• Ms Kanga

Vi som fått barn med IVF i falun.

Nalle - hur går det med Ronja och maten? Har ni varit hos läkare?

Här har vi en dels en perinatal mottagning tillsammans med BB där man kan få hjälp första månaden och när barnet är större för akuta tillstånd som inte är kirurgiska en barnklinik på sjukhuset som är öppen dygnet runt. Vi har varit där ett par gånger när Junior haft krupp och då har vi fått komma in på ett undersökningsrum direkt i väntan på läkare så man slipper sitta i smittfyllda väntrum

Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Lillebror 100726
  • Ms Kanga
    Coors skrev 2010-10-19 16:01:17 följande:
    Hej på er alla!
    Såg inte förens nu att de fanns en fortsättningstråd men nu är jag här!

Min lilla kille har hunnit bli över 1månad och han skulle fortfarnade legat kvar i magen om allt skulle bli som tänkt. Han växer så de knakar iaf och har nu gått över och blivit en 3000g bebis.

Ammar alla här inne?
    För oss är/var ammningen ett stor helvete om man får säga så?
    Just nu är de ersättning och den lilla bröstmjölken jag får ut som gäller men de känns inte allt för bra att inte kunna amma honom. Känner lite skuldkänslor att jag inte kan ge honom de....
    Kul att du hittat hit. Vad bra att du kan ge lite bröstmjölk - så lite som en tesked om dagen hjälper till att skydda mot virus så även små mängder ger stora effekter och det är tur att modersmjölkersättning finns och eftersom vi bor i ett land med rent vatten och vi har råd att köpa mer pulver var efter det behövs så är inte ersättning ett dåligt alternativ - huvudsaken att barnet får i sig den näring det behöver
  • Ms Kanga

Amning är svårt - innan jag fick barn trodde jag att det bara var att lägga barnet vid tutten så skulle allt funka av sig självt men att få amningen att funka med Junior som föddes 5 veckor för tidigt är det tuffaste jag har gjort. I efterhand undrar jag om jag inte kämpade för länge visserligen fick jag igång amningen efter ett par månaders slit men priset var mycket tårar och fustration över att inte räcka till.
    Huvudsaken är att bebisen får mat och att både mamma och bebis mår bra. Matstunden ska vara fylld med mys och gos oavsett om det är med flaska eller tutte. Man behöver inte amma till varje pris för att vara en bra mamma. Däremot kan jag inte förstå de som inte ens försöker amma för de har inte lust eller de som lägger ner en fungerande amning bara efter ett par månader för att "nu måste jag få tillbaka min kropp"

• Ms Kanga

Ja  i början var Jr för svag för att äta själv pga infektion och gulsot så han sondmatades de första 2 veckorna samtidigt som jag pumpade ur mjölk som han fick tillsammans med ersättning i sond. Efter 3 veckor ammade jag honom fullt och när han var 2½ månad började jag ge lite extra ersättning tillsammans med amning. Jag slutade amma hono när han var ungefär 6 månader då han ratade tutten (kämpade någon vecka för att se om han ändrade sig) och tyckte annan mat var godare.

Skönt att det funkar bra med flaskan CoorsSolig

• Ms Kanga
    Linda7601 skrev 2010-11-16 10:14:36 följande:
    Min son har hela tiden haft svårt att hålla värmen själv då han så liten(dock 3000g nu och 51cm:)så vi fickrådet att ha han mot kroppen och sova med honom.Gissa nu någon so redan vant sig fast man bara 20dagar. Skriker som en gnu när vi lägger ner honom.och oj vad svårt det är att inte ta upp honom då....fast jag lyckas ibland;)
    Han har inte heller något som tröstar då han inte klarar av suga kvar nappen.

Han har kräkts oxå hemskt mycket men bvc säger att det är för att han har sådant sug behov så han tar igen det på bröstet och dricker alldeles för mycket.
    Det här med ammning tycker jag varit svårt.Brösten svällda,han har ibland vägrat ta det,knölar i bröst och under armar,ont i brösten,läcker,sår på bröstvårtorna....inte så lätt som jag trodde:S
    Tycker det jobbigt amma så folk ser oxå...inte vant mig....Svårt veta när man ska ammanär man ska iväg m.m

Förlåt nu klagar jag.
    Kram
    Så klart att han vill vara där det är varmt och skönt, tryggt och nära till maten. Om ett par månader kommer han att släppa kardborren från dig och du får lite mer rörelsefrihet.
    Har du testat lite olika märken på nappar - de enda som Lillebror vill ha är Pigeon som finns på Babyland och till Junior var det bara Esskas anatomiska i silikon som blev kvar i munnen. 
  • Ms Kanga

Om ni har problem att få tag i Pigeon nappar så kan jag köpa ut och posta mot utlägg. Det är bara att inboxa mig. De är visserligen slut just nu i minsta storleken på mitt Babyland men de skulle få in den här veckan sa de när jag skulle köpa förra veckan.

• Ms Kanga
    Elias Emil skrev 2010-11-16 15:21:03 följande:
    Min erfarenhet är att barnen inte tyckt om babynapparna utan ville ha större nappar.
    På Esskas nappar skiljer det inte något i storlek på själva nappen på den lilla och den stora, det är bara plattan som är större på + 6 mån nappen
  • Ms Kanga
    saknaden skrev 2010-11-17 07:36:24 följande:
    Tack kanga för erbjudandet. Men dom fanns på babylands hemsida att beställa. Vad avundsjuk jag blev att ni har en sån stor baby affär i närheten. Vad kul det måste vara att ha runt där
    Vi har 2 riktigt stora affärer i stan och det är farligt dyrt att strosa där . Förut tog Babyland en enhetsfrakt på 75 kronor - lite dyrt när man bara vill ha en napp. Portot kan inte ligga på mer än 10-20 kronor.
  • Ms Kanga

Åffkårs - det är bara att hojta till

• Ms Kanga

Saknaden - helammar du eller har du börjat med smakisar? Lillkorven var en sån bebis som bajsade 1 gång i veckan och BVC tyckte det var OK trots att han fick ersättning. Som längst har det gått 10 dagar mellan men då var BVC inkopplade med daglig kontakt men ändå ingen åtgärd. Fy vad det luktade när det väl kom - surströmming big time . Nu kommer det nästan varje dag

Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.