• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Abbi och Paulamaula: STORT grattis till er!!! Abbi, hoppas snittet gick bra?

Misswiren: Jo, jag tänker nog testa med hinnsvepning! Men jag väntar lite, ska till bm på fredag och bestämma en ny tid. Jag har bf den 17/4, så jag funderar på att göra det i samband med det runt den 15/4... Det borde ju vara större chans ju närmare bf man gör det, med tanke på att tappen måste vara mogen...? Vi får se, ska höra med bm på fredag!

Är det förresten bara min familjelivsida som är helt konstig och bakvänd??

• Cathie

Hanna1983: Vi hade samma problem med vår dotter kommer jag ihåg. Hon var bara nöjd om hon fick ligga i vår säng, helst på mitt bröst eller min sambos . Vi hade inte ens reflekterat över det innan, så det kom lite som en chock. Men sen när vi lät henne ligga i vår säng (efter ca 1-2 veckor) och inte försökte tvinga henne att sova själv, blev det en otrolig lättnad! Det var även skönt för att jag då kunde liggamma henne och slapp gå upp och ta henne varje gång. Så med ens försvann nästan alla sömnlösa nätter, sömnbrist och uppgivenhet! Hon sov också mkt i soffan på dagarna och sen tyckte jag bärselen funkade jättebra. Om hon var gnällig och ville ha närhet kunde hon sitta i den och jag hade ändå händerna fria! Toppen!

Så jag tycker inte du behöver stressa med att lära honom sova själv. Bebisar behöver närhet och känner trygghet av att vara nära. Uppenbarligen behöver han också det, annars hade han ju varit nöjd av att sova själv. Kommer ihåg att vår bvc-sköterska sa till oss att i början var det bebisarnas villkor som gällde och att det är lönlöst att fightas med såna små

Nu har jag 5 dagar kvar till bf och ska på hinnsvepning på fredag! Hoppas det funkar!

Och grattis till alla er som fött nyligen!

• Cathie

Abbi: Jag låg på sidan och hade min dotter på hennes sida, så att vi låg "mage mot mage". Det funkade jättebra för oss, det var så skönt, för jag kunde bara dra henne mot mig och börja amma, sen skötte hon det själv och jag somnade om...

Denna gång har vi köpt en såndär bedside crib som man sätter intill sin säng så bebisen får en egen säng, men ändå ligger bredvid mig. Men man vet ju aldrig, alla bebisar är ju olika!

• Cathie

Hallå!

Idag ska jag göra hinnsvepning och jag är helt plötsligt jättenervös!! Tänk om det sätter igång?! Har bf på söndag, men inga känningar än... Inte mer än att jag känner mig rätt instabil i hela bäckenområdet och har ett ökat tryck neråt...

Hur som helst är det påsklov nästa vecka och min sambo som är lärare är ledig . Så då är vi hemma allihopa och det ska tydligen bli jättefint vårväder Härligt!

• Cathie
    Misswiren skrev 2011-04-15 10:10:25 följande:
    Lycka till!!

Berätta genast hur de gick, hur de kändes, hur de gick till och om du känner nåt

Dvs om du hinner och inte ska föda plötsligt och om du har lust.
    Är själv lite nervös över min, dock 1 vecka kvar
    Klart jag uppdaterar! Haha, tror inte hon kommer ploppa ut där i gynstolen direkt
  • Cathie

Så, nu är hinnsvepningen avklarad!

Det var ju inte jätteskönt, men det gjorde inte ont. Mest riktigt obehagligt, men absolut så man står ut. Livmodertappen var iaf riktigt mogen och hade börjat förkortas och flytta sig framåt (och är nu halvvägs mot sitt "mål"). Hon kittlade bebisen på huvudet sa hon och det har tydlgien sjunkigt ner riktigt ordentligt. Dessutom är jag öppen 2 cm. Efteråt fick jag obehaglig mensvärk som sitter i än. Jag fick en ny tid på torsdag nästa vecka, men hon trodde inte jag skulle komma på den . Hoppas, hoppas det sätter igång nu! Men det verkar iaf vara lite på G.

Håll tummarna!

• Cathie

Misswiren: nja jag vet inte om slemproppen gått... I veckan har jag haft ökade flytningar som varit segare o lite grön/gula (låter härligt va?). Den kan ju lossna lite bit för bit också. Den har inte kommit nu efter iaf, men blöder lite vilket e helt normalt. Funderade på slemproppen också, för hon kunde ju känna bebisens huvud o då borde den ju inte vara kvar... Eller?

Hanna1983: tack för att du håller tummarna, d gör jag m!! Hoppas

• Cathie
    Misswiren skrev 2011-04-16 10:08:55 följande:
    Hur går de Cathie?

Fått mer värkar och känningar?

Eller du kanske rent av e inne och föder barn?

Smilla: Hur går de för din del? Börjat känna nåt än?
    Nope, föder vare sig barn eller har några känningar. Inte mer än innan iaf. Kanske, kanske att mina sammandragningar känns lite mer, men det kan också vara för att man känner efter mer och inbillar sig. Men det kan ju komma igång närsomhelst, vilket jag hoppas!

Hur går det för er andra?
  • Cathie

Hej hopp!

Jag prisar denna hinnsvepning, för nu verkar det vara på G. Har haft värkar sen 9 imorse, inte regelbundna, men de håller i ca 30 sek. De är definitivt annan karaktär på dem än sammandragningarna, de gör ont, men inte så ont att det inte går att hantera. Dessutom lossnade slemproppen i förmiddags...

Hon är punktlig iaf, har bf idag . Men eftersom det inte har dragit igång ordentligt, tror jag knappast hon tittar ut idag...

Jag har försökt få igång det mer och storstädat hela huset, hängt tvätt och nu ska jag gå ut i trädgården och rensa lite! Får se om det hjälper.

Ha en trevlig söndag!

• Cathie

Sådär, nu har vår lilla Vera äntligen tittat ut! Hon föddes kl 12.59 idag och vägde 3490g o är 50 cm! Helt otroligt söt!

Och jag är så glad att jag klarade det utan EDA! Tyvärr sprack jag så mkt att de fick söva mig o sy mig uppe på operation.

Nu vilar vi iaf på bb! Kram till er alla

• Cathie

Tack så jättemkt alla! Jag ammar på o hon e superduktig på att suga!

Nä, kul e d ju inte att spricka så, det känns ju en hel del! Men vad gör man inte för sina små...?

God natt

• Cathie

Grattis Misswiren! Så skönt!! Gick allt bra?

Jag sprack ju jättemkt o alla läkare var chockade! Nu förstår vi varför! Tydligen tittade lilla Vera ut genom ett tredje hål!! Mellan yttre o inre blygdläppen kom hon ut! Helt sjukt o jag fattar fortfarande inte hur det gick till! Bm som va m hade 30 års erfarenhet, o hon har aldrig varit m om ngt liknande... Vi har pratat m henne flera ggr, senast idag ringde hon. Som sagt, hon blev också chockad...

De sydde mig iaf superbra o allt kommer bli återställt! Men gud, det gör fortfarande för jäkla ont!!! Tur man fått en frisk o snäll bebis!

Paulamaula: usch va jobbigt, stackars er! Skönt att det går åt rätt håll!

Yeahcarro: min slemmis lossnade också i samband m att förlossningen satte igång, så det finns hopp! Håller tummarna!

• Cathie

Yeahcarro: hahaha, nää jag ligger inte inne m tre hål, det sprack upp under förlossningen!!! Så galet att jag knappt själv kan fatta det... Jag menar ett helt barn har kommit ut, så det måste ju ha blivit jättestort! Tur jag är reparerad, så att jag nu bara har mina TVÅ vanliga gamla hål!

• Cathie

Nej, det gjorde inte ont då, men nu gör det!! Men det går åt rätt håll iaf .

• Cathie

Ja, kul har det ju inte varit! Men helt ärligt var det mest eftervården som var under all kritik! Jag hamnade ju givetvis på BB:s röda avdelning i Malmö dvs den där alla med komplikationer hamnar... Men ingen hade koll och jag upptäckte t ex själv att jag fått en ytlig blodpropp i benet. Det borde de ju kollat, eftersom jag hela graviditeten haft problem m åderbråck i benet och det står i min journal. Dessutom blev jag ju opererad och kom inte ur sängen på två dagar! Men nää, ingen hade koll på det. Sen sjönk mitt blodvärde ner till 76 innan de behagade att ge mig blod... Efter två påsar kom jag upp i 85 och då fick jag böna och be om en påse till!! Sjukt egentligen! Efter tre påsar kom jag upp i 110 och då äntligen orkade jag börja röra mig!

Men som sagt, allt är mkt bättre nu!

Hur går det för dig Yeahcarro??

• Cathie

Misswiren: men Gud...! Snacka om turbulenta första dagar! Hoppas det är bättre nu? Hur gick det m höften?

Hanna: jo visst lossnade Carros slemmis?! Hoppas också att hon är på Bb nu!

• Cathie

Grattis Carro! Äntligen! Vilka bm hade du? Skönt att allt gick bra trots filmdramatiken i början!!

• Cathie

Hallå!!!
    Här har jag inte skrivit på ett bra tag... Vi har haft fullt upp hela sommaren. I juli gifte vi oss utomlands, så det var rätt mycket att stå i!
    Vi har också börjat med mat till Vera och hon gillar det! Hon äter gröt med frukt till frukost och puré till lunch och middag. Resten av tiden ammar jag. Hon tar inte flaska, så vi får vänta lite innan vi byter ut nåt amningsmål mot välling.

Det där med vikten och hur mycket bebisarna väger är jobbigt tycker jag. Vi gick på BVC här i Skurup, men det var så dåligt, så dåligt att jag bytte till min stora dotters BVC i Malmö. När Vera var 4 veckor gick hon plötsligt inte upp lika mkt i veckan som hon skulle och det första de sa på BVC var ERSÄTTNING!!! "Du MÅSTE ge ersättning"!!! Jag försökte förklara att det inte var det som var problemet men ingen lyssnade. Jag har massor av mjölk, men Vera åt så korta stunder så jag tyckte att jag skulle amma oftare istället. Nä, ersättning var det enda rätta. Inget ont om ersättning, men när man har så mkt mjölk som jag har, så vill man liksom få till det m amningen! Hon vägrade iaf flaskan redan då så det var lönlöst. När jag istället körde på min linje och ammade en gång i timmen, så gick hon upp bättre, men de var ändå inte nöjda. Varje besök tjatade de om ersättning och vi blev iväg skickade till Barnsjukhuset i Ystad... Detta satte igång en jäkla karusell med vägningar en gång i veckan och stress, stress och STRESS för mig. Ingen tyckte att jag skulle behöva amma en gång i timmen, för det skulle jag inte orka i längden! Jag fick iaf nog och bytte som sagt till min stora dotters BVC i Malmö. Hon är kolugn och fattar inte vad de håller på med. Vi går fortfarande och  väger Vera i Ystad, men jag har iaf slappnat av och slutat stirra så mkt. För mig har huvudsaken hela tiden varit att hon mår bra och utvecklas som hon ska och det gör hon!
    Jag tycker bara det är synd att de stirrade upp mig så mkt (och framförallt att jag LÄT mig stirras upp så mkt) på BVC i Skurup!!!     

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö