• carlan

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Eileen: Du är ju jätte duktig på att sy. Hoppas din hand mår bra snart. Mycket imponerad.
  • carlan

Kan inte sova. När jag skulle gå och lägga mig hade jag huvudvärk och under natten har jag sprungit på toa hela tiden och nu mår jag jätte illa. Plus att man har en lätt förkylning. Suck!

• carlan
    Lindis: Hoppas att allt ändå är bra med bebis. Styrke kramar till dig!
  • carlan
    Lindis: Har tänkt på dig hela dagen. Skönt allt allt verkade bra med ditt lilla pyre i magen. Min moderkaka ligger också ivägen ( i fram på höger sida) och ska få komma på koll i gravid vecka 31. Jag hoppas verkligen att min har flyttat på sig för jag vill föda vaginalt. Dock låg den fortfarande i vägen när jag var inne sist, vilket inte var så länge sedan. Men jag har hoppet uppe.
  • carlan
    Jis: Kan hålla med kasa men jag förstår verkligen din oro. Jag är precis som dig, oroar mig för minsta lilla. Men jag tror det för min del ligger i att jag fått så många MF. Och just bakterien Listeria monocytogenes som kan finnas i lufttorkat och ostar kan ge MF t.o.m. sent i graviditeten men det är inte vanligt. Dock vad jag har läst om det så är just denna bakterie man tror är anledningen till dem MF som man inte vet anledningen till. Men det finns ingen forskning på det eftersom det kan vara svårt att bevisa att det är bakterien eftersom den inte behöver visa någon symtom.

Jag vill inte skrämma upp dig bara berätta vad jag vet. Det som är också att lägga till är att bebis kan klara av låga halter av bakterien så det är ju bra. Så om du mot förmodan fick i dig någon gnutta av bakterien kommer barnet troligtvis inte påverkas ett endaste dugg.

Jag är så nojig så jag håller mig ifrån allt som man riskera MF för, Listeria monocytogenes och koffein. Och då menar jag t.o.m. choklad! Men det är jag det. Till min BB väska ska jag ha en stor bit Fransk chokladtårta från bageriet som ligger nära oss. Ska frysa den så den håller men gud vad jag längtar. Mums!
  • carlan
    Jis: Jag ska ta ut 7 dagar i veckan tills de gått 180 dagar sen ska jag ta 5 dagar med sjukpenninggrundande och ta ut de andra låga på helgen. Har räknat med att vara hemma ett år. Sen spara 30 dagar + de som är låsta till min man. På sommaren ska jag dock ta dagar för min dotter som är 5 år för jag har många dagar kvar på henne. Så det blir kanske lite flera dagar kvar än vad jag räknat på.

Tips är att ta ut de låga dagarna för annars kommer dem bara brinna inne.
  • carlan
    Aurora: Man måste först ta ut 180 dagar av sjukpenninggrundande. Sen är det bara att ösa på med de lägsta.
  • carlan

Är man fast anställd spelar det ingen roll om man har varit sjukskriven. Jag har ju varit sjukskriven eller varit tjänstledigt under hela graviditeten.

• carlan

Jag tyckte också att programmet var bra som gick på tv 3 igår. Grät som vanligt. Dock kan jag tycka att programmet i SVT är också bra för dem visar fler än bara dem som vill ha barn. Jag har syskon som inte vill ha barn och det gör det lite lättare för mig att förstå henne.

Om bara någon minut ska det komma en dam som ska träffa mig för att beställa en rullstol. Känns så himla skönt att kunna få en rullstol så jag kan ta min dotter till skolan och gå ut med hundarna mer än 5 min. Har känt mig så låst till lägenheten. Jag får ju sådan kramper i magen och smärtor i fogarna så jag kräks om jag går i 10 min. Dock är det beställningstid på rullstolen men vad gör det. Skönt att veta att det är på g iallafall.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011