• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • SuzR
    Peecock skrev 2011-09-05 08:43:50 följande:
    Skönt att det inte bara vi som har det lite tufft om nätterna. Vad det beror på vet jag inte. Jag minst inte sist jag var uppe mindre än 4 ggr. Det brukar bli 4 ggr mat och sen ett par gånger till för napp och kel. Och ibland vill hon bara ligga och prova rösten och titta på min hand. Helt galet trött och kan inte sova på dagen, hon sover ju bara 32 min åt gången. Nån gång sover de väl hela natten....

Vet inte riktigt hur vi ska göra med smakisarna....tänkte sticka bort tiill BVC och förhoppningsvis få lite råd    
    i natt var jag vaken två gånger, dels vid ett (med då åt hon och somnade om rätt så fort) och sen vid 5 och då bytte jag blöja. Hon har aldrig gjort det på natten innan men nu bajsar hon ju riktigt människobajs och då måste det ju bort...haha.
    Jag måste säga att i och med smakisarna så har det blivit enklare på dagen, man vet nu på ett ungefär när hon kommer somna. Jag ger henne en smakportion gröt på morgonen och lite ersättning. Sen somnar hon och sover i ca 1,5 timme. Sen äter hon lunch vid 12 och somnar runt 13 tiden. Sen ammar jag vid 4 kanske och möjligtvis somnar hon en kvart, annars är hon vaken till 20 då vi ger dubbel portion gröt ochg ersättning.. Jag trodde hon skulle somna som en stock på kvällarna och det är visserligen enklare att natta henne men på nätterna lever hon rövare och ska jollra, gnälla, leka med fötterna, sparkas....osv osv....
  • Smilla

Jag kan på torsdag också, bara det är på eftermiddagen. Jag tror babycafet slutar vid 12 men efter det går det bra.

Inatt vaknade han en gång, typ vid halv 4, och så brukar det vara. Sedan sover han fram till ca 8.

Jag tänkte också börja med gröt men jag är fortfarande lite osäker på hur mycket de ska äta om dagarna, alltså i mängd. Om de får gröt, hur mycket ska de få då?

• SuzR
    Smilla skrev 2011-09-05 13:27:14 följande:
    Jag kan på torsdag också, bara det är på eftermiddagen. Jag tror babycafet slutar vid 12 men efter det går det bra.

Inatt vaknade han en gång, typ vid halv 4, och så brukar det vara. Sedan sover han fram till ca 8.

Jag tänkte också börja med gröt men jag är fortfarande lite osäker på hur mycket de ska äta om dagarna, alltså i mängd. Om de får gröt, hur mycket ska de få då?
    Vi har provat oss fram lite men så här gör vi: på morgonen ger jag en smakportion gröt (det står på paketet hur mycket det är) och lite ersättning att dricka till. Detta ger jag efter jag har ätit frukost, så kanske vid 8-8.30. Sen somnar hon. Idag sov hon mellan 9.30 och 11.30. Sen runt 12 så gav jag henne andra halvan av en liten burk morotspuré, lite vatten och sen lite mosad banan. Sen ammade jag henne. Nu sover hon igen. Ikväll ger vi henne en dubbel smakportion gröt och 210 ml ersättning. Eventuellt får jag amma henne tills hon somnar, beroende på hur trött hon är. Det är egentligen bara snuttandet hon vill åt, inte mjölken. Ibland funkar det att stoppa in en napp, ibland blir hon hysterisk när hon märker att man 'luras'...
  • Peecock
    SuzR skrev 2011-09-05 09:58:11 följande:
    i natt var jag vaken två gånger, dels vid ett (med då åt hon och somnade om rätt så fort) och sen vid 5 och då bytte jag blöja. Hon har aldrig gjort det på natten innan men nu bajsar hon ju riktigt människobajs och då måste det ju bort...haha.
    Jag måste säga att i och med smakisarna så har det blivit enklare på dagen, man vet nu på ett ungefär när hon kommer somna. Jag ger henne en smakportion gröt på morgonen och lite ersättning. Sen somnar hon och sover i ca 1,5 timme. Sen äter hon lunch vid 12 och somnar runt 13 tiden. Sen ammar jag vid 4 kanske och möjligtvis somnar hon en kvart, annars är hon vaken till 20 då vi ger dubbel portion gröt ochg ersättning.. Jag trodde hon skulle somna som en stock på kvällarna och det är visserligen enklare att natta henne men på nätterna lever hon rövare och ska jollra, gnälla, leka med fötterna, sparkas....osv osv....

Det låter skönt med rutiner! 
    Signe vet inte vad man ska göra med maten än så det känns inte som jag får i henne någonting alls faktiskt.  
  • abbi

Så här gör vi:
    Morgonen vaknar och får amma..
    Vid 11 får han sen en halv burk puré och lite fruktpure och amma
    Sen ammas det resten av dagen och vid 18 tiden får han gröt och fruktpure och även amma om han vill.
    Sen runt 20 ammas det igen innan läggdags!

Somnar runt 20-21 sover till 7.. Äter 1 gång på natten runt 4-5...!

• Peecock

Hur lång tid tog det innan man kunde byta ut ett mål mot mat? nä ska hon börja förstå?:)

Hon verkar väldigt intresseradd av vad jagg stoppar i munnen . Hon fick suga på en bit gurka igår och ble helt galen när jag tog bort den  

• Smilla

Sista kvällsmålet kunde jag byta ut utan protester och igår fick han gröt som eftermiddagsmål. Och oj vad han gapade efter mer! Han älskade gröten och mumsade ordentligt så det målet blir inga problem heller att byta ut. Lunchmålet får han ju mestadels puré nu och lite bröstmjölk till att dricka.

Nu är det dags för veckans höjdpunkt, babysim! Jättekul!

• Peecock

Föressten...hemlagat eller burk ? Någon som märkt skillnad vad dem gillar bäst?

Jag har gjort egen palsternackspuré och morotspuré....men som sagt, ingen direkt framgång.  

• Smilla

Hittills har E bara ätit maten jag själv lagat men jag tänkte även vänja honom vid burkmat.

Om 10 dagar åker vi till Rhodos och då blir det ju burkmat som följer med. Idag gjorde jag egen mango/banan-mos. Mycket gott enligt E! Gjorde även äpple/plommon-mos som också blev gott.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö