• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Mmmbop

Har för mig att någon gyn sa att det bästa är om spermierna ligger och väntar längst ut i äggledarna på ägget, alltså att man inseminerar innan ÄL. Men ägget lever ju 24 timmar efter det släppt så troligen går det bra om de möts lite senare också

• 2014 baby

åker ner till danmark vecka 44 längtar mycket! i dag började jag med pergotime  

• Nyårsmamma
    anifree skrev 2011-10-19 12:22:49 följande:
    Varför kan man inte göra det? Ägget och spermierna möts då istället upp väl??
    Har inte ägget lossat så väntar spermierna vid ägget istället. Båda sätten går väl bra, så länge ägget blir befruktat så tror jag inte det spelar någon roll.
    Det är tidpunkten som ska klaffa och tidpunkten då ägget släpper är olika från person till person, eller vad tror ni?Skrattande
    Vid min nästa insemination i november så ska jag testa att fördröja min insemination till 30 timmar efter positivt äl-test ( första stegringen) så får jag se om det lyckas bättre.
    Flört

Till mig sa de som Mmmbop säger nedan att spermierna ska ligga och vänta, + att efs man inte vet hur snabbt ägget förflyttar sig genom ledaren och ner till livmodern – och att man inseminerar uppe vid äggledaren – så finns risken att man sprutar in spermierna ovanför ägget om ÄL varit. Spermier simmar ju inte bakåt så då funkar det inte...

• anifree

Ja det har du rätt i nyårsmamma, så långt har jag inte tänkt! Att de faktiskt kan gå om varandra. Jag ska tänka på det...

• anifree

Det lutar åt vecka 44 för mig också! Hoppas det tar sig då jag inte har reserverat från min donator till fler försök. Lycka till alla som är på gång igen och som nybörjare!

• Nyårsmamma
    anifree skrev 2011-10-19 19:55:58 följande:
    Ja det har du rätt i nyårsmamma, så långt har jag inte tänkt! Att de faktiskt kan gå om varandra. Jag ska tänka på det...

Jag har lyckats två ggr och båda ggr enligt samma mönster. Insemination 18 timmar efter positivt test (och sen kom AL och befruktning enligt #508). När jag valde annat tidsintervall misslyckades jag. Fast det gäller ju mig och inte nödvändigtvis någon annan :)

• Fröken Smilla
    Nyårsmamma skrev 2011-10-19 19:37:00 följande:

Till mig sa de som Mmmbop säger nedan att spermierna ska ligga och vänta, + att efs man inte vet hur snabbt ägget förflyttar sig genom ledaren och ner till livmodern – och att man inseminerar uppe vid äggledaren – så finns risken att man sprutar in spermierna ovanför ägget om ÄL varit. Spermier simmar ju inte bakåt så då funkar det inte...

Nu får jag ju VUL precis innan insem, så läkaren kan se var ägget är.

Jag tror generellt att det är bättre att insemineras innan äl, eftersom ägget är lättare att komma in i när det precis har släppt, därefter blir ytan hårdare och hårdare ju längre tiden går.

Jag har diskuterat lite med Carrebarre här under kvällen att mitt första försök faktiskt slutade i tidigt missfall eftersom det var flera dagar tidigare än BIM och jag hade väldiga kramper och illamående. Det var då jag inseminerades några timmar innan äl. Sen drog nästa äl ut på tiden (en vecka senare än beräknat). Denna gången fick jag inte alls lika ont utan normal mensvärk och mensen kom i samma tid som sista cykeln innan inseminationsförsök.

Vad säger ni om det tjejer??
    anifree skrev 2011-10-19 00:25:31 följande:
    Hej på er töser! Här är en tjej som har följt denna tråd i ett par veckor nu. Jag har en son på 1 år som jag fick genom insemination i Helsingör hos Dr. Lars Grönlund. Den 5/10 gjorde jag mitt första syskonförsök som tyvärr inte lyckades då jag fick tant röd idag. Inseminerades exakt 24 timmar efter omslag då jag prickade in omslaget. Tänkte att det var bra att åka ungefär som försöket som resulterade i gossen min men tyvärr. Kanske senare nästa månad i november, vi får seä Vilket fall som helst så känns det roligt att vi delar samma mål! Godnatt och på gensyn
    Välkommen anifree!! Jag tror jag mailade dig innan idag Då vet du nog vem jag är Kul att vi ligger så lika i cykeln också, men jag har förvisso inte bestämt mig när nästa försök ska bli än.
  • Fröken Smilla
    Nyårsmamma skrev 2011-10-19 20:15:06 följande:

Jag har lyckats två ggr och båda ggr enligt samma mönster. Insemination 18 timmar efter positivt test (och sen kom AL och befruktning enligt #508). När jag valde annat tidsintervall misslyckades jag. Fast det gäller ju mig och inte nödvändigtvis någon annan :)

Ja min äl kommer bevisligen väldigt sent efter positivt äl-test, upp emot 48 timmar. Tackolov känns min äl väldigt tydligt, så jag kan räkna på det. Tyvärr missade jag exakt när äl-testet slog om eftersom jag hoppade över att testa en längre tid då jag trodde kroppen hoppade över äl denna månaden. Men jag testade positivt vid 11 på lördagen och ägglossningen skedde ca 21.30 på söndagen. Jag tror dock att äl-testet hade visat positivt på morgonen eller sent på kvällen innan också.

Men jag tror jag försöker som gång nr 1 nästa gång, dvs ca 24 timmar efter positivt test och lite drygt 6 timmar innan förväntad äl.
  • Nyårsmamma
    Fröken Smilla skrev 2011-10-19 22:51:54 följande:
    Ja min äl kommer bevisligen väldigt sent efter positivt äl-test, upp emot 48 timmar. Tackolov känns min äl väldigt tydligt, så jag kan räkna på det. Tyvärr missade jag exakt när äl-testet slog om eftersom jag hoppade över att testa en längre tid då jag trodde kroppen hoppade över äl denna månaden. Men jag testade positivt vid 11 på lördagen och ägglossningen skedde ca 21.30 på söndagen. Jag tror dock att äl-testet hade visat positivt på morgonen eller sent på kvällen innan också.

Men jag tror jag försöker som gång nr 1 nästa gång, dvs ca 24 timmar efter positivt test och lite drygt 6 timmar innan förväntad äl.

Vet du att det är 48h så kanske vänta lite mer än 24h? Simmarna lever 24h så kommer ÄL efter 48 så kan det vara på håret...

• Fröken Smilla
    Nyårsmamma skrev 2011-10-19 23:01:58 följande:

Vet du att det är 48h så kanske vänta lite mer än 24h? Simmarna lever 24h så kommer ÄL efter 48 så kan det vara på håret...

Jo men första gången var det ca 30 timmar... Den andra gången vet jag inte säkert, men mellan 30-40 timmar om inte mer. Höll ju tyvärr inte koll där.
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!