• SuzR

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Smilla skrev 2011-02-17 13:08:56 följande:
    Jag tror att vår bebis har legat med huvudet neråt ett bra tag nu. Jag kan nämligen känns hans lilla rumpa på höger sida av magen, ganska nära revbenen. Han har haft den där i många veckor. Undrar om han någonsin legat med huvudet uppåt, känns inte så. Skumt.

Om man vill behålla full SGI till nästa barn måste man bli gravid igen innan barnet är 21 månader. Fast det kanske är lagom. Men sådant kanske man inte alltid kan planera, vem vet. Vi har väl i stort sett bestämt hur våra ledigheter skall se ut men vi har inte räknat på det än och sett hur långt dagarna räcker och hur mycket vi har kvar. Man vill ju inte göra slut på alla på en gång. Och sedan kan det ju vara bra att blanda högsta- och lägsta-nivådagar så att man inte sitter med enbart lägstanivådgar i slutet. Då kanske det kan bli lite fattigt.....
    men..man får väl ändå nya dagar när man får nytt barn? vill nog inte ha ett till barn så tätt..säg om vi vill ha nr 2 om 3 år, då får jag ju nya dagar och förhoppningsvis har jag en högre lön att basera sgi på. Eller har jag fattat fel? :)
  • SuzR
    Smilla skrev 2011-02-17 13:25:09 följande:
    Visst får du nya dagar när du får ett barn till men din sjukpenningsgrundande inkomst kommer att sänkas om du inte hinner jobba upp den igen. Alltså spelar det ingen större roll om du fått högre lön eller liknande för du måste hinna jobba upp i heltid igen om det är det du haft tidigare och vill behålla den grunden. Det finns massor att läsa på som är viktigt att tänka på. Om du blir gravid efter 21 månader men inte hinner jobba upp din SGI sänks alltså din SGI.
    aha ok! men vad menas med 'jobba upp den igen?' Alltså om man går tillbaka heltid efter mamma ledigheten?
  • SuzR

ok nu fattar jag, FK utgår ifrån att man jobbar mindre än heltid när man kommer tillbaka , typ 80 % eller nåt...men då kan man ju börja med att jobba 100% i ett halvår och sen gå ner i tid eller tvärtom...

• SuzR

ok. Det enklaste verkar ju att börja jobba 100% efter mammaledigheten i så fall och det är ju inget störra fel med det:)

• SuzR

God morgon! :)

Vecka 32 idag...börjar bli trött och seg nu...men men, några veckor till kvar tills jag slutar jobba (typ 5-6)...

ska till barnmorskan på torsdag, min ordinarie bm är sjuk så det blir en annan klockan 6 på kvällen vilket är perfekt för då slipper jag ta tid från jobbet. Föräldrarutbildningen börjar också den 7 mars (min 30 års dag för övrigt..) men jag har gjort så att jag tar en hel semesterdag för detta så kan jag gå dessa tre tillfällena som är två timmar lång eller var det var. Hur har ni andra gjort med det, ni som går utbildningen?

Annars är det ok tycker jag, gick långpromenad igår och det gick bra faktiskt! Om jag inte går för snabbt:)

• SuzR

ja usch nu är det svårt att hitta saker att ta på sig..jag har mamma leggings från HM som är sköna och strumbyxor. Har en del klänningar och tunikor som funkar men mina leggings med resår i midjan har vart bäst! Eftersom det är resår har jag fortfarande mina i stl s men har ett par på mig nu som är i m. Jättesköna och skaver inte alls någonstans. Sen vill jag inte köpa för mycket grejer heller som jag inte kan ha sen. Alla skjortor och tunikor kan jag ha efter graviditen eftersom det inte är 'mamma kläder' specifikt.

• SuzR
    Peecock skrev 2011-02-25 13:19:58 följande:
    Herregud vad jag är trött på att jobba! Det är precis som det helt plötsligt blivit så sjuuukt tråkigt att jobba ....
    7 veckor kvar...herregud !
    Det är ngt slags semester syndrom jag har. Veckorna innan det är dags för semester är det INGEN som har så tråkigt jobb som jag. Jag längtar bara bort/hem !

Samtidigt så önskar jag att de går sakta :) Jag känner mig liksom inte beredd på ett barn just i denna stund. Det är verkligen en overklig tanke för mig att det snart ska bo en tredje person hos oss. Myyyysigt, men overkligt :)
    jag håller med...har förvisso att göra så veckorna går fort som 17 men jag är ändå likt förbannat trött nästan jämt! Och så sparkas det och trycker mot revbenen hela tiden, gör ganska ont!!! Vill också egentligen bara sluta jobba..eller ibland vill jag och ibland inte. Väldigt blandade känslor.
    Ska iaf till Ikea imorn, så det blir kul:) ska köpa täcke och kudde till spjälsäng och vagn!
    Vad jobbar du som?
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-02-25 15:03:58 följande:
    Ja veckorna går jättefort för mig också fast jag har tråkigt :) Tröttheten är verkligen tillbaks !!
    Jag känner nästan inga sparkar mot revbenen , det fortsätter sparka mkt neråt och ibland på sidorna men då känns det som darrningar än sparkar och ibland spänner det..jag skulle gissa att hon sträcker på sig där inne men vad vet jag? :) . Jag vet inte riktigt vad som är vad, det är inte så tydligt för mig. Försöker inte tänka på det så mkt, annars stirrar jag väl upp mig.
    Jag har också blandade känslor kring att sluta jobba, jag är så vansinnigt trött på det när jag är här..men tanken att inte gå hit på över ett år skrämmer mig lite. Jag har gått hit nästan varje dag i 9 år. Mkt konstig känsla det där.

Ah...så IKEA har täcke till vagn också? Det har jag nyligen blivit upplyst om att jag glömt köpa :)  Jag köpte syntet täcke på Hemtex på mobilia till spjälsängen. Blev konfunderad när jag stod på IKEA och där var åldersgräns på täckena till spjälsängarna, jag kan ha misstagit mig dock!

Jag jobbar som speditör på ett medelstort företag! Själv?
    aha alltså jag tänkte köpa samma täcke till både vagn och spjälsäng...tänkte förvisso att man kanske har olika täcken till vagn (det till spjälsäng blir kanske lite stort till vagn?!) och spjälsäng . Jag vet, jag såg åldersgränsen också men har googlat runt lite och snackat med folk och de hade täcken till deras bebisar..skitsamma, det på ikea är billigt så blir det så att jag inte använder det nu så lär jag väl använda det någon annan gång. Kudde ska bebisar ha iaf.
    jag jobbar på ett mat grossist företag som admin. sitter mittemot abbi's sambo hela dagarna:)
  • SuzR

Hej hej!
    Har fått i ordning alla lakan som jag sydde om (eller skräddaren rättare sagt) och det blev förvisso helt fel mått än det jag sagt för då utgick jag från Ikeas mått på täcket  men när jag vek täcket dubbelt (vi köpte ett från ikea igår) så blev det bra faktiskt! Sen köpte vi ett påslakan från ikea också.
    Så tvättade jag allt och strök men bäddade inget, kan göra det sen när man har dom där dryga veckorna kvar (hoppas inte att det blir så!!)

Vi köpte ett hopfällbart skötbord, eftersom vi har ett pytte badrum och jag vill gärna kunna byta i badrummet så nu är det klart:) satte upp och det och nu ska det upp på vinden.

Mår rätt så bra annars, lite tungt ibland, lätt ibland...går lite upp och ner tycker jag!

• SuzR

ja vi har ett litet täcke som ska fungera som täcke i vagnen men inget påslakan som passar men det får ordna sig. Glömde köpa kudde till vagnen men skitsamma, jag kan ju ta den som ligger i spjälsängen till vagnen också.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö