• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Vilaa: hoppas, hoppas att det är ok med dig, men vet precis hur hopplöst det känns... Stor kram!

timoa: tänk att det närmar sig! Det är så härligt att det går bra för någon och särskilt att jag är några år yngre Skrattande (ursäkta).

Men precis som för marieh känns det hopplöst, mens igen efter två pergotimekurer. Tror i alla fall att det blev ÄL denna gång. Visst borde väl IVF kunna hjälpa vissa? Om man inte får någon annan diagnos utan det skulle vara dåligt skickade ägg och spermier som träffas. Då borde rimligtvis chanserna öka!? Fråga på marieh!. Sedan antar jag att en IVF-process inte är någon dans på rosor heller.

marieh: jag har hört begreppet Tender love care i tråden www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html främst från BettanB och hennes läkare i Helsingborg.

Stort lycka till tjejer som tar steget utomlands! Jag hoppas ni lyckas och tar hem kunskap (följer er tråd på avstånd eftersom det är så intressant).

Kram alla, kul att vi är så många i tråden Hjärta  

• Annica P

marieh: jag har ju haft både trombyl och fragmin.

Klipp från annan tråd:

Lågmolekylärt heparin (Innohep eller fragmin) och acetylsalitylsyra (trombyl eller albyl) verkar olika. Väldigt förenklat kan man säga att Innohep/Fragmin löser proppar medan Trombyl/albyl förebygger dem.

Verkar också närma mig ÄL, men jag och sambon befinner oss inte på samma ställe tyvärr. Lycka till med ÄL och gynkontakt!  

• Annica P

Grattis Najje! Fantastiskt kul, det behövs fler gravida i tråden!

Ninnin: Grattis till bra läkarkontakt och nytt hopp med medicinering! Intressant att höra att du medicinerar från ÄL. Det känns som det enda jag inte testat, har haft alla dessa mediciner, men alla utom trombyl började jag med vid plus. Hoppas, hoppas att det lyckas för dig! Tar du alltså 10 mg pred dagligen tre veckor av fyra (grovt räknat)? Trappar du ner om det blir mens? Eller konstant hela månaden? Nyfiken!

• Annica P

Men mamma77, vad ledsen jag blir! Ser mig själv som veteran med 5, men 14 missfall! Vad kan man säga? Lider med både din kropp och psyke som måste gå igenom detta. Skönt att ni har er son. Min har precis börjat ettan, tappar framtänder och älskar att upptäcka världen både själv och med böckers hjälp.

Intressant med pred som ni skriver. Jag har tagit både 25 mg (biverkningar i form av hjärtklappning och oregelbunden rytm vilket var otäckt) och 10 mg. Båda gångerna har nedtrappning av dosen gällt, men frågan är om  start vid plus är för sent. Jag har funderat på att börja vid ÄL, men även om vi oftast blivit gravida rätt snabbt kan det ju bli några månader med mediciner. Det blir spännande att följa dig Ninnin!

Tack färnevik för pepp och välkommen Fru H H!  

• Annica P

Fru H H: Beklagar av hela mitt hjärta! Vet precis hur det känns med hoppet som tänds, realisten som talar och man vet inte vad man ska tro eller känna. Hoppas ni får träffa en bra läkare vid utredningen. Det kan ju visa något och det finns mediciner att pröva.  

Najje: håller tummarna för dig!

Tack timoa!

• Annica P

1. marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
    Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i senaste graviditeten som gick rätt så långt, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar efter senaste missfallet, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na. Vid pluss igen ska jag testa trombyl och progestron. Äter levaxin sedan tidigare.

Mojsen21, 34 år:
    1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.

• Annica P

Mamma77: Ninnin82 har varit med i Blomqvist studie, inboxa henne om hon inte är inne snart. I tråden www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html finns fler, men jag kommmer inte på vilka.

Fru H H: Det är synd att vi behöver vara här, men det är så skönt att ha "sällskap"! I levande livet känner jag ingen som haft mer än två missfall. Ingen anledning att känna dig dum. Mina MA har tagit mycket längre tid, om det nu är bra eller dåligt... Först gravid ett par månader och sedan några månader innan kroppen hämtat sig. By the way kan jag rekommendera tråden ovan. Där finns också en behandlingstråd om hur andra medicinerat och i många fall lyckats få barn.

stumpan01: Tack för info. Min något hopplösa plan är en naturlig graviditet med stöd av kinesiska örter och i andra hand full medicinering från ÄL. Men det är inte säkert att vi blir gravida så lätt och tiden går... Jag har gått på 25 mg pred en gång och det kändes i hjärtat. Vet du hur Dr G rekommenderar nedtrappning? Det kan ju inte bli många dagar utan medicin.

Det är fritt fram att fylla på listan ovan. Det blir enklare att hålla isär vem som är vem och hur historien ser ut. 

• Annica P

timoa: jag upprepar mariehs ord, tänk att du bara har 4 veckor kvar! Det är verkligen fantastiskt. Snart får du en alldeles verklig bebisSkrattande

marieh: jaså, är det snart 1 årsjubileum!? Hoppas att det betyder tur. Kör du progesteron från ÅL nu? Någon mer medicin redan nu? 

Jag har haft ÄL (hoppas jag), men orkar inte testa. Försöker titta på sekret och det finns i alla fall hopp. Är som du förstår ingen testoman, men ska man sätta in någon behandling vid plus så får man väl fuska några dagar innan.

• Annica P
    Mamma77 skrev 2011-09-05 17:01:49 följande:
    En fråga... Ni som också tar Trombyl, Fragmin, prednisolon, vitaminer mm. Tar ni det på morgonen?
    Kommer knappt ihåg, fast det bara är ett halvår sedan sist. Sista gången tror jag att jag tog allt på morgonen. En sväng tyckte jag själv att det kändes smart att sprida ut det blodförtunnande med trombyl på morgonen och fragmin på kvällen, men det verkar inte spela någon roll enl läkare. Prednisolon däremot rekommenderas på morgonen eftersom det kan bli svårt att sova. Jag har inte testat kvällen, men dosen 10 mg kände jag inte av alls.
  • Annica P

Ninnin82: ni får nog köra en sväng på natten Glad. Det vore väl synd att missa chansen när du börjat medicinera hela kittet. Lyckat till!

Mamma77: går det bra efter skrapningen? Hur mår du allmänt?

Kramar till alla!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?