Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
vinterbebis: På Danderyd sa de till mig att i Stockholm finns en gräns för IVF graviditeter på en vecka... man skulle sättas igång senast 41+0...
vinterbebis: På Danderyd sa de till mig att i Stockholm finns en gräns för IVF graviditeter på en vecka... man skulle sättas igång senast 41+0...
Vinterbebis: Det är väl som med allt annat inom sjukvården, olika besked beroende på vem man pratar med
Najje: Rekomenderar verkligen amningslinnena från Lindex istället för amningsbh när man åker till BB...
Bra att du planerar ta det lugnt nu!
Carlan: Lika fin bebis som vanligt
Jis: Helt otroligt vilket dåligt bemötande! Hoppas innerligt att ni klagat hos SL!
Najje: Man kan ha amningsinlägg i linnena, det har jag haft. Visst det är inte lika bra stöd som BH:n men de är bra då man inte vet sin kommande storlek . Jag gillar inte heller att vara utan bh men gillade faktiskt amningslinnet, det är som ett vanligt linne utanpå och inuti finns extra tygstycke med gummisnodd så det är som tätt in under brösten om du förstår vad jag menar
Aurora: Stort grattis till båda årsdagarna!
Kattm: Inte så mycket sömn här men det gör inte så mycket, Jenni är så söt
Helt rätt av dig att ligga i soffan o samla krafter!
Jis: Skulle då betyda att Jenni från en dag till en annan slutar att äta på natten... Låter inte speciellt troligt
Har du hört något från SL?
Maria Liam: Skönt på ett sätt att de inte hittade något elakt men förstår att det är jobbigt att få ont. Tycker att du ska kräva att de testar dig för olika matallergier!
Jag har också en gång i tiden sagt något liknande till min make . Män verkar inte förstå att de kan faktiskt göra något åt situationen själv, de är inga offer!
Luella: Vi har också fått en hel del kläder, jag tycker att det är skönt så slipper jag springa i affärer o köpa (har inte riktigt råd med det heller nu när man går på föräldrapenning...).
Najje: Jisses vilken fin mage du har!
Lulis: Jag stannade hemma en hel månad med Jenni, förutom ett besök hos BVC och fira julafton hemma hos makens syrra... Om Elin inte verkar vilja vara med om besök till affärer så kan du undvika det tills hon blir lite större . Jag låg i soffan med Jenni de 2 första månaderna, hon åt o sov på mig hela dagarna. Nu trivs hon ganska långa stunder i babygym eller vagnen men bebisar säger nog till själv när de är mogna för lite egen tid
Här är det maken som fixar matlagningen, han lagar lite mer åt gången så jag får matlådor...
Om det var havandeskapsförgiftning du fick brukar blodtrycket ofta gå upp några dagar efter förlossningen. Jag behövde också blodtryckssänkande medicin i ungefär en månad för att kunna sluta med den sedan.
Jenni blev lite stissig idag när jag var iväg till Kista Gallerian men det var bara när vi var där, fanns så mycket att titta på o så mycket okända ljud så hon kunde inte sova. När vi kom hem så åt hon o sedan däckade hon vid 19 o vaknade till bara korta stunder för att äta, nu är hon lagd för natten redan för en bra stund sedan
Ingen panik med kommentarerna, du kommer få mer tid när Elin är lite äldre
Jis: Skönt att höra, hoppas att chauffören fått sig en riktig utskällning
Maria Liam: Har hört det för länge sedan att man inte ska använda nappflaskor i plast men tycker att det blir för bökigt med nappflaskor i glas o ungar har ju rätt länge ätit ur plastflaskor o har inte dött av det så vet inte om det är ännu en "giftigt chips"...
Skatten: Hoppas att bebis stannar ett par veckor till...
RUL hade visat om det var något allvarligt fel o ja det är vanligt att oroa sig
kasa: Har du frågat BM om råd hur du kan göra för att slippa vakna så ofta?
Jenni håller på likadant , vill känna på mitt ansikte (ofta rätt hårdhänt ) och stannar upp o tittar på sina egna händer lite nu o då osv.
Jag brukar inte väcka Jenni om hon somnat före mig, försöker för det mesta gå o lägga mig ungefär samtidigt med henne (bara nu jag har besök som hon somnar mycket innan mig). Jag tycker att jag får skylla mig själv om jag inte går i säng samtidigt med henne (bara min åsikt här hemma) o hon ska inte behöva lida för att jag vill stanna uppe en stund till...
MrsC74: Vi har MAM och Avent (från Philips) som vi är väldigt nöjda med. Sedan kör vi med Sempers ersättning. Har hört att NAN ska vara mildare mot magen men Jenni har inte haft problem av Semp och maken tycker väldigt illa om Nestlé (företaget bakom NAN). Nestlé har kört fula kampanjer i Afrika (fattiga områden) där de gett ut gratis ersättning till kvinnor tills deras egen mjölkproduktion upphört och sedan börjat ta betalt för ersättningen... Därför vill maken inte stödja det företaget.
Najje: Mjukisbyxor var bra att ha, amningslinne, kläder för bebis(arna) att åka hem i (annars körde vi mycket hud mot hud så behövde inte så mycket kläder inne på sjukhuset ), hårborste, tandborste o kräm, tofflor, telefon o laddare o lypsyl. Hade en hel väska med massor av kläder o grejer men använde typ inget , men håller med blodgruppspappret, kameran o filt till bebisarna är bra att ha.
Enya: Stort Grattis till lyckat 3D UL och lilla flickan!
Inanna: Stort Grattis till lyckat RUL!
Lulis: Som jag skrev tidigare så fick Jenni ligga o sova på mig de första två månaderna (dagtid) sedan har numer börjat sova gott även i vagnen så låt Elin ligga nära er om hon vill det. Det är ändå en väldigt kort tid i era liv det rör sig om o flera läkare har sagt till mig att man kan inte skämma bort så här små barn
Skönt att blodtrycket gått ner, håller tummarna att den fortsätter att gå ner.
MrsC74: De blir du nog nöjd med, men kan som sagt även rekomendera Avent. Tror faktiskt att Jenni gillar sin Avent bäst
Skatten: Åtminstone jag använde bara sjukhusets "super sexiga" nättrosor, fick ju på grund av havandeskapsförgiftning inte gå över till BB-hotellet utan var tvungen att ligga kvar på BB-avdelningen. Därför behövde jag knappt egna kläder, använde sjukhusets nattlinne som var helt underbar att amma o sova i .
massadillan: Bebis tar det den behöver av dig, du får om något bli över. Syrran hade magsjuka när hon var mycket längre in i graviditeten än du o hon födde en fullt frisk liten flicka. Det var bara obehagligt för syrran att ligga o spy med stor mage.
Ego: Får jag slänga ut en DUM fråga?
Vi köpte inbjudningskort till dopet o nu vet jag inte hur den ska fyllas i!
Det som ska fyllas i:
For:
Date:
Time:
Place:
Jag förstår ju datum, tid och plats men vad ska skrivas på For raden??? Är det att det är dop för Jenni eller är det de som ska bjudas in för att göra kortet mer personligt?
Visst måste det vara att det är dop för Jenni? Känner mig såååå korkad!
Jis: Visst känner man sig korkad? Men om man tänker lite vidare, om det inte står för Jenni, hur ska folk då veta vad det är inbjudan för? Så visst måste det stå att det är för Jenni?
Vickan: Verkligen smart men jag är nog lite för sent ute för att hinna med något sådant så får fortsätta att klura
kasa: Verkligen inte lätt när man har två! Kan inte din man ta nattningen av äldsta sonen så kan du gå o lägga dig kring 20 åtminstone?
Ok, det var nog så jag också tänkte , tack!
Jis: Vi är nog närmare 40 på dopet, därför behov av lokal ...
Inanna: Helt rätt att slappna av, som du själv skriver så är vi flera som blödde till en början men alla har vi friska små bebisar idag. Är övertygad om att det kommer att vara så även för dig !
Börja titta på vagn redan nu, finns så mycket att välja mellan så det kommer att ta ett tag innan du kan bestämma dig så lika att börja i tid.
Aurora: Här tog jag första nattmatningen efter det åkte öronpropparna i (var meningen att jag skulle få sova ut) o maken tog resten av matningarna. Jenni däremot tyckte inte att mamma behövde sova... Vid varje matning när maken hade fått nappflaskan i munnen på henne spottade hon ut den efter en stund o skrek till så att jag vaknade
Maria Liam: Känner mer stress inför dopet, så mycket som ska fixas... Skulle gärna bara ligga kvar i soffan med Jenni utan alla möjliga sorters förberedelser
Vi tänkte bjuda på sallad och ställa kyckling o lax på tallrikar separat så folk får välja om de vill ha laxsallad eller kyckling sallad . Självklart även tårta som syrran lovat göra, hon är så duktig, lovar återkomma med bilder på tårtan sen...
Kommer inte ihåg vem det var som frågade efter nappflaska men jag vet att jag svarade att Jenni har både MAM och Avent och gillade båda.... Det stämmer inte längre, de senaste två nätterna har hon börjat vägra ta MAM flaskan! Häller man över innehållet till Avent äter hon gladeligen, vet inte vad som har ändrats...
Aurora: Jag tar alla nattmatningar under veckorna, har behövt sova lite så maken har fått ta nattmatningarna under helgerna (jag tar första passet man han tar resten). Ikväll fick jag sova en stund men maken fick det inte, när det var hans tur passade Jenni på att skrika lite nu o då. Det betyder väl att jag får ta fler pass inatt o inte bara första...
Najje: Till en början ville jag inte micra alls men när Jenni vägrar vänta snällt på maten så har vi börjat micra för att det ska gå fort (pratar nu om ersättningarna i tetra). När vi lagar från pulver så kokar vi upp vattnet o låter det svalna till rätt temp.
Inanna: Håller tummarna att ni får låna vagn, inte billigt det där med att köpa vagn annars . Men bra att börja med inköpen redan nu, väntar man med allt till sista månaden blir det mycket pengar som ska ut på en gång...