• SuzR

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Paulamaula skrev 2011-01-27 08:52:37 följande:

Hej! På vårt dagis kan man välja att ha barnen över "terminer" alltså efter skolans "schema" och på så sätt har man en ngt billigare avigift men å andra sidan måste du själv vara ledig alla lov...vilket oftast bara går om man man själv arbetar som lärare. 

När man skall skola in ansöker man sk behovsdatum och det kan vara närsom. Vi har dock försökt att inte skola in precis innan semester, jul och nyår för långa avbrott för små barn kan göra att dom blir lite förvirrade. 

Försäkringskassan är lite tråkiga att ha och göra med...man måste vara ute i god tid med alla papper och det kan ta tid att få ut ersättning. Särskilt vad det gäller pappa dagar. Vi har lite problem för mannen har nyss börjat arbeta i Sverige igen och enligt FK skall det ta upp till nio månader att bli återförsäkrad i Sverige. Jag har ringt och pratat med dom ett par gånger och dom skall försöka skynda på det så han kan få ut ersättning för dom tio dagarna....men jag hoppas inte på för mkt...

ok tack för infon!
    Ska man anmäla pappans tio dagar när man fått barnet och inte innan? Vet du det?
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-01-31 08:05:45 följande:
    En ny frågeställning inför bebis 28/4, åkpåse....det råder delade meningar över hurvida man behöver en i April/maj , hur gör ni?
    jag tänker så här: eftersom det är svårt att veta nu hur kallt/varmt det kommer blir så känns det som att åkpåse blir en sak jag får ta då. Jag får ladda med filtar och täcke till vagnen och kolla läget sen. Behöver jag en åkpåse så köper jag nog en då helt enkelt. Känns onödigt just med en sådan här sak att köpa och sen inte använda den för att det är för varmt
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-01-31 11:48:31 följande:
    Då får jag altså både gå emot  min mor, svärmor och min sambo....spännande....

För min tanke har också varit att vänta med den där påsen...
    Argumentet från deras sida var att man slapp sätta på barnet massor med kläder. Jag försöker komma på hur varmt det är i Maj månad ...men det är väl varken kallt eller varmt egentligen.

Min kära mamma frossade inne på POP och ngn annan butik inne på Hansacompaniet som också hade rea...
    Någon som ser framemot att bli mormor :)
    det har vart så olika vad jag minns...maj förra året var ju rätt kall men förra året minns jag att det var rätt så varmt och året innan dess också...så 'sommaren' kan ju börja i maj
    men som sagt, är det kallt är det ju bara ut och köpa en och det märker man ju rätt snart om man behöver en påse eller inte
  • SuzR

ja det undrar jag med (5 förbjudna grejer)
    jag har ätit en hel del frukt, speciellt apelsiner och mandariner. Usch börjar också bli orolig för glukos grejen om en vecka...jag har nog ätit en hel del socker när jag tänker efter...har ni andra vart försiktiga?

• SuzR

hej hej! Gjorde glukosbelastning i morse. Det var inte alls så illa som jag trodde, jag tog med mig sydsvenskan och några tidningar i väntrummet in i vilorummet och låg där och hade det ganska skönt! Sen fick jag lämna blodprov osv, samtal, vägde mig, lyssnade på hjärtljud osv..ja ni fattar. Alla värden var bra. Har gått upp 8 kg totalt och så pratade vi lite om vikt och kakor och att jag inte skulle äta för mycket skit och hur svårt det kan vara osv...jag har en jättetrevlig BM:)!
    Annars är det ok, har lite ont av och till, eller det känns mer oskönt emellanåt, samma med ryggen. Men spikmattan är min nya bästa vän!
    10 veckor to go!

• SuzR
    Peecock skrev 2011-02-07 15:18:40 följande:
    Härligt Suzr, hoppas mitt glukostest på onsdag går lika bra! hoppas också få ligga i ngt rum nånstans , kanske man kan ta en extra tupplur :) , hur går det till...man sitter där..de kommer med ångestglaset och sen sitter man där i två timmar? Det är inte så att dem effektivicerar och undersöker en innan dessa två timmar är slut? Utan det är 2 tim + vanlig undersökning?

Liten dam i min mage känner nog också sig måndagstrött för det är så lugnt så här inne, massa aktivitet i helgen dock !
    jag kom dit vid 8, fick komma in och dricka skiten (fast sååå illa var det inte) och sen körde vi igång med samtal, vägning, hjärtljud osv och sen runt 8.30  fick jag gå till vilorummet men jag var inte särkilr trött så jag låg där och läste tidningar jag plockade på mig från väntrummet. Vid 10 tiden eller straxt efter fick jag komma in igen. Tycker tiden gick ganska fort faktiskt. Så två timmar inkusive vanlig undersökning.
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-02-07 15:53:47 följande:

Jag är inte så orolig för hur det ska smaka så mkt som hur jag på tom mage reagerar på ett glas fullt med sockervatten? Jag kan emellanåt bli lite "hög" om jag ätit mkt socker...typ lite "stirrig" i kroppen. Ngn som känt så? 

Hoppas min BM är lika effektiv som din är Suzr ! , om jag ens får en undersökning dvs...

jag vet,jag trodde samma sak...jag bli knäpp (läs: yr och illamående) om jag inte får äta frukost med en gång eller inom en viss tid på morgonen men det var lugnt, samtidigt som jag såklart fattar att alla regerar olika, men jag trodde jag skulle reagera mycket värre.
    ja hon var effektiv och bra som vanligt. Vi pratade lite om 'bonding' med barnet och om jag pratar med barnet...jag var helt ärlig och sa att nej jag pratar inte med min mage och nej jag känner ingen 'bonding' alls. Jag tycker det är helt underbart att känna sparkar och varje kväll ligger jag och tittar på min mage och förundras men bonding..? Nej det kommer inte för mig att bonda till något som jag inte kan 'se'. Inte heller att prata till en mage...nej, jag funkar helt enkelt inte så. Hur har ni det andra med det?
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-02-08 08:33:45 följande:
    Jag känner inte heller någon speciell bonding förutom att det är mysigt när det sparks innifrån. Men jag pratar inte med magen...det skulle kännas jättekonstigt, jag är inte heller sån som person.
    Läste i en tidning att man skulle berätta för bebisen vem man var, och kanske läsa en saga för magen.
    Som vi skrattade där hemma....
    Jag har inte känt någon press heller att börja bonda.... jag är säker på att det börjar när hon är ute!
    skönt, då är jag inte ensam iaf.;) nej men det kändes som om jag 'svarade fel'..men jag tror inte alla bondar med sina barn eller pratar med magen...finns säkert några men långtifån alla. Tur att man är olika!
    Haha läsa saga...DET skulle kännas konstigt!
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-02-08 09:03:23 följande:
    Men din BM tyckte inte det var något "problem" med att du upplevde att du inte bonda med barnet ?

Man "ska" känna,tycka och vara väldigt mycket under en graviditet. Ibland känns det som att man ska vara stöpt i en viss form, hamnar man lite utanför måste man gå och prata med en psykolog och DÅ blir det ett problem...
    Jag har försökt att inte pressa mig själv till något under den här tiden. Accepterat mig själv som jag är....
    nej det tyckte hon väl inte (vad jag märkte) eller lite förundrad kanske men sa samtidigt att alla är olika och vi båda höll med om att det var överreklameratt att vara gravid, så hon är väldigt vettig och klok på många sätt (ingen sån där äldre 'kärring') men jag sa ju också att jag tycker det ska bli SÅ roligt att få barn och att jag facineras varje dag av magen och sparkar men att det känns lite jobbigt tex att gå upp i vikt och att man vill ha sin gamla kropp tillbaka (men vem tycker inte det...)
    men verkligen, man 'ska' känna och tycka ditten och datten och sen när barnet har kommit och man tycker det är lite jobbigt och gnäller om det så har man plötsligt fått förlossningsdepression!
  • SuzR

vi fick info på posten om föräldrarutbildning i mars, med början den 7 (min 30 års dag!!)
    Det drar ihop sig!!
    Vi ska ut på lördag och handla lite kläder (vi har fortfarande inget) men nu ska det fixas! Vecka 32 på måndag;) Det gör ont i revebenen så det är väl nån fot som ligger och trycker på..men det är ok!

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö