Ett tips är att lite då och då gå in på Ullaredsbloggen på Gekås hemsida. Där tipsar de varje dag om olika nyinkomna saker. Ibland skit och ibland riktigt bra saker (som vanligt)!

Nu har jag en lång babylista också på alla saker som skall handlas där så den kan jag gärna dela med mig av om någon vill veta. Eller så ser jag också i efterhand vad vi köpte (nästa fredag). 

En vällingvärmare. Vad är det och hur fungerar en sådan? Låter väldigt smidigt. 

Kolla med din barnmorska om hur du gör med matningen direkt efter. Om du pratar med de på förlossningen när du kommer in så förbereder de "maten" till bebisen så det behöver nog inte du tänka på.   

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö