• SuzR

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Paulamaula skrev 2011-01-27 08:52:37 följande:

Hej! På vårt dagis kan man välja att ha barnen över "terminer" alltså efter skolans "schema" och på så sätt har man en ngt billigare avigift men å andra sidan måste du själv vara ledig alla lov...vilket oftast bara går om man man själv arbetar som lärare. 

När man skall skola in ansöker man sk behovsdatum och det kan vara närsom. Vi har dock försökt att inte skola in precis innan semester, jul och nyår för långa avbrott för små barn kan göra att dom blir lite förvirrade. 

Försäkringskassan är lite tråkiga att ha och göra med...man måste vara ute i god tid med alla papper och det kan ta tid att få ut ersättning. Särskilt vad det gäller pappa dagar. Vi har lite problem för mannen har nyss börjat arbeta i Sverige igen och enligt FK skall det ta upp till nio månader att bli återförsäkrad i Sverige. Jag har ringt och pratat med dom ett par gånger och dom skall försöka skynda på det så han kan få ut ersättning för dom tio dagarna....men jag hoppas inte på för mkt...

ok tack för infon!
    Ska man anmäla pappans tio dagar när man fått barnet och inte innan? Vet du det?
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-01-31 08:05:45 följande:
    En ny frågeställning inför bebis 28/4, åkpåse....det råder delade meningar över hurvida man behöver en i April/maj , hur gör ni?
    jag tänker så här: eftersom det är svårt att veta nu hur kallt/varmt det kommer blir så känns det som att åkpåse blir en sak jag får ta då. Jag får ladda med filtar och täcke till vagnen och kolla läget sen. Behöver jag en åkpåse så köper jag nog en då helt enkelt. Känns onödigt just med en sådan här sak att köpa och sen inte använda den för att det är för varmt
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-01-31 11:48:31 följande:
    Då får jag altså både gå emot  min mor, svärmor och min sambo....spännande....

För min tanke har också varit att vänta med den där påsen...