• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

@MJB: Tack. Det ska bli skönt att komma tillbaka till Vellinge. Även om jag kommer att sakna stan och vår fina lägenhet. Men istället välkomnar jag trädgård och kanske ett härligt grönsaksland och mysiga fikastunder på uteplatsen  =)

@abbi: Back to the bird streets it is!!  =) 

Vi bor väldigt stort och bra idag så vi hade ju kunnat stanna kvar i lägenheten men längtan efter trädgård är rätt stor. När vi flyttade in i den tänkte vi att vi skulle stanna ett par år till och att vi skulle kunna ha barn iden men nu inser vi verkligheten..... Dessutom har vi ingen hiss heller och tvättstugan ligger på 5e våningen....  Men jag kommer sakna vårt nyrenoverade kök, våra vackra spegeldörrar och den fantastiska takhöjden  =(

• Smilla

Lindarosen1976: Bra att du tänker positivt. Men fy vilken hemsk chef!! Finns det inget att göra? Visst, man kan ju dra det till DO eller JO men risken är att man själv inte har några bevis. "Löftena" har ju säkert inte varit skriftliga t.ex. Vad har du för anställning? Är det timanställning? Då har man ju tyvärr heller inget löfte om ett visst antal timmar oftast.

Bu för sådana chefer! Jag hade nog sagt en del väl valda ord till min chef om han gjort så. Men som tur är har jag väldigt bra chefer som har blivit jätteglada och gratulerat ordentligt. De har även ställt upp väldigt bra, framför allt eftersom jag mått så dåligt under början av graviditeten. Det har ju varit lite svårt att jobba då.

• Smilla

På mig syns ju magen ordentligt nu (tycker jag iaf). Jag jobbar ju som konsult och just nu känns det lite svårt eftersom jag ska runt på nya uppdragsintervjuer eftersom mitt nuvarande uppdrag snart tar slut. Hur troligt är det att få ett uppdag med en gravid mage...? Dessutom tycker jag att det är svårt att få på sig något snyggt när inte så mycket passar längre.

Jag hoppas dock att något företag behöver mig ändå för jag kan ju trots allt ta ett uppdrag på nästan 5 månader. Vi får väl se vad de säger....

Jag köpte en riktigt snygg kavaj här i veckan och även en supersnygg klänning. De är inte mammakläder men klänningen kommer man kunna ha med mage också. Jag har bara tagit en storlek större så kommer den vara riktigt häftig. Ibland är H&M riktigt bra! Jag kan tipsa om att de har massor av snygga kläder där nu om ni inte redan varit där. Det känns lite dumt att lägga för mycket pengar på kläder man inte vet om man kan ha sedan.

Fast en sak har jag dock köpt som var dyrt....  Jag älskar ju OddMolly-koftorna, de där i ull. Så jag köpte en till..... 1600 pix  Men åh så fin den är! Och den kan man ju ha även med mage.

• Smilla

Abbi: Åh vad roligt. Visst kan man göra det! Hoppas ni få en trevlig stund i stan!

• Smilla

Jag har nog kommit in i njutningspeioden (peppar, peppar.....). Den förlamande tröttheten är borta och jag känner mig för det mesta pigg och glad. Jag har börjat ta tag i saker nu och känner en enorm lust att fixa och dona där hemma. Det resulterade i ett nytt matbord och nya fina stolar förra helgen  =)

Illamåendet är borta också känns det som. Jag har dock ingen vidare matlust men det är nog för att jag har svårt att känna av hunger nu. Men det är inget som irriterar mig. Så just nu tycker jag att allt känns bra.

Jag har även kommit in i en period av lugn. I början var jag så sanslöst nervös och orolig över att jag skulle få missfall så jag kunde inte tänka på något annat. Men nu har den oron lagt sig och jag kan glädjas och planera i lugn och ro.

• Smilla

Jag ska på inskrivning på torsdag och sedan är det RUL den 10 november. Vi ska definitivt kolla vad det blir för jag är så nyfiken så jag håller på att spricka!

Dagen efter åker vi till New York och då kan det ju hända att jag shoppar lite saker till lilla bebisen  =)  Jag shoppade faktiskt en liten sak i fredags för jag kunde inte hålla mig.  Det var ett litet mjukisdjur som definitivt ville följa med mig hem från Barnliv-affären och bli bebisens första bästa vän  =)

• Smilla

Idag har jag varit på inskrivning och det gick väldigt bra. Jag är mycket nöjd med barnmorskan, hon verkar vara himla trevlig och duktig. Det känns ju så viktigt när man trots allt ska följas åt en ganska så lång tid och kunna anförtro sig åt väldigt personliga saker under tiden. 

En helt annan sak: Är det många av era vänner som har barn eller är gravida samtidigt? Har vänskapen ändrats något? Har ni någon att kunna "gravid-fross-prata" lite med? 

Vi har bara ett fåtal vänner med barn och ingen av mina bästa tjejkompisar har barn eller är gravida. Så nu har stämningen blivit väldigt konstig tycker jag, framför allt bland bästa tjejkompisarna. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det. Det känns som att vi inte ligger på samma nivå längre. Ett par av dem är fortfarande singlar och nån är sambo men inte mer än så. Nu är det inte så att jag sitter och enbart pratar barn och graviditet med dem men jag är ju så glad och vill kunna prata liiiiiite om det. Men de vill inte ens höra. De tycker det är tråkigt och tycker att allt som har med graviditet och barn att göra är äckligt. Jag får inte ens berätta om saker jag råkat ut för eller hur det känns för de är inte intresserade av att veta. För många av mina tjejkompisar går yrket före allt annat och att vara hemma med ett barn är att sjunka lågt enligt dem. Själv tycker jag det måste kännas tråkigt om jobbet är ens "allt". Vad gör man när inte jobbet finns längre då?  

Jag saknar nån att kunna prata lite med. Jag saknar att inte ha någon att kunna prata med om allt det där som inte nämns någonstans, allt som är lite tabu att prata högt om. Även lite äckliga saker. Och allt man är rädd för! Jag kan ju inte ens prata om hur en förlossning går till med dem. Men eftersom olika saker inträffar måste man ju kunna prata om det med någon ibland.

Tur att ni finns =) Sorry att det blev ett lite långt inlägg......    

• Smilla

Hej hej!!

Helgen har verkligen varit jätteskön och lugn. Gick in i vecka 16 igår och det känns så bra! Just nu mår jag superbra! Allt känns lugnt och skönt. Om 3 veckor är det dags för RUL och jag längtar så jag håller på att spricka. Jag vill så gärna se den lilla igen, och veta vad det blir. Men tänk om hon/han inte känner för att visa sig? (könet alltså). Då skulle jag bli så besviken.

Igår satt vi och filurade på lite namn. Verkligen jättesvårt det där men vi har ett par namn på förslag. Tänkte dock låna någon namnbok för att kanske komma på fler förslag. Nån som vet vilken bok som är bäst, eller kanske en bra hemsida? Jag tittade lite på nätet för ett tag sedan på nån hemsidan men där fanns bara de allra vanligaste "svenska" namnen.

• Smilla

Abbi: Jo, jag fick tiden precis innan dig, 15.40.

Vi tänkte nog beställa framåt jul så vi väntar lite till. Tänkte då se om man kanske kan få ett par av delarna lite billigare om ma kan lyckas få tag i 2010 års modell. De har ju börjat sälja 2011 då och brukar ju rea ut de "gamla".

Nån som börjat känna av bebisen än? Jag har börjat känna av ett litet fladder när jag ligger i sängen och ska vända mig. Det är verkligen inte tarmrörelser för det känns ju helt annorlunda och dessutom är rörelserna ganska långt ner. Det känns ganska konstigt men väldigt roligt. Längtar tills det blir riktiga buffar. Iaf gör jag det nu, kanske inte sen när bebisen sparkar sönder ens revben..... 

• Smilla

Jag tror faktiskt att det är bebisen och jag frågade även barnmorskan när jag träffade henne senast. Hon sa att det var mycket möjligt och inte alls konstigt. Det är ju en helt annan känsla än tarmrörelser. Dessutom brukar det liksom inte fladdra i min mage..... 

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö