4 missfall.. Finns det hopp?
Tack ni fina! Vad skulle jag göra utan stöttningen här?
Najje: hur mår du nu? Har sjukskrivningen haft positiv inverkan?
timoa: hoppas allt är bra med dig och resten av familjen!
Tack ni fina! Vad skulle jag göra utan stöttningen här?
Najje: hur mår du nu? Har sjukskrivningen haft positiv inverkan?
timoa: hoppas allt är bra med dig och resten av familjen!
Nu har örterna kommit och första satsen gjordes igår. Fy sjutton vad smakar illa, eller egentligen inte så bedrövligt som förra gången, men jag blev illamående efteråt. Dags att ta tag i nästa kopp.
Saftochbulle: hoppas verkligen att allt är bra! Kram!
Najje: Skönt att du får vara ledig när du har så ont! Usch, du har några veckor kvar. Inget vul inbokat, vet inte om det gått att få tag på någon i mellandagarna. Det känns inte som att det spelar så stor roll, fast visst vill jag veta om det finns liv inom några veckor. Jag lyckas verkligen alltid pricka helger. Det är tredje året av fyra som jag är gravid runt jul/nyår. För två år sedan (tror jag) började jag blöda på nyårsafton, suck.
Ett härligt nytt år önskar jag er alla! Kramar i massor!
Oj, nu blir det mycket. Håll i er. Till skillnad mot mina tidigare MA mår jag verkligen illa nu. Man kan ju hoppas att det är ett bra tecken, att det är fler hormoner i omlopp. Andra säger väl bara att det varierar från en graviditet till en annan. För tredje året av fyra är jag gravid/precis fått missfall i samband med årsbokslut. Det är mirakulöst dålig timing jobbmässigt. Jag varierar mellan totalt nollställd till att tro att något skulle kunna vara annorlunda nu. Har berättat på jobbet och de kompisar jag pratat med. Jag orkar inte med hemlighetsmakeri, särskilt inte när jag mår så illa, och alla vet ju historien.
LillaM: grattis! Jag har tagit Fragmin både morgon och kväll, har inte fått något speciellt råd. Ett tag tog jag Trombyl morgon och Fragmin kväll för att ”sprida ut det”, men det är egen teori. Sist tog jag morgon.
Kärt barn: det är örtmix från Dr Yang i Stockholm, smakar skit, eller egentligen helt odefinierbart, men illa. Nu mår jag illa och får inte ner mer tyvärr. Vet inte om jag tror eller inte, men har testat alla ”svenska” mediciner utan framgång. Ang. fragmin tror jag bara att det finns i sprutform. Sprutorna fixar du! Oftast känns de knappt, ibland träffar man fel och det gör ont. Ett par gånger har jag dragit ut igen. Ibland träffar man så att det blir blåmärken, men det ser mest illa ut, inget som gör ont.
Saftochbulle: vi är i precis samma situation! Jag ska också göra vul på måndag, fick en tid när jag ringde i torsdags. Trodde aldrig att det skulle vara så enkelt nu efter helgerna. Bävar och tror inte på positivt resultat, men sedan kommer det där lilla hoppet igen. Tänk om det skulle finnas ett hjärta!
Vixanbus: det lät inget trevligt! Hoppas att du mår bättre.
Lycka till stumpan, Together90 och Vilaa!
Ninnin: härligt att ni haft det så bra. Det var ni väl värda! Här är det plus, för vad det nu är värt.
Marieh: Hur går det för dig?
Wow marieh! Nu är det verkligen på riktigt! Jätteglad för din skull
lilla M: det är precis samma symptom jag känt. Ömma, förstorade bröst och lite känningar i mage/rygg. Illamåendet den här gången drog igång med besked precis när jag gick in i v 6 (hur exakt man nu kan veta). När jag berättade på jobbet i torsdags var det en kollega som sa att hon misstänkt det eftersom mitt bystmått ökat. Detta var en kvinna och jag tyckte det var så roligt att hon hade uppmärksammat det, skulle jag aldrig göra på någon .
Together90: jag har skippat mina tidigare mediciner (trombyl, progesteron, fragmin och prednisolon). Jag har "hårdmedicinerat" två graviditeter och det har inte gett något. Det jag gjort nu är att jag smörjde mig med progesteronkräm (ej recept) från ÄL och kokat te på kinesiska örter. Tyvärr mår jag så illa nu att det inte funkar längre, det smakar pest. Det svåra i detta är ju att man inte har en aning om vad som gör skillnad. Jag har knappt haft några biverkningar av medicinerna, men kanske stressar de ändå kroppen. Sedan har jag ju haft två missfall som var helt naturella, så det känns enbart som rysk roulette. Från att ha haft det riktigt tufft på jobbet är situationen där bätttre, så det finns så mycket som kan spela in.
MariaJ: Jag har bara varit hos Dr Yang en gång då jag var i Stockholm ändå, annars bor jag på andra sidan av Sverige. Så det är främst "örtpåverkan" jag är ute efter. Jag fick ett relativt gott intryck, men kan varken rekommendera eller säga att det är fel. Tyvärr. I morgon får vi svar på om det finns liv, dock har jag inte under något av mina MA haft detta illamående, enbart under den graviditet som gick bra.
Kärt barn: Jag har tagit både 2500 och 5000 ie fragmin och inte känt några biverkningar, heller inget lyckat resultat.
Välkommen Donum och Nickis! Synd att ni har anledning att vara här! Men det är en mycket trevlig tråd som hjälpt mig igenom igenom det senaste dryga året.
Together: det är verkligen inte rättvis! Stor kram i denna skitsituation.
Grattis Saftochbulle! Det gick bra för oss också!!!! Det fanns ett hjärta! Detta har inget vul visat tidigare. Sedan vet jag att många graviditeter avstannat trots ett hjärta, men just nu är jag glad. Om jag ändå kunde få ner mer örtte... Det ska bli ett allvarligt försök i morgon.
lilla M: Hoppas så att kroppen spelar dig ett spratt och att det inte är kört. Stor kram!
vixanbus: har också läst att e-vitamin kan stötta celldelning och därför förebygga missfall. Vet dock inget om märken eller annat. BettanB, om du träffat på henne i någon annan tråd har tagit det och säkert fler än hon.
Vilaa: jag har inte tagit pred tillsammans med levaxin, men annars har jag läst att det inte är lämpligt att ta pred på kvällen eftersom det kan bli svårt att sova. Jag har kollat på en del gamla "klipp" jag har från FL att samma BettanB som ovan tog både levaxin och pred på morgonen.
Ninni: tusan att du ska behöva ha så många gravida runt dig! Det underlättar verkligen inte. Har du berättat om din situation på jobbet så att de har möjlighet att ta hänsyn till dig?
Vilaa: hoppa du mår bättre snart. Kanske redan skrivit, men när jag tog dosen 20 mg kände jag verkligen av hjärtklappning! Med 10 mg gick det bättre, men så brukar jag vara ganska "okänslig" för biverkningar.
Ego: Mår illa och har stannat hemma idag efter en hård jobbperiod. Hoppas att allt är bra därinne.
Donum: lite klipp om div mediciner.
Progesteron: Reklam för naturlig progesteronkräm:
Som kvinna ska du ha 300 gånger så mycket progesteron som östrogen, detta är sällan fallet. Det som gör att många kvinnor har östrogendominans är bland annat användandet av p-piller och hormonstavar, att kvinnor i klimakteriet ordineras kemiskt östrogen och att många saker runt oss innehåller östrogenliknande ämnen (plaster, bilavgaser, lösningsmedel, växtbesprutning mm) som våra kroppar tar upp. Även stress bidrar till att sänka progesteronhalten eftersom kortisolet, stresshormonet, konkurrerar ut progesteronet.
Lågmolekylärt heparin (Innohep eller fragmin) och acetylsalitylsyra (trombyl eller albyl) verkar olika. Väldigt förenklat kan man säga att Innohep/Fragmin löser proppar medan Trombyl/albyl förebygger dem. Proppar som i sin tur kan förstöra cirkulationen i moderkakan och fostrets försörjning.
Hej, inte inne så ofta nu. Välkommen alla nya!
marieh: du får väl inte byta namn ! Hoppas att RUL visar att allt är på topp. Har du tagit dig hit känns manegen krattad!
Saftmedbulle: härligt med lyckat VUL! Stor grattiskram!
Ego: i morse mådde jag inte lika illa och brösten kändes inte så ömma, då trodde jag att det var kört. Men nu är det som vanligt, dvs inte alls bra, men det är ju gravidsymptom som tur är. Jag var på inskrivning på BMM (MVC) i fredags och BM var mycket förstående. Hon menade att symptomen brukade försvinna snabbt vid MA. Försökte ringa om VUL idag, men det gick inte ens att komma fram till telefonkön på hela dagen.
En fråga: Hur har ni andra tänkt runt KUB? Jag hade tänkt göra det, men är knappast beredd att göra FVP pga missfallsrisk. Är det då dumt att göra KUB och riskera ett högt risktal? Kanske bättre att bara göra vanligt UL bara för att konstatera liv. Delge mig gärna era tankar.