• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis: Nu har även jag varit in o kollat på lilla Flavio, fin bild

Var riktigt rädd imorse.. Igår kväll fick jag som nåt konstigt ont i magen, men jag visste inte om det var tarmar, magmuskler eller ligament, men lyckades iaf somna om jag låg på den sidan som gjorde ont. Sen vakna jag imorse och ville vända på mig men kunde inte för jag hade så snablarns ont i magen! Sanslös smärta! Men efter c:a 45 min lyckades jag ligga på rygg en stund och sen även på andra sidan och då släppte krampen.. Fortf ingen aning om vad det var som orsakade det, men kanske en sträckning eller så bara vanligt magknip. Inte haft magknip direkt som gravid sen jag fick så här stor mage o jag vill inte ens tänka på hur mina stackars tarmar har det nu i min spända ballong..

• Speck

För övrigt Jis - filmjölk ääär ju bara för gott Skrattande Jag äter en skål varje dag som mellanmål när jag kommer hem från jobbet!

• Speck
    strössel skrev 2011-05-12 08:24:13 följande:
    Speck; Vilken mega mage Skrattande undrar vad magvärken berodde på hoppas den inte dyker upp igen. Jag kan få såna kramper i sidan när jag ska vända på mig gör skitont.

Haha, ja den börjar bli stor nu!
    Ja, det du känner är nog ligamenten som spökar. De brukar kunna hugga till med jätteintensiv smärta bara för att släppa några sek senare. Det här höll ju i sig i 8-9 tim.. Obestämd

Jis skrev 2011-05-12 09:21:46 följande:
    Speck, vilken fin mage. jag längtar tills min är där. Just nu känner jag mig bara små-fet och svullen. Bläää. Ge mig en gravidmage nu :)

Hehe det kommer! Alla måste genomgå "svullna-säl-perioden" Skrattande Ang vad vi fick för risk/sannorlikhet på KUB så fick vi 1:19904 eller nåt sånt.. Nånting som började på 19 och slutade med 04 Tungan ute

kasa01 skrev 2011-05-12 09:46:42 följande:
    Speck, vilken jätte fin mage du har! Det ser nästan ut som att du har en sammandragning när du tar fotot. Äppeljuice, vet inte varför... jag välkomnar alla flummiga tips just nu. Sötmandel skulle visst också vara bra, fast mot illa mående och halsbränna.

Zappa, grattis till graviditeten! Hur mycket blödde du? Jag har småblött hela tiden, men detta var nåt i egen klass. Det FORSADE verkligen, har aldrig blött så mycket end vid värsta mens dagen. Det höll bara på en liten stund också, jag kände att det rann och trodde det var progestronet som kom ut. Väl på toa forsade det rött blod.. ca 10 minuter senare kom det ut en klump, stor som ett plommon, eller en stor jordgubbe. Efter det kom det nästan inget mer... Så himla konstigt, och väldigt obehagligt! Fattar inte att något kunde vara kvar i mig efter det, men men... Nu ä jag tillbaka till att bara småblöda. Känns inte jätte tryggt faktiskt, men det är väl bara att ta en dag i taget.

Stor kram allihopa!

Hehe jag tror min mage bara ser sådär "sammandragen" ut Tungan ute Den känns jättespänd typ jämt, och sd har jag ju ofta som ni vet om. Men inte just då när jag tog fotot! Skrattande
    Tar du fortf progesteron? Tar du Crinone? För Crinone kan komma ut "klumpvis" och blir ju färgat av det omkring, så att du kanske "bara" fick en blödning och att blödningen färgade progesteron-rest-klumpen röd och tog den med sig på vägen ut? Så att den där klumpen eg inte hade nåt med din grav o göra tänkte jag...
    Nåväl. Huvudsaken är att bebis växer o mår bra.

• Speck

Åh fy tusan, trött o jävlig o omitverad att jobba.. Fredag idag iaf! 

• Speck
    Jis skrev 2011-05-13 07:12:35 följande:
    Speck: samma här, är så glad att jag har möte halvdag m mitt sekreterar nätverk, sen jobba 2 timmar och sen Mvc för hon inte hann klart m inskrivningen på en timme. Börjar få ångest för all frånvaro på jobb...
    Äääsch de är bara o ta. Jag däremot börjar få jävligt trångt med komptid och semesterdagar och jag har föräldrakurs i juni som är två halvdagar och har ingen aning hur jag ska lyckas få ihop tid eller semesterdagar att vara ledig då... Men det löser sig Glad Men just frånvaron på jobbet har jag inte reflekterat över - det hör graviditeten till Flört
    Vickan I skrev 2011-05-13 07:23:11 följande:
    Speck - samma här. Har haft jobbångest sedan jag kom hem fr semestern i måndags. Blä. Lite tidigt skjuta ut sig på mammaledighet i v17 haha. Men såååååå omotiverad och det brukar jag aldrig vara.
    Haha nejdå, vecka 17 är lagom tidigt. Du får se till att bli sjukskriven för foglossningen eller nåt så du slipper jobba heltid iaf ! Skrattande
    Kelsson1 skrev 2011-05-13 10:24:20 följande:
    Graviditetsvecka 11 idag (V10+0) !
    Wohoo! Vecka 27 imorrn här!
  • Speck
    Viksan07 skrev 2011-05-13 17:08:57 följande:
    Speck: Tjusig stor bebismage! Det låter som om du hade lite tarmproblem om jag får gissa :) Det är inte lätt för de små tarmarna att få plats där inne! Jag hade också knip igår - blev helnojig att det var bebismagen som gjorde ont, men förstod sen att det var tarmarna som larvade sig.
    Jobbigt med så rejäl huvudvärk! Så järntabletter hjälpte för dig? Jag tror iofs att det beror på att jag är trött och lite stressad emellanåt, kroppen är ju så känslig nu...
    Haha, ja tjusig o tjusig..
    Asså ja, det är mycket möjligt att det var tarmarna! Jag har som sagt ingen aning, men misstänkte som sagt magknip, fastän de va ett himla knasigt magknip - men det är väl som du säger att tarmarna är hopknögglade dit det finns plats!
    Försök redan nu o stressa ner för livet blir ju inte lättare ju längre in i graviditeten man kommer Flört
    Härligt att ha berättat på jobbet, jag berättade också i vecka 12.
  • Speck
    Kelsson1 skrev 2011-05-13 22:36:46 följande:
    Speck: Häääärligt! V27 redan! Tiden bara rinner iväg för dig nu...
    Jaa den gör ju det Skrattande Jag ska försöka se till att maken och jag hjälps åt att måla väggarna i barnrummet imorrn så det blir gjort, jag tänker inte på annat än att jag vill bli klar där inne nu så jag får åka till IKEA och inreda rummet!! Om vi målar imorrn kan maken säkert lägga golvet på söndag och då är det liksom bara lister kvar o sen kan vi inreda! Och lister har vi sett att de har på byggmax i närheten så nu jävlar vill jag få de klart!
    Just för att tiden bara rinner iväg nu...
    Måste måla om en garderob också inne i barnrummet.. den är knallturkos nu.. känns inte som att det passar. Antingen målar jag den med väggfärgen eller om jag tar vit takfärg haha!
  • Speck

Kelsson: Asså snart klart.. det enda vi gjort hittills är att måla taket och dörr/fönsterkarmar.. Så det är inte så mkt som blivit gjort. Sen vi köpte hem väggfärg och golv så har dte inte hänt NÅT på över en månad... Det är som att luften gick ur oss båda.

• Speck

Strössel: Joda jag kan nog lägga in en bild när dte är färdigt (om de nånsin blir de).
    Haha, ja att ni får sand i håret det är ju bara o ta ett bad så brukar man få ur den mesta sanden Flört
    Mycket möjligt att de där små bubblorna är bebisen! Jag upplevde sparkarna som nervryckningar (såna man kan få i ögonlocket el dyl) i början. Väldigt häftigt. Om du tror att det är bebisen du kände är sannorlikheten stor att det kan ha varit det för iaf för mig så kände jag intiutivt att "det där var inte nåt jag gjorde, det där var bebisen" första gången jag kände. 

Vickan I: Jepp, vi får inte göra nåt på arbetstid. Det enda som är är att vi har rätt att gå på arbetstid, men sen måste vi ändå kompa ut eller ta semesterdag för frånvaron. Det suger kan jag lova, så i dec när jag insåg att jag var gravid lyckades jag jobba ihop c:a 12 komp timmar, och så hade jag en del sen tidigare, och det har räckt till mycket nu under våren.. KUBtest, RUL, MVC bm/dr besök (vilket det blivit många av för mig då jag mått som jag mått) samt besök till sjukgymnast.. Men nu börjar det tryta. Just för att jag tar ut alla mina 25 sem dgr i sommar då jag tror jag kan behöva en lång ledighet innan bebis kommer, så har jag planerat in 5 veckors sem och 2 v föräldraledigt innan BF... Men vem vill egentligen jobba i juli? Som höggravid dessutom.

Kelsson: Du är fortf i 1a trimestern.. vänta tills du kommer in i 2a. Det BLIR bättre. Tröttheten som känns oöverkomlig blir överkomlig (den försvinner inte, men känns inte som att du ska somna när du sitter på jobbet) och du kan tom få energi nog för lite promenader!
    Fast sen kommer ju oftast foglossningen hahaha.. Nää jag ska inte sätta griller i huvet på dig. En kvinna som sitter brevid mig på jobbet är gravid o har BF dagen före mig, hon har INGA foglossningsbesvär o springer runt i klackskor och SNABBT går hon också. Jag behöver 5 min för att komma igenom en korridor som en vanlig männska går igenom på 1. Tungan ute

• Speck

Strössel: Om det var bebisen så kan det dröja ett par dagar ändå från dess att du känner en spark tills dess du känner nästa.. Vet du om du har moderkakan fäst i framkant? Sa dom nåt om det på kub? Har du gjort kub förresten? *senil*
    Iaf, om du har det så kan det vara svårare att känna bebisen och det kan dröja lite längre innan du säkert känner vad det är. Min moderkaka är fäst i framkant men jag kände tidigt ändå men jag är väl lite sär..

Viksan: Jag köpte stödbälte, nytt för 300 kr, men kunde bara använda det några veckor. Nu när jag har stödbälte så gör det att jag får såna sd av nån anledning??
    Jag gör lite övningar jag fått av sjukgymnast samt de som står i boken man får av BM. (om graviditet, förlossning o den nya familjen). Bara lite olika styrkeövningar för musklerna som stöttar o avlastar bäckenet samt lite stretchövningar då jag får himla ont av att gå som jag gör, ofta lite lätt haltande med vänsterbenet då de annars hugger.

Strössel igen: Härligt att du börjar få bebismage!

Kelsson: Hoppas illamåendet går över snart för dig!

Carlan: Visst ser man en början på bebismage redan! Usch att du känner dig deppig Obestämd 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011