Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Karmosin: ja jag förstår att du blir irriterad, jobbigt att inte få hjälp när man behöver det. Det är ju verkligen struligt att få barn, och redan har ett hemma. Som tur är har min mamma lovat att avboka allt när det är bebisdags och ta sonen i några dagar, väldigt snällt. Hoppas det löser sig för dig med hämtning! Håller verkligen med om att det ska bli skönt att slippa alla dessa hormoner - när man blir arg och ledsen är det ju ingen hejd på hur upprörd man blir, den som har gjort en arg + 3 - 4 st till brukar få så de tål :D

• Viksan07

Lillstintis: jättejobbigt att känna sådär, men tror inte att det är ovanligt. Jag har själv varit orolig av mig till och från under graviditeten. Var ensam förra svängen med sonen, plus lite andra jobbiga omständigheter - så det var jobbigt pga det. Mitt råd är att inte försöka oroa dig för framtiden utan vara här och nu. Och allt kommer med största sannolikhet gå jättebra! Har man en trygg stabil situation så klarar man den tiden som är jobbig utan problem! Och tänk på att det blir bättre och bättre med sömn etc. Har er parrelation klarat sig genom mycket och länge, så klarar ni detta också - tänk på hur mycket positivt en bebis ger också. Att dela glädjen och intresset för bebisen får ju många att bli närmre varandra.

• Viksan07

Strössel: vad skönt att allt såg bra ut! Är själv rädd att bebis ska sparka mindre, förstår du blev orolig. Eileen: vad jobbigt att hamna mellan två länders olika regler, så jobbigt när det strular :( hoppas det löser sig bra.

• Viksan07

Suck, haft en mardrömsnatt med pinvärkar till kl 04. Sedan vaknade sonen som är förkyld en massa ggr. Idag vab och känner att jag har svårt att orka vara rolig mamma med några avbrutna timmars sömn. Maken skulle flexa ut tidigt och hjälpa mig, hoppas han kommer snart.

• Viksan07

Kasa: förstår att du blir irriterad när maken tjurar - samma här! Min man tenderar också att bli tjurig, ganska ofta utan anledning. Orkar på något vis inte med andras känslor just nu, det är så mycket bara att orka vardagen. Så jag biter ifrån rejält när han tjurar, eller när jag är på det humöret så börjar jag böla :D Men jobbigast är ju att hantera sonen när han har en dålig dag, får så dåligt samvete när jag inte har mitt vanliga tålamod. Hoppas du känner dig gladare snart! Men det kan ju vara jobbigt nu mot slutet, inget konstigt antar jag.

• Viksan07

Kasa: tack för stöttande ord! Låg här och kände mig som världens hemskaste mamma som knappt orkar med att Viktor ber mig att snyta näsan. Och det känns även småtrist att behöva be maken komma hem tidigare från jobbet, som att man bara ligger och tycker synd om sig. Men jag bara måstemfå vila lite.. Har helt samma inställning som du om föräldraskap - att man inte kan vara perfekt förälder, det kan t o m vara bra att de lär sig att mamma och pappa är trötta och griniga ibland. Men något tar över en ibland och så får man dåligt samvete, känner sig hemsk. Hoppas vi får mer krafter snart!

• Viksan07

Hjälp, är så orolig eftersom vattenbolaget gått ut med varning om att koka vattnet i om vattenläcka i min kommun. Lyckligt ovetande drack jag ett glas vatten imorse. Så orolig att ha någon bakterie i mig som kan skada bebis! Vattenproverna är inte klara förrän senare i veckan, i nuläget är det inte några tecken på smitta enl bolaget. Jag antar att det inte är ngn vits att ringa Mvc, de vet väl inte mer än jag. Men hittills inga magproblem och bebis sparkar glatt, 8 timmar sedan jag drack vattnet.

• Viksan07

Jo jag kanske ska det, Kelsson. Tar och ringer på deras teltid imorgon, då vet man ju lite mer om man har blivit sjuk eller inte.

• Viksan07

Cattm: vilken tur att du fanns här då, som jobbar med det här :) känner mig lugnare av det du skriver, måste ha en himla otur alltså för att bebis ska skadas. Och än så länge mår jag bra, och det var många timmar sen jag drack. Fast får man i sig listeria så kanske det inte märks på mamman utan bara barnet? Tack så jättemycket för bra info och stöd!

• Viksan07

Anderska: stackare dig! Jag har haft halsbränna (eller magkatarr, läk var osäker) som jag kräks av och får noll aptit av. Har prövat allt typ för det har varit så hemskt, känns som att bröstet ska explodera. Och när jag har kräkts har jag fått kramper i magen. Först och främst: ät lite och ofta, inte tre timmar innan du lägger dig, då kan det bli jobbigt på natten. Ät mild mat, kokt fisk, filmjölk etc. Gaviscon har hjälpt en kort stund, det var den enda medicin som hjälpte. Fick sedan rådet av läk att börja med Omebrazol som finns receptfritt, men är lite starkare och läker ut den irriterade magen. Och nu är jag mycket bättre! Så pröva den om det blir jättejobbigt. Ligg även rejält högt med huvudet på natten om du har svårt att somna, jag hade amningskudden plus några till kuddar, hjälpte mig. Kände mig så löjlig som tjatade om min halsbränna hela tiden, men det var ett helvete. Hoppas det blir bättre för dig snart!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011