• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Cah: Så resonerade vi kring att köpa nya eller begagnade saker.. Vi har fått kämpa och utstå så mkt prövningar innan vi ens blev gravida så vi vill unna oss och bebisen nyköpta saker.

Strössel: Ja asså det där att få gå o köpa skötbord o bebissaker är ju sånt man har drömt om i flera år! Jag tyckte det va himla kul, synd dock att spjälsängen va slut så vi inte kunde montera upp den också. Men det är ju ingen stress :P
    Mamma har massa kläder och saker sparade från när jag var liten som jag ska få om jag vill så jag ska dit i veckan och plocka på mig Glad Kappahl hade lite könsneutrala saker, men de var ganska intetsägande öht, i vitt, beige eller grått... könsneutralt = tråkigt? Förstår inte dagens barnmode.

Kelsson: Så skönt att ni fick till det igår då Flört Ja det är så himla kul att äntligen våga köpa hem saker! Från vecka 28 är ju bebis så pass "klar" att de oftast klarar sig utan men så nu känns de verkligen som att man vågar lita på att det blir bebis, haha! Jag ser verkligen fram emot att bädda bebissängen och få göra allt superduperfärdigt, köpa hem blöjor o allt sånt också - men det dröjer ca 10 veckor till tror jag Tungan ute

Strössel igen: Jag har också hört att man ska må sämre med tjejer än med killar men det har inte stämt alls bland mina vänner.. ingen av mina vänner som fått tjejer har kräkts alls..

Carlan: Ingen hormonrand hos mig! inte ens en tillstymmelse. Undrar egentligen vad det beror på om man får en eller inte?
  • Speck
    vinterbebis12 skrev 2011-05-22 21:49:02 följande:
    Hur snabbt börjar det synas? När tänker ni berätta på jobbet? Antar att några har gjort det redan? Hur snabbt berättade ni för omgivningen? Säger alla att det är en ivf-bebis (folk har ju en tendens att fråga hur länge det tog så kommer nog komma upp). Vi var på bröllop igår och jag råkade ut för flera som frågade rakt ut varför jag drack alkoholfritt. Trodde inte mina öron och hade inte förberett något typ "jag kör". Trodde det var en oskriven regel att man inte frågor någon om en graviditet om de inte har mage (dessa var dessutom två helt okända människor varav en lät hela bordet veta "jaha, du dricker alkoholfritt ser jag".

Kram
    På mig som var rätt platt innan så började det synas utan kläder ganska tidigt. Började väl få frågor i korridoren på jobbet om jag var gravid i vecka 14-15 nåt sånt? Tror jag? Fan va man glömmer fort. Jag berättade för chefen i vecka 12 för att han skulle åka bort på en längre resa och jag behövde söka ledigt för läkartid med kort varsel så då valde jag att berätta då.
    Familjen fick veta samma dag som vi plussat, det var himla skönt o få berätta! Men vänner väntade jag lite med, jag tror vecka 9 så började jag berätta för kompisar (efter jag sett hjärtat slå på VUL).
    Det är bara närmsta kollegorna på jobbet som vet om att jag är gravid med IVF det är inget jag basunerat ut. För min del gör det inget, men min man jobbar på samma ställe och jag tror att han kanske inte vill att alla ska veta.
    Det är ingen alls som frågat mig hur lång tid det tagit att bli gravid. Och när det gäller att snosa reda på och outa folks graviditeter finns inga oskrivna regler. Oh no. Å vänta bara tills de faktiskt VET att du ÄR gravid. Då ska de berätta om sina förlossningar, de ska fråga hur mycket du gått upp i vikt, vad du har för krämpor, de kommer fram o tar dig på magen, du blir kallad "ni" och "er två" ända tills det står dig upp i halsen....
    Haha förlåt lät jag bitter? Jag har inte mått så bra på sistone och alla som ska lägga näsan i min graviditet, kalla mig tjockis o skämta hela tiden (eller favoriten - "jaha det är snart dags nu? NÄMEN OJ tre månader kvar??? Oj du kommer bli stor") har väl gjort att jag inte uppskattat det så mkt som jag alltid trott att jag skulle göra.
    Jag trodde jag skulle vara en sån där kvinna som mår så bra och riktigt glänser med sin grav, istället är man sjukskriven. C'est la vie.
  • Speck
    Vickan: Skönt att du kan vara hemma och ta det lugnt ett tag, jag tror du kan behöva det... Jag själv som nu gått in i tredje trimestern läser om att man nu kan få tillbaka sina humörsvängningar från 1a trimestern. Det hade jag liksom redan listat ut. Jag började nästan gråta idag på jobbet jag med, det var så man hörde att rösten min bröts.
    Iaf, visst var det nu på onsdag du skulle in för screening? Jag hoppas och tror allt komemr gå prima! Kram

Kelsson: Asså visst har man förstått att det skulle påverka kroppen, men yaikes. Det går ju inte att föreställa sig i förväg hur det påverkar just en själv. Alla har så himla individuella graviditeter...
    Joda jag är sjukskriven på 50% nu. Har nog aldrig känt mig så dåligt behandlad på jobbet som sen jag blev sjukskriven, vilket känns så otacksamt då jag hela tiden försöker vara på jobbet så mkt som möjligt o gör mitt bästa. Det är ju inte som att jag är sjukskriven för att jag latar mig...
    Heh, apropå att lata mig.. Jag slutade kl 13 idag, gick hem o åt lite lunch o somna på soffan. Vaknade 15:30 av att maken kom hem, vaknade igen 17:20 av att maken började med middag.. Så jag har fan sovit bort hela em. Undrar hur jag kommer sova inatt.
  • Speck

Tredjemaj: Det är alltid nervöst att sluta med crinone, men det är skönt också på ett sätt.. det ska inte behövas att tas till vecka 12, men vissa får det som understöd ändå..

Vickan: Jo en vecka kvar kan kännas långt, men försök att ta det lugnt och som Kelsson skrev - ta inte ut nån sorg i förskott!

Jag mår så in i helvete dåligt idag med sprängande migrän o illamående. Blir sen in till jobbet idag med.. Fan va jag är tacksam att jag bara måste jobba 4 tim...

• Speck

Grattis Carlan o Kasa som fått se era små mirakel idag! Å grattis silverklar o snösport! Bara glada nyheter idag!

Strössel: Dt kommer gå så bra på rul! skönt med en morgontid så slipper du gå o vänta hela dagen!

Jag kan för övrigt lägga till ännu en krämpa på min lista! Vaknade inatt av kramp i vaden!! Å jag som trodde jag skulle bli förskonad det, men icke! Den släppte dock ganska fort, jag visste ju hur man skulle göra för o bli av med den. Men så, ännu en anledning att vakna om nätterna nu då! Glad

Var hos bm idag, mätte SF-mått, blodtryck, blodsocker och lyssnade på hjärtljud. Men bebis var inte alls samarbetsvillig och vägrade ligga still så hon hade svårt att lokalisera hjärtljuden - bm liknade den vid en tvål i ett badkar haha! - och sen låg den o sparkade och slog mot "mikrofonen".
    Men alla värden bra, blodsockret va lite högt förra gången så därför jag blev mätt idag också.Men förra gången hade jag ätit russin en halvtimme innan hon mätte så inte så konsigt det var högt då Tungan ute

Hoppas alla mår superbra!

• Speck

Vickan: Graviddrömmar är bäst. De är så logiska på nåt sätt Flört Mycket vettiga iaf. ... Jag har drömt så mkt stört sen jag blev gravid att de inte klokt..

• Speck
    Vickan: Angående drömmar, jag drömde att jag födde för tidigt, men då jag o maken inte ville veta könet på barnet före det föddes så blev jag så förtvivlad att den kom ut i förtid för då visste jag ju könet på barnet innan BF! Så jag försökte helt sonika stoppa tillbaka barnet tills jag insåg att då den va redan ute, kunde den ju lika gärna fortsätta va ute..
    Du gör helt rätt som planerar för att köpa barnvagn, klart det kommer se bra ut!

Strössel: Knasigt, men det känns som att du kommer ikapp mig i veckorna haha! Redan vecka 20! Jag går in i v 29 på lördag, ser fram emot vecka 30 då man får börja ny siffra - känns verkligen som att nedräkningen är på allvar när veckorna börjar med en 3a Glad
  • Speck

Kelsson o Vickan: Angående mardrömmar.. jag har drömt extremt mycket mardrömmer under min grav också! Jag har drömt i början massor om mf, o att jag inte får någon hjälp av vården.. och sen så har jag drömt mycket om att min man ska lämna mig, antingen genom att han blir dödssjuk eller att han lämnar mig genom skilsmässa.. Usch usch. Mycket såna hemska drömmar har jag haft!
    Inge kul... Men jag har läst att det är typ hjärnans sätt att vara beredd ifall du skulle bli ensam med bebis .. eller ifall det skulle bli mf osv.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011