• Cathrine83

Illamående? SE HIT! Detta funkar!

Vill dela med mig till alla illamående vänner där ute vad jag just upptäckt.

Är själv i v 8 och illamåendet har verkligen gett sig till känna.
    Jag läste att vitamin B6 har positiv inverkan på graviditetsillamående. Istället för att ge mig iväg till affären för att handla mat som innehåller B6 gick jag till apoteket och hittade:
    "Beviplex forte" Fyra B-vitaminer, som innehåller 15mg B6 (pyridoxin) 1-3 tabletter dagligen.
    "Inga kända risker vid användling under graviditet med normala doser"

Jag tog den första tabletten igår i samband med middagen.
    Inget illamående under hela kvällen och natten. Vaknade i morse och kännde inte då heller. Blev då istället orolig och sa till min sambo, -jag mår inte illa längre, nu har det gått snett.
    Såklart kom illamåendet tillbaka och jag tog en tablett till. Jag mår jättebra!

Det skulle vara roligt om fler som besväras av illamående provar och sedan rapporterar om det funkade lika bra för er!

Stort lycka till alla!

• Svar på tråden Illamående? SE HIT! Detta funkar!
  • lina81

nu har jag käkat b6, men för mig hjälper det tyvärr inte... =( Han kontaktat bm å får kankse nån medicin utskriven på onsdag

• Arne Per

Längtar efter v13 och hoppas det dämpar då. Provat åksjuketabletter men ingen effekt. V 10+4 idag. Känner mig stor som ett hus.

• AntesMarie

Nu har jag oxå testat, verkar faktiskt ge viss lindring. Håller en tumme!! Glad

• NochA

Skönt att höra att b-vitamin har hjälpt endel här inne. Då finns det hopp!

Jag fick rekommenderat av min mvc läkare att köpa Pyridoxin 40mg, alltså b-vitamin. De ska jag ta 3ggr/dag. Har börjat idag så jag hoppas på att de ska hjälpa lite.
    Jag äter oxå Acokvinna o Lergigan comp+ vanliga Lergigan till natten. Har alltså extremt illamående om jag inte tar till allt som finns tyvärr. Har oxå på mig seabands dygnet om.

• NochA
    lina81 skrev 2010-11-02 10:30:52 följande:
    har jag fattar rätt att en normal daglig dos e 45 mg? jag äter graviditesvitaminen som innehåller 5 mg B6, så iså fall ska jag köpa till B6 vitaminer. Går in i v 7 nu, illamåendet började förra veckan. Då funkade det med att äta ofta å mycket, men nu har jag ingen matlust mer =(
    Jag 3*40mg pyridoxin (b-vitamin) + att det är 6mg i mina Acokvinna. Så det verkar som att man kan äta rätt hög dos. Min MVCläkare sa i allafall att det gick bra. Så testa på bara
  • Majbjörn70

Tack för tipset i denna tråd, det har verkligen varit min räddning!

Jag mådde så illa för en vecka sen att jag började undra om jag verkligen inte var sjuk också, alltså inte endast gravid. Var tvungen att stanna hemma från jobbet. Men när jag frågade efter vitamin B6 som hjälp emot graviditetsillamående på apoteket så sa hon att hon aldrig hört talas om det. Hon kollade i FASS att det ej var skadligt, men sen så rådde hon mig att istället testa Postafen (åksjukepiller). Jag sa att jag läst att man kan bli trött av dem, men då sa hon att jag skulle testa med en halv till att börja med. Så det gjorde jag.

En halv gjorde ingen direkt skillnad vad jag kunde känna så jag tog den andra halvan också efter nån timme. Tur att jag var ledig, för följden blev att jag totaldäckade (kände mig nästan drogad!), men jag mådde fortfarande illa... Så trist.

Då åkte min man iväg och köpte vitamin B6 (på ett annat apotek, även där var det en nyhet för personalen). Dagen efter så testade jag att enbart äta vitamin B6, ej Postafen, och kände mig faktiskt bättre! Inte helt bra, men en otrolig skillnad!

Nu har jag snart ätit dem i en vecka och de är som sagt min räddning. Jag köpte även "seaband" för att ha "som backup" och de har jag använt lite från och till, men jag är lite osäker på om de faktiskt gör nån skillnad eller ej. Kanske lite psykiskt?

Men som sagt! Vitamin B6 är mirakelkuren, och det var här jag läste om det först!
    Tack!

• Emelie05

Det låter ju alldeles underbart!
    Jag blir alldeles lyrisk, då åksjuketabletter ej fungerat för mig.
    Ligger också bara på soffan hela dagarna

Måste testa på en gång!
    Tack!

• redneck girl

funkade inte för mig tyvärr .

• Golden Robot

Måste bara väcka lite liv i den här tråden som "räddade" mig :) Provade Beviplex Forte och illamåendet försvann! Hade innan dess testat att äta konstant, vila, hade Sea band på dygnet runt, ingefära,men det lindrade bara något. Nu är illamåendet borta! Kan förstås inte svära på att det inte "gått över" ändå, men min förra graviditet började illamåendet typ vid den här tidpunkten... Tack ni fina som drlade med er av detta relativt okända tips :)

• Isak2014

Hej!

Såg att denna tråden är gammal men vill bara tillägga . Vitamin b6 är ett vitamin som går att få i sig i mat men i en graviditet med kraftigt illamående och allt därtill så är det svårt att komma upp i dosen om du har en brist .

Jag är själv gravid i v 8 och har två barn tidigare . Jag har mått fruktansvärt illa i alla mina graviditeter, sjukskrivning därtill de första veckorna . Testade nu vitamin b6 eftersom denna vitamin ingår i de medicinska pm på olika sjukhus för de med svårt graviditetsillamående . Dosen man ska ta är 40 mg x 3. Vitamin b6 heter Pyridoxin och finns på apoteket receptfritt . Har du en brist så tar det någon dag innan du får effekt när du har byggt upp depåerna. Överskottet kissar du ut så var inte orolig .

Tillägg: du kan inte förvänta dig att den tar bort illamåendet efter en tablett . Jag kände en klar förbättring efter några dagar

I iallafall så har den faktiskt hjälpt mig . Tagit bort det mest ohanterbara illamåendet och lyft mig ur sängen . Den har absolut inte tagit bort allt mitt illamåendet . Men lindrat . Jag orkar tänka igen .

Tidigare graviditeter har jag tagit lergigan men det gör en så oerhört trött och för mig var det inte en möjlighet nu med två barn .

Du kan såklart kombinera b6 med lergigan eller postafen.

Sedan flickor vila .

Ibland kan det behövas en sjukskrivning när det värsta pågår , två veckor räcker . Det är en enorm omställning för era kroppar . Alla de hormoner som frigörs i början av graviditeten kan ha en brutal effekt på kroppen i början .

Men för de flesta av oss blir det bättre efter några veckor .

Jonna ??

Svar på tråden Illamående? SE HIT! Detta funkar!