• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Abbi: Det är ju givetvis väldigt individuellt. Jag mådde oförskämt bra! De vill ju att man ska vara uppe och gå så fort som möjligt och jag var uppe på kvällen. Jag hade inte alls ont, var bara väldigt stram och gick något tantigt framåtböjd i ett par dagar! Sen tycker jag allt vad ärr, sår mm är riktigt läskigt, så jag pillade inte gärna på området runt och på snittet. Man kan ju få lite känselbortfall precis vid ärret, och jag tycker fortfarande att det är läskigt att ta på det efter nästan 4 år, haha!

Man ska ju givetvis vara medveten om att det är en operation med allt vad det innebär, men jag tyckte ändå att själva tiden innan snittet var värst. Jag ville ha spänningen att inte veta när förlossningen skulle sätta igång mm (man har ju en föreställning om hur allt kommer att bli) och just det där med att få ett konkret datum var jobbigt för mig. I normala fall är jag något av ett kontrollfreak, men i det här fallet ville jag vara lyckligt ovetande... Att lägga sig kvällen innan och VETA att imorgon blir jag mamma var inte så roligt tyckte jag. Jag blev lite smånostalgisk och tänkte typ det här är sista gången jag ser min gravidmage mm.

Men när allt var över måste jag säga att det var riktigt smidigt och jag blev absolut glatt överraskad! I det stora hela var det en positiv upplevelse.

Men om du väldigt gärna vill ha en vanlig förlossning, håller jag tummarna för att vändningen funkar!! Lycka till.

• Cathie

Jag ska gifta mig utomlands i sommar, så vi kommer ha fullt upp m ALLT... Men det blir säkert bra!

Håller tummarna idag Abbi, hoppas busen är medgörlig!

• Cathie

Yeahcarro: Tack!

Enligt min erfarenhet, så är det enklare att resa m barn ju yngre de är! När de är 3 mån ligger de ju i vagnen och hänger med på allt. Vi reste massor när jag var mammaledig m min dotter! Så passa på säger jag

• Cathie
    abbi skrev 2011-03-23 11:30:47 följande:
    Tack tjejer! Jag mår bra! Vi ska vara där 13,30.. Sen tar det väl några timmar! Jag är rätt lugn.. Antingen går det att vända honom eller så blir det snitt och då kommer han tidigare!!! ;)
    Bra inställning! Vändningen var inte alls så farlig tyckte jag. För mig var det bara uttraget för jag tvingade den stackars läkaren att försöka igen och igen och han var så rädd för att det skulle göra ont på mig! Jag fick ge mig efter 15-20 min, när han hade lyckats vända henne så hon låg på tvären. Då sa han, NU gick det, jag ska bara pausa lite, sen fortsätter jag - då slank hon undan o vände sig tillbaka igen... Jaja!
  • Cathie
    abbi skrev 2011-03-23 11:37:29 följande:
    Cathie: Vad roligt! var ska ni gifta er? ;)
    Vi ska gifta oss i Ungern. Det ska bli riktigt kul, men som sagt det är mkt som måste fixas
  • Cathie

Haha, ja han var alldeles svettig, men det var bara för att jag inte ville ge mig! Jag var säkert en jobbig patient . Men som sagt inget farligt alls och bäst av allt - efteråt får man ngt att äta

Ja, båda mina föräldrar är födda i Ungern, så jag har en del släkt där som annars kanske inte kunnat komma. Vi ville göra något annorlunda så vi tyckte det passade perfekt m Ungern. Vi har t o m lyckats få tag på en ungersk präst som pratar svenska så min sambo också förstår vad han går m på där i kyrkan

• Cathie

Abbi: Typiskt att han inte ville vända sig, du kan se fram emot en envis bebis .

Men som sagt, tycker inte heller att du behöver oroa dig för snittet! Inte efteråt heller... Klart att alla människor är olika, men det är ju inte en operation i den bemärkelsen att man opereras för att man är sjuk! Du kommer ha så mkt positivt att fokusera på när bebisen väl är ute, att du knappt kommer hinna reflektera över att de faktiskt skurit i dig! Jag kommer bara ihåg att det stramade som jag skrev innan och en riktig träningsvärk i magen. De skär ju i magmusklerna och det känns som om du gjort väldigt många sit-ups efteråt!

Spännande att bebisarna börjar bli färdiga för ankomst nu snart

• Cathie
    sara198101 skrev 2011-03-27 19:38:37 följande:
    Hej igen, såg när jag läste ditt inlägg igen att vi nästan ska ha samtidigt. Jag är beräknad till den 13 april. har du barn innan?
    Hej, ja då har vi bf ungefär samtidigt... Precis som alla andra i tråden . Välkommen hit - bättre sent än aldrig! Jo, jag har en dotter sedan tidigaren som fyller 4 i slutet av maj (vilket jag knappt kan fatta, känns som om hon föddes igår!). Jag mår bara fint - du själv då? Jag är bara trött på det nu...

Idag var jag hos bm och kollade allt. Jag blev erbjuden hinnsvepning mellan v 38-40 är det någon som ska göra det?? Jag vet inte, det lät ju väääldigt lockande ! Hon sa inget om några risker med det iaf, så jag testar nog.

Idag ska jag ha min sista tenta, så jag sitter och pluggar för fullt!!! Men sen tycker jag att bebisen kan komma ut!!!
  • Cathie
    Peecock skrev 2011-03-28 11:00:05 följande:
    Hm...hinnsvepning...vad är detta? Får nog googla...

Haha... jo hinnsvepning är att de kollar hur mogen tappen är i v 38-40. Om den är tillräckligt mogen kan bm stimulera fosterhinnorna. Hon sa att risken för att gå över tiden m 2 v sjunker från 14% till 4%. Det innebär alltså att det är större chans att förlossningen sätter igång i tid och att man inte går över så länge... Lät ju lockande! Inte själva processen alltså, men resultatet

• Cathie

Min bm sa att hinnsvepningen kan vara obehaglig om inte tappen är tillräckligt mogen... Så jag tänkte man kan testa och är den inte mogen så skiter man i det och är den mogen så slipper man kanske gå över så länge... Jag tänker att det är ett par minuter av obehag som kanske resulterar i att man slipper gå m den tunga extravikten i 2 v extra . Vi får se, jag ska dit nästa fre, 9 dagar innan bf... På kvällen ska jag dock titta på Pippi på is med min dotter, så det blir nog ingen hinnsvepning den dan... I så fall veckan efter. Läste att förlossningen bör komma igång inom 48 h efter en svepning... (om den funkar)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö