• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2011-06-01 17:48:37 följande:
    Speck: BM sa att hon kollade inte ens moderkakan den här gången, hon menade på att den kunde flytta sig i o med att livmoder växer. Hon sa att det skulle kontrolleras på RUL istället så vet inte hur det ligger till.
    På mig så sa hon bara att moderkakan var fäst i framvägg när vi gjorde KUB, och sen när vi gjorde RUL så fick jag veta igen att det fortf var fäst i framvägg Tungan ute Men som sagt inget jag märkt av nämnvärt. Det i kombination med bakåtliggande livmoder så skulle det ju dröja evigheter tills magen syntes o sparkarna kändes - ja tjena. Glad
    Kör försiktigt norrut idag! Å ha en skön semestervecka! Å du kan va lugn - du har GOTT om tid på dig att tänka på barnvagnar!
  • Speck
    Vickan: Jag förstår du blev snopen, verkar helt bisarrt att de inte tar in nybeställningar på vagnar nu i maj för att vänta på nästa års vagnar... det är ju 7 månader kvar till nästa år liksom.. Jag köpte också på Babyproffsen.
  • Speck
    Aurora1979 skrev 2011-06-02 23:09:10 följande:
    Haha i princip det första jag gjorde efter att jag plussat var att gå ut och köpa mig ett gäng gravidtidningar.... SOM jag längtat efter det! :D
    Haha, ja vi har alla vissa såna där knäppa saker som man liksom längtat efter att få göra! Som t ex köpa o läsa gravidtidningar, eller som det var i mitt fall - gå på IKEAs barnavdelning o köpa inredning till barnrummet!

Ego: Imorrn kliver jag in i vecka 30 och jag känner verkligen nu att livmodern börjar gå högt i magen.. Kände sparkar i höjd med vart magsäcken brukar vara ungefär imorse (nåja nästan iaf, kanske lite under - är ingen expert på anatomi). Men högt upp! Och det är så häftigt nu o känna att bebisen verkligen tar plats där inne och ligger o petar med sin fot och när den har hicka så känns de som hela magen hoppar Tungan ute

Vi åker bort över helgen så jag kanske inte kommer kolla in här nåt mer förrän till söndag eller så, men hoppas ni får en trevlig helg!
  • Speck
    Kelsson: Aaaw, gumman då! Nu har jag ju inte den blekaste om hur du ser ut - men jag har en kompis som är väldigt överviktig också, och hon fick en jättefin gravidmage också! Bara det att det syns inget de första veckorna, men t ex Vickan syntes det ju inget på hur länge som helst heller! Hon kunde ju dölja till v 20! Det hade jag aldrig kunnat... Och om jag inte missförstått nåt så är Vickan väldigt smal också, så det har inte bara med om man är stor eller liten! Det har med kroppen i sig att göra om man får bebismage tidigt eller inte.
  • Speck
    Kelsson: Trodde inte jag skulle komma in nåt mer idag men passar på nu när jag äter lunch (blir lite sena luncher för mig nu när jag jobbar 9-13 o inte äter lunch på jobbet) och vill bara återigen säga att var inte för hård mot dig själv ang vikt och kropp osv, för min poäng är ju bara den att smal som tjock så syns det olika fort! Vissa tjejer som är lite stora får tidigt gravidmage även fast det är mkt "annat" runtomkring också, men man ser ändå att det är bebismage, så tänk inte så mkt på det där.
    Och om du väger runt 76kg nu så är inte det så farlig övervikt alls enligt mig! (Men åas kommer jag från en familj med fetma så jag kanske har annorlunda tänk än andra. ) Men 76, det är mindre än min syrra väger och jag tycker inte hon är särskilt stor.. Så inget mera klag om din vikt nu - annars säger jag till syrran att du tycker hon är tjock Flört
    Du är säkert jättefin och som Vickan sa - du kommer få bebismage och du kommer hinna tröttna på den du med, haha! Jag känner mig stor som ett jävla hus just nu och kan inte ens böja mig ner i frysdiskarna på Coop för att plocka upp ett glasspaket (hur pinsamt va inte de o behöva erkänna för maken "kan du hjälpa mig, jag når inte ner" haha!).

Nä, om jag skulle ta o packa. Kram brudar!
  • Speck
    CarlaN: Nej inte hämtat ut nåt gratispaket alls egentligen! Jag gick med i ViFöräldrar i januari för då fick man en tidning och massa kuponger så man skulle få saker gratis/billigare bl a en body från Kappahl fick jag gratis. Men det är det enda jag hämtat ut. Vet det ska finnas så man kan få prover från apoteket (en av kedjorna), samt det som du hämta babybox.se, och sen nåt mer va..? Typ om man går med i libero o pampersklubbar o sånt.. Goboken kan man få gratissaker om man betalar portot? Jag har tänkt att kolla upp och hämta ut sånt "sen". Skrattande

Själv har fogarna verkligen brakat sönder o samman nu verkar det som. Kan inte lyfta vänster ben eller ligga på rygg mot hårda underlag utan att få skitont och kan inte längre lyfta ens om jag vill utan att få ont i bäckenet (förutom lätta saker förstås). Men men... Bara 4 veckor kvar på jobbet sen är det gudomlig vila (nåja) i nästan 2 mån innan bebis kommer!
    Imorgon ska vi på föräldrakurs, hoppas de ger nåt!
  • Speck
    Strössel: Jo det var kul med föräldrakurs, jag kände väl att jag hade hört/läst det mesta innan men det var bra för maken tror jag att få lite info eftersom han inte direkt suttit o pluggat på på samma sätt som mig, och så är det skönt att ha någon att fråga om alla saker som man klurat på. Idag är del 1 avklarad, nästa vecka är det del 2.
     Vi var bara 2 föräldrapar där, så det blev nästan som privatundervisning, haha! Men de är ju mitt på dagen och så, kanske inte många som prioriterar att ta ledigt från jobbet för detta.

Kasa: Nej inte testat vattengympa faktiskt, jag hade tänkt att börja på det men de stängde för sommaren redan i maj så jag tappa sugen lite då fakitskt. Orkar inte kolla upp andra ställen heller tror de flesta kommer ha sommaruppehåll nu - ingen hänsyn till att barn föds året om! Glad
    Jag tar det en dag i taget, ska försöka göra sjukgymnastiken fastän de gör ont, musklerna känns som de håller på o förtvina helt.
    Angående vikt så har jag nu gått upp den rekommenderade vikten för en graviditet (de rek ca 14 kg totalt på alla 40v), och har 11 veckor kvar.. Nåja - kör på som du  skrev ingen vits att nojja över vikten, sen när man ammar har man inte tid att äta ändå så de kommer nog lösa sig. Min bm frågade idag hur jag tyckte det kändes med viktuppgången och jag sa att det inte kändes nåt speciellt.. det är ju så, jag äter ju inte värre kost än jag gör i normala fall, och tycker väl att nu är fel tid i livet att gå hungrig.. Har en ca 1,5 kg tung bebis att göda ju! :D

EGO: Efter föräldrakursen hade jag tid hos bm och hon mätte sf mått 28 och sockervärde 3,9. Bebis puls låg på 140 och hon konstaterade att den - just då - låg med huvudet ned. Jag har aldrig någon aning, en fot kan jag känna ibland, annars bara att det är hårt ibland när jag har bebis nånstans.. Tungan ute
  • Speck
    Anderska: Välkommen hit! Usch, tiden före första VUL är alltid så nervös, men du är snart där! Jag är i vecka 30.

Strössel: Andningslarm vet jag inte om det ska va nödvändigt.. jag tycker det känns som en typisk "konsumera mera"-produkt framtagen för att göra oroliga småbarnsföräldrar ännu mer oroliga. Jag räknar med att vara med mitt barn ganska intensivt första tiden i dess liv och tycker jag skulle märka om den skulle sluta andas. Det är bara min spontana åsikt.
    Dessutom - det där andningslarmet är väl en sorts napp eller tänker jag på fel produkt? Min bebis ska inte få ha napp den första tiden då min bm förklarade att man stärker fel sugmuskler med napp och på så sätt kan öka risken för felaktig sugteknik hos bebis när man ammar och således öka risken för såriga bröstvårtor.. vilket är nåt jag gärna undviker Glad

Vickan: Låter inget kul med bråcket ditt, själv har jag fått nåt "skit" bakom vänster knä och har domningar och stickningar i vaden och kan inte anstränga vänsterbenet i böjt läga utan att få svinont.. Frågade bm om hon hade nån aning vad det var, men icke. Hon rekommenderade mig att uppsöka läkare.. nåväl, får se när/om jag orkar.
    Jobbigt med förvärkar! Jag hade också jättemycket problem med det tidigare, det har dock blivit bättre nu. Nu får jag bara sd när kroppen tycker jag hållt igång förlänge. Vila vila vila!
    Jo jag hade tänkt o yoga o simma o allt men jag vet inte, sen har man mått så pyton att inspirationen att träna inte riktigt infunnit sig.

Kasa: Lycka till på KUB, kommer gå strålande!

Viksan: När du är gravid är fel tid att fokusera på att vara duktig på jobbet.. sorry men om din kropp behöver deltidssjukskrivning så ska din kropp få deltidssjukskrivning tycker jag! Jag var envis o ville jobba o det ledde bara till sammanbrott o jag gick o grät o ville inte vara gravid.. Inte riktigt så man vill må när man äntligen efter alla dessa år blivit gravid!
    Jag har självklart inget med det att göra, men min rekommendation är iaf att acceptera sjukskrivningen och gå ner i tid, gå ner i varv. Acceptera att du är gravid. Glad
  • Speck
    Vickan: Jo vi har blodproppar i familjen också och jag har haft en ytlig blodpropp tidigare (ytligt ventrombos, inte "riktig" blodpropp men gör ont av bara helvete) så jag håller koll.. men det verkade inte vara blodpropp enligt bm, men jag ska absolut kolla upp om jag tycker det blir värre eller så. Idag har jag haft stödlinda runt knäet och det tycker jag har känts skönt.. Vad är PSD? nej vänta.. plötslig spädbarnsdöd såklart.

STrössel: Se, det var inte den grejjen jag tänkte på ens Tungan ute Jag har sett reklam på fl om nån som såg ut som en napp iaf.. och det är ju som vickan skriver att man kolalr ju inte bebis varje sekund varje dygn, så det är med det som allt annat upp till varje par att bestämma själva.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011