• Cathrine83

Illamående? SE HIT! Detta funkar!

Vill dela med mig till alla illamående vänner där ute vad jag just upptäckt.

Är själv i v 8 och illamåendet har verkligen gett sig till känna.
    Jag läste att vitamin B6 har positiv inverkan på graviditetsillamående. Istället för att ge mig iväg till affären för att handla mat som innehåller B6 gick jag till apoteket och hittade:
    "Beviplex forte" Fyra B-vitaminer, som innehåller 15mg B6 (pyridoxin) 1-3 tabletter dagligen.
    "Inga kända risker vid användling under graviditet med normala doser"

Jag tog den första tabletten igår i samband med middagen.
    Inget illamående under hela kvällen och natten. Vaknade i morse och kännde inte då heller. Blev då istället orolig och sa till min sambo, -jag mår inte illa längre, nu har det gått snett.
    Såklart kom illamåendet tillbaka och jag tog en tablett till. Jag mår jättebra!

Det skulle vara roligt om fler som besväras av illamående provar och sedan rapporterar om det funkade lika bra för er!

Stort lycka till alla!

• Svar på tråden Illamående? SE HIT! Detta funkar!
  • Arne Per

Vet inte om jag vågar kombinera, har inte varit hos BM än. Ska dit på fredag. Har provat postafen två gånger utan effekt. Spyr inte utan mår bara illa, bara ibland. tvingar i mig mat annars blir det värre. Jobbar fortfarande, skulle dock vilja ligga hemma och sova.

• sissela 77

Hej på er!
    Här är en till som provat,hade mått illa i fem dagar rejält o åkte sen o köpte Beviflex o tycker det blivit mycket bättre " peppar,peppar! hoppas att det håller i sig... har dock läst om B.vitaminer på nätet där många blivit hjälpta..så stort tack för hjälpen, ngn mer som provat intressant o höra om de hjälpt fler!!

• Arne Per

Har nu tagit sen igår lunch, mår fortfarande illa, men kan inte säga om det är som vanligt eller bättre. Jobbar på som vanligt och hinner inte känns efter, vet inte om jag vill känna heller. Tar emot att äta fast jag tvingar i mig annars blir det ännu sämre... Spyr dock när jag kommer hem. Ska till BM på fredag, hoppas hon kan säga något positivt. 
    Hur långt tid har det tagit innan det börjat verka hos er andra? 

• Anna4

Hej! Jag har mått väldigt illa med mina tidigare barn och blev glad för detta tips. Frågade min barnmorska men hon avrådde mig, sa att det inte var bra med alla vitaminer. Har ni frågat era? Vad sa de?

• camilla 87
    Anna4 skrev 2010-10-26 20:52:12 följande:
    Hej! Jag har mått väldigt illa med mina tidigare barn och blev glad för detta tips. Frågade min barnmorska men hon avrådde mig, sa att det inte var bra med alla vitaminer. Har ni frågat era? Vad sa de?
    Min barnmorska sa att jag absolut kunde ta Postafen + Bivoplex forte 2 ggr per dag, det skulle inte vara någon fara så länge man inte överskrider de rekommenderade doserna.
  • Fridayyy

Min mamma var på apoteket och de hade inte Bivaplex utan det blev Pyridoxin Recip (endast b6-vitamin men 40 mg), mamma sa att jag var gravid och det står på bipacksedeln att det inte är nån fara. Min BM sa till mig att jag skulle helst köpa vitaminerna på Apoteket och inte beställa ex på nätet. Jag tror inte heller man ska ta en "massa" vitaminer men det är ju inte det det handlar om.

• camilla 87
    Fridayyy skrev 2010-10-27 17:08:33 följande:
    Min mamma var på apoteket och de hade inte Bivaplex utan det blev Pyridoxin Recip (endast b6-vitamin men 40 mg), mamma sa att jag var gravid och det står på bipacksedeln att det inte är nån fara. Min BM sa till mig att jag skulle helst köpa vitaminerna på Apoteket och inte beställa ex på nätet. Jag tror inte heller man ska ta en "massa" vitaminer men det är ju inte det det handlar om.
    Nä precis, en massa vitaminer handlar det ju inte om. Och förhoppningsvis behöver man inte äta dessa B-vitaminer hela graviditeten utan bara nu när illamående är som värst och man verkligen kan behöva en liten hjälp mot det.
  • Fridayyy

Verkar faktiskt lindra en del. Mådde lite illa innan idag och känner mig fortfarande lite annorlunda mot innan men mådde inte illa av att tänka på olika maträtter.

Fler MÅSTE testa!

• lina81

har jag fattar rätt att en normal daglig dos e 45 mg? jag äter graviditesvitaminen som innehåller 5 mg B6, så iså fall ska jag köpa till B6 vitaminer. Går in i v 7 nu, illamåendet började förra veckan. Då funkade det med att äta ofta å mycket, men nu har jag ingen matlust mer =(

• Cathrine83

Vad roligt att så många märkte skillnad!
    Är nu i v 13 och illamåendet har dämpats.

Hoppas denna tråden kan hjälpa fler illamående där ute!

Lycka till!

Svar på tråden Illamående? SE HIT! Detta funkar!