• Ms Kanga

Vi som fått barn med IVF i falun.

Jag är med också - Lillebror född 26/7- 2010 som föddes med akutsnitt V38+0

Jag tycker vi struntar i listor med massa datum - det känns inte så viktigt - jag tycker att man ska kunna hoppa in och ur tråden efter hur mycket tid man har. Är man aktiv i tråden så känner de andra igen nicket. Man kan presentera sig när man joinar med sina uppgifter. Listor har en förmåga att ta bort glädjen i diskussioner. Har man en åldersrelaterad undran kan man ju alltid skriva tex "min bebis är 3 månader och har inte lärt sig läsa än - är era bebisar så sena också " Vad tycker ni?

• Ms Kanga

Jag mår bra - jag har lite känselbortfall i ett lår (måste vara någon nerv som tappat kopplingen) annars tror jag att det mesta har läkt nu när det har gått 5 veckor men jag försöker fortfarande tänka på att inte lyfta Junior som är 3 år.  Nästa vecka tänkte jag börja träna enligt Olgas blogg på Mama.nu - hon verkar ha koll både på magmuskler och underrede.

Ja förlossningar är verkligen på liv och död . Med en mardörmsförlossning när Junior förlöstes med sugklocka höll det på att gå åt skogen. Han ruschades iväg livlös till barnakuten, mannen följde med och jag låg ensam kvar pga skiftbyte av personal - så på en 1 timme visste jag inte om han levde eller var död - det ville jag inte vara med om en gång till så därför fick jag ett sk humanitärt snitt den här gången - det var ett snitt planerat 3 dagar efter att förlossningen startade. Jag var 10 cm öppen när operationen startade - de försökte få mig till en vaginal förlossning då istället men jag vägrade.

Hur går det för er nu?

• Ms Kanga
    saknaden skrev 2010-09-01 11:18:20 följande:
    Ms Kanga: Så du har ox¨å kännselbortfall! Jag har ingen känsel på vänstersida under snittet och ut i ljumsken. Känns som nån satt bedövning där så jag känner liksom inte när man nyper där! Börja fundera vad det var! Har dom pratat med dig om det? Jag tänkte jag skulle fråga på återkontrollen om det var normalt. Men då är det kanske vanligt då Förvånad.
    Träna fick jag absolut inte göra före vi hade träffats igen sa läkaren och då skulle hon säga vad jag fick börja med. Fick ett gym kort av jobbet så lite sugen är man ju... Men man får väl fint vänta

Lilla my: Fy vad otäckt med infektion! Fick du inte antibiotika under operationen? Det fick jag. Var du upp samma dag? Oj du var mig en hejare, jag klev upp på eftermiddagen dagen efter men var inte sugen på att gå och ducha. Hade fullt upp med att försöka nå min dotter i dom där förbenade baljorna dom la barnen i. Jag som är jätte kort nådde inte riktigt upp i dom nya baljorna som är högre än förr( dom var så stolta när dom berätta detRynkar på näsan) Fick försöka stå på tå för att få  tag på henne. Men jag hade henne mest i sängen med migSolig

Kul att så många hitta hit så snabbt! Själv har jag nästan aldrig tid att sitta vid datorn, men läser ofta på telefon när jag ammar. Villket jag gör jämt känns det som!

En fråga! Maria var helt otröstlig i går och maken var säker på att hon hade ont i magen! Jag tror hon hade en "uppätar dag" Hur vet man skillnaden?? Hon är ju ändå bara 2 veckor.
    Till mig sade de att jag kan leva som vanligt efter 6 veckor - behövde inte vänta på någon efterkontroll - måste ringa och boka tid för den nu. Jag fick också antibiotikadropp vid OP. Snittet lades 8.45 och vid 16 blev jag av med kateter och  var jag uppe och gick första gången

Småttisar magar är inte lätta att förstå sig på men det är bara att pytsa på med mat och funkar inte det så kan man testa sempers magdroppar och minifom och se om det blir bättre. Vi har båda men det är ändå en skrikperiod vid 11tiden på kvällen. Här hos oss har öppna förskolan kurser i babymassage i samarbete med BVC.

Känner igen det där med begränsad datortid - jag har ofta laptopen brevid mig i soffan när jag ammar och försöker styra touchpaden med vänster hand - för det mesta låter jag bli att skriva på jag stavar som en kratta med vänster pekfingervals
    Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Lillebror 100726
  • Ms Kanga

Rutan - skönt att du har återhämtat någerlunda från förlossningen men tråkigt att amningen strular. Rent spontant så undrar jag hur du känner inför att använda flaska när du är ute i farten.

Jag har varvat amningen med flaska med båda mina pojkar och det har gått jättebra. Dels har jag lite för lite mjölk så Lillebror får lite ersättning 2 ggr per dag sen är jag inte bekväm med att amma offentligt - det låser sig och jag släpper inte ifrån mig någon mjölk - larvigt jag vet, tycker det är helt OK med amning på offentliga platser men så är det - och jag vill inte sitta hemma alltså tar jag till flaskan (Avent BPA free med ettans napp använder vi).

Tycker det är synd om du låter plana bröstvårtor hindra dig från vad du vill göra.
    Tanke 2 är - har du fått någon hjälp från amningsmottagningen - kanske har något knep att dela med sig av - både du och bebisen måste faktiskt lära sig det här med amning - det är inte något som man bara kan huxflux - hoppas det löser sig

• Ms Kanga

Jag har med kokt vatten och ersättningspulver i skötväskan som jag blandar när det är dags för mat för jag har ju inte tillräckligt med mjölk. Det finns även färdiga tetror med ersättning att köpa. Jag tycker avent-flaskorna är bra eftersom bebisen måste suga för att få ut mjölk - andra flaskor när mjölken bara rinner på dels sätter bebin lätt i halsen innan de lärt sig tekniken och när de gjort det kan bebin bli lat och vägra bröstet för det är så mycket enklare att få mjölk som bara rinner på utan att man behöver jobba för det.

För att få tillräckligt med mjölk i brösten har jag hyrt bröstpump från sjukhuset de första 10 dagarna när vi kom hem, provat amningste och intensivamning - ammat varannan timme under 3 dagar men det blir inte tillräckligt ändå - då är det tur att det finns ersättning. Det funkar bra. Jag börjar med att låta bebin amma tomt i båda brösten och är han inte nöjd då fyller jag på med ersättning till han inte vill ha mer 30 till 90 ml. Det är ungefär 2 gånger per dag som han vill ha mer.

Om du vill ta med bröstmjölk har jag för mig att den håller sig i ca 6-8 timmar i rumstemp

• Ms Kanga

Saknaden - hur är det med snittet/ärret nu? Har värken gått över?

Rutan - hur fungerar amningen?

Ego - hurra vi har sovit hela natten i natt från kl 23 till kl 5. Det känns som jag har varit på SPA, pigg och fräsh som sjutton det går nog över . Hoppas att det är början på en ny rutin.

• Ms Kanga

Här händer det inte något med vikten - trots amning och långpromenader så rör det sig inte nedåt - får ta tag i det efter nyår med en pulverdiet när Lillebror äter lite annat också så att han inte får i sig massa lagrade gifter som sitter i mina ridbyxlår.

Nu är avslaget borta sen ett par veckor men det luktar verkligen blää. Jag kan tipsa om Weledas bodywash. Jag har testat både den med Citrus - hela badrummet ångar av fräsh citron och min favorit Havtorn också en doft som gör en fräsh hela dagen dessutom behöver man inte smörja med hudkräm efter den så med 2i1 duschkräm/hudlotion känns det inte så dyrt. Jag köper på ICA Maxi för 95 .-. Jag skämmer bort mig själv med det
    * because I'm worth it *

• Ms Kanga

Saknaden - skönt att ni har fått ordning på magknipet med minifom. Jag har funderar på om det inte dags för dig att byta nick - det enda du saknar nu är väl möjligtvis tid för dig själv när du har 2 fina flickor som behöver dig annars kan man väl inte önska merHjärta

Här har vi också en ny kille som har smilar och jollrar med mamma som förstås smälter som en snöhög i april . Det börjar bli mer än bara äta och sova och han är vaken i flera timmar i stöten nu och har en helt annan medvetenhet om att det finns saker att titta och känna på - babygymmet är en hit just nu. Han ar också vänt sig från mage till rygg ett par gånger i ren ilska över styggmamman som försöker få honom att träna nacken.

Häromdagen kände jag något konstigt i magen - det kändes precis som kraftiga bebis-sparkar - kan man få det  8 veckor efter att bebisen är ute?? Är det nån som vet vad det är eller har varit med om det?

• Ms Kanga

Hej Nalle, roligt att du har hittat hit.
    Det här med amning är inte enkelt Både du och Ronja måste lära er det. Rent spontant tycker jag det låter lite länge att amma mer än 30-40 min/ tillfälle. 
    Har du prövat att ligga ner och amma så bebisen kan styra själv lite mer hur nära hon vill vara med näsan? Du kan också testa om du har stora bröst som jag (F-kupaFörvånad) att ha en hoprullad tvättlapp/gästhandduk så att tutten inte åker in mot kroppen lika mycket när du ammar. Man ska även kunna låta barnet sitta i famnen och amma upprätt för att de inte ska få i sig så mycket luft men det har jag aldrig lyckats med. Det kan vara så att hon får sig luft så hon får ont i magen och det är därför hon krånglar.

Du kan inte gå på hur mycket mjölk du får ut i bröstpumpen med hur mycket mjölk som bebisen kan dra ut därifrån. Jag t ex släpper inte till någon mjölk till en manuell bröstpump och bara 10-20 ml till en elektrisk trots att det finns bra mycket mer därinne.

Jag har givit tillägg till båda mina pojkar och ingen av dem har vägrat tutten i förmån för flaskan. Jag har använt avent-flaskorna så att de har fått jobba lite för att få ut mjölken, inte bara ligga och gapa och svälja. Först amma tomt i båda brösten sen fylla på med ersättning tills de varit ordentligt mätta.

Lycka till och testa lite olika ställningar i amningen så ska du se att det ger sig. Hör med BVC/amningsmottagningen om de kan ge dig några bra tips om de kan vara med vid ett amningstillfälle. Jag hoppas Ronja gått upp ordentligt i vikt imorgon

• Ms Kanga

Wehee - vilket fint näste du sytt, snart har du din nyfis där som ligger och myser.

Randiga - hoppas att det är nåt knas med din våg och attt BVCs våg visar högre siffror. Jag håller med Saknaden - sluta inte amma för även om du måste ge tillägg så ger också en liten mängd bröstmjölk skydd mot virus,nåt som är extra viktigt på hösten när många förkylningar är i gång. Håller tummarna

Nalle - lycka till idag med amningshjälpen idag

Det går trender i nappflaskor precis som med allt annat - när Junior var liten för 3 år sedan var det Dr Brown eller Avent-flaskorna som var inne - nu är det Tomme Tippie som jag inte har nån koll på eftersom Avent funkade bra förra gången kör jag på med dem.

Lillebror börjar bli stor han är 59 cm lång och väger 4970 gr vid 10 v ålder

Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.