Inlägg från: Miss Olsen |Visa alla inlägg
  • Miss Olsen

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Smilla skrev 2010-10-14 15:26:18 följande:
    Idag har jag varit på inskrivning och det gick väldigt bra. Jag är mycket nöjd med barnmorskan, hon verkar vara himla trevlig och duktig. Det känns ju så viktigt när man trots allt ska följas åt en ganska så lång tid och kunna anförtro sig åt väldigt personliga saker under tiden. 

En helt annan sak: Är det många av era vänner som har barn eller är gravida samtidigt? Har vänskapen ändrats något? Har ni någon att kunna "gravid-fross-prata" lite med? 

Vi har bara ett fåtal vänner med barn och ingen av mina bästa tjejkompisar har barn eller är gravida. Så nu har stämningen blivit väldigt konstig tycker jag, framför allt bland bästa tjejkompisarna. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det. Det känns som att vi inte ligger på samma nivå längre. Ett par av dem är fortfarande singlar och nån är sambo men inte mer än så. Nu är det inte så att jag sitter och enbart pratar barn och graviditet med dem men jag är ju så glad och vill kunna prata liiiiiite om det. Men de vill inte ens höra. De tycker det är tråkigt och tycker att allt som har med graviditet och barn att göra är äckligt. Jag får inte ens berätta om saker jag råkat ut för eller hur det känns för de är inte intresserade av att veta. För många av mina tjejkompisar går yrket före allt annat och att vara hemma med ett barn är att sjunka lågt enligt dem. Själv tycker jag det måste kännas tråkigt om jobbet är ens "allt". Vad gör man när inte jobbet finns längre då?  

Jag saknar nån att kunna prata lite med. Jag saknar att inte ha någon att kunna prata med om allt det där som inte nämns någonstans, allt som är lite tabu att prata högt om. Även lite äckliga saker. Och allt man är rädd för! Jag kan ju inte ens prata om hur en förlossning går till med dem. Men eftersom olika saker inträffar måste man ju kunna prata om det med någon ibland.

Tur att ni finns =) Sorry att det blev ett lite långt inlägg......    
    Har bara en som är gravid och vi är inte direkt nära, men väldigt goda vänner. En del har barn men dom flesta bor inte här i närheten. Har inte haft behov av det "gravid-fross-pratet" ännu men har en känsla av att det kommer snart och då hoppas jag verkligen att dom vill lyssna! Sen är det ju klart lättare om den man pratar med är i samma situation och där känner jag ju som sagt inte så många! Så där är jag nog som dig, vill kunna prata av mig om allt! Får skriva av mig här helt enkelt! Skrattande
    Tråkigt att du känner så, välj dom få som vill lyssna och prata om annat med dom andra. Men tycker nånstans ändå att dom inte kan vara helt anti, det är ju där du är i ditt liv nu och det vill man ju dela med sig av! Är man vänner så är man ju intresserad av allt som händer i den andres liv!
    Men du har ju oss! Flört
  • Miss Olsen

Jag säger med hej alla efter ännu en helg! Det brukar va rätt lugnt här då! Annat å göra. = )
    Jag vågar nog äntligen säga att min period med extrem trötthet och illamående är ÖVER! Helt underbart att kunna äta igen! Ser fram emot några månader nu då jag bara kan njuta!

Så Abbi: Jag mår toppen! ; ) Är i v 18 nu.

Ska till IKEA idag, älska IKEA! = )
    Ha en bra dag alla!

• Miss Olsen

Vi är helt förvirrade av barnvagndjungeln! Vilka märken/modeller har ni hört ska vara bra?

• Miss Olsen
    Lindarosen1976 skrev 2010-10-19 11:32:31 följande:
    Vi har köpt en Brio Go.......många vänner har den och är super nöjda. Dessutom har dom den på rea på G-knapp för 6495:- :) Perfekt så vi har redan köpt den hahaha
    Ska kolla detta! Glad
  • Miss Olsen
    Cathie skrev 2010-10-19 11:40:25 följande:
    Det beror ju lite på vad man är ute efter. Ska det vara en jättestabil vagn m fyra fasta hjul, eller vill ni ha något smidigare med svängbara hjul? Fyra eller tre hjul? De vagnarna som har tre hjul kan man oftast inte vända sittdelen mot sig, utan barnet åker då vänt ifrån dig. Sen får man välja om man vill ha en separat liggdel, eller om man bara vill fälla ryggstödet på sittvagnen och lägga i en mjuklift/hårdlift. Förstår att det är förvirrande, men det bästa tipset jag kan ge är att skriva ner vad ni tycker är viktigt och vad ni oftast gör. Tex går ni mkt på stan och ska ni lyfta vagnen i och ur bilen eller bära upp den för trappor skulle jag nog tipsa om en lätt vagn med svängbara hjul. Går ni däremot mycket i skogen och inte kommer lyfta vagnen så mkt kan det vara bra att ha en stabilare variant med fyra hjul. De flesta märkena Brio, Emmaljunga, Teutonia mm har flera olika modeller av alla slag. Utnyttnja butikspersonalen och berätta hur era vanor ser ut!

Jag är så glad att jag redan köpt vagn
    Vad vi vet nu vill vi ha 4 hjul, fast dom främre ska vara svängbara! Sen har jag sett att det finns vagnar där det finns tre olika delar. En sittdel, en liggdel och en som man kan använda första tiden och som även passar i bilbarnstolen. Är detta något att satsa på eller blir det bara dyrare och kan man lika väl ta en separat liggdel?
    Är nog mest förvirrad över alla tillverkare! Men det verkar ju inte som att den ena är bättre än den andra!
    Tack för tipsen! Glad
  • Miss Olsen

Abbi & Smilla: Det verkar som att dom vagnarna är mest populära! Dom är riktigt snygga!

• Miss Olsen
    Cathie skrev 2010-10-19 14:55:20 följande:
    Det du menar med tre delar är nog att själva vagnen består av liggdel och sittdel, men du kan sätta på en adapter (i vissa fall behövs inte det) där du liksom klickar på bilstolen. Alltså du sätter bilstolen på chassit. Det är smidigt om bebisen sover i bilen och ni ska ut och in och inte vill koppla loss bebisen. Då tar man bara bilstolen och sätter på vagnens chassi. Om du satsar på en Brio Go så kan du ju köpa Brios babyskydd (bilstolen för nyfödda) som heter Brio primo. Den ska passa på Go's chassi har jag för mig.
    Det va det jag menade. Ska kolla när vi ger oss ut om det är något att ha... Tack för tipsen iaf! Du verkar kunna detta! Flört
  • Miss Olsen
    SuzR: Ja men skulle ni ändå köpt något liknande så är det ju perfekt! Titta på den absolut!

Vi har fått ett erbjudande om en brio go. Sittvagn + liggdel (som är oanvänd) och där finns regnskydd till bägge delar. 1 år gammal. 6500:- Vad jag kan läsa mig till på internet så kostar själva sittdelen lika mycket om man ska köpa den ny. Vad tycks? Vill ha lite kött på benen innan jag diskuterar med min andre hälft! = P
  • Miss Olsen

Hej!
    Vi har blivit med vagn! = D Det blev en Brio Go! Köpte den av kompisen ändå! Chassit hade dom fått helt nytt för ngn vecka sedan och liggdelen var oanvänd och sittdelen var bara använd 9 mån och såg helt ny ut! Sen fick vi regnställ och andra tillbehör till! Lindarosen: Enda chansen vi haft till ngt nytt för samma pris hade ju varit lagerrensning som du köpt din på men med min otur så hade det varit helt urplockat när vi kommit dit! = ) Dom behövde ett besked i helgen så vi slog till!

V. 19 går jag in i idag och sista veckan har jag kännt flera puffar vid flera tillfällen så jag antar att den lilla börjar visa att det faktiskt ligger någon där inne! Skrattande Man hinner ju inte riktigt med när det väl rör på sig men det kommer tätare och tätare så jag längtar också efter att det ska kännas tydligare och mer! Ska på RUL på fredag, LÄNGTAR!

Känner mig nästan som vanligt faktiskt. Inget illamående och ingen trötthet! Så skönt! Känner bara att det stramar och puffar och det är ju helt underbart!

Ha en go dag alla!

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö