• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vickan I: Haha vadå "känns lite", nej det tror jag inte på.. Förlossningar är heeelt smärtfria Flört Nä men det börjar verkligen kännas bra, och iom att jag o maken gick på föräldrakurs så fick maken veta det som jag redan visste också om smärtlindring och hela förloppet osv. Och så fick vi uppmaning av bm att diskutera ihop oss om hur vi vill ha det första tiden hemma (ska vi tillåta besök, vilka och hur länge ska vi låta dom stanna) och vi var båda överens om att vi ville ha första veckan eller två ganska mycket för oss själva att hitta våra egna livsrutiner och lära känna vår bebis lite.. (utan för mkt "gör si o gör så" från familj o vänner)
    Sen diskuterade vi smärtlindring häromdagen också, även det på uppmaning fråm bm (tala ihop er så maken din vet vad du vill utifallomatt du är oförmögen att få fram din önskan inne på bb) och jag har bestämt mig att köra på lustgas, och ev varma bad och akupunktur. Bara i värsta fall - om det blir jätteutdraget förlopp och jag har så ont att jag verkligen inte orkar mer, DÅ kan jag tänka mig EDA. Men det är inget jag kommer att be om i första taget, och maken min höll med om att det är lite läskigt den ska in i ryggen, risken att värkarna avstannar eller att man inte känner av krystvärkarna på samma sätt så man inte tar i nog, eller tar i för mkt..
    Så det känns bra, jag har äntligen bestämt hur jag vill ha det, och min man är med på noterna Glad
    Men skönt att du också hade en snabb förlossning, då kan du ju hoppas på en liknande upplevelse den här gången! Skrattande

Carlan: Grattis till v 13! Usch att du fortf kräks, men iom att du gör det är det ju inte alls konstigt att du inte gått upp! Det är hyffsat vanligt ändå att tappa ett par kilo i början om man kräks..

Strössel: Håller med Vickan, åk till ClasOhlson och köp ett eget angelsound så kan du lyssna när du vill! Eller ring gyn, om din bm brukar ha svårt att "klämma in dig".

Tredjemaj: Usch, jag åt också nästan jämt pga illamåendet i början.. Kul med resa till USA! Tyvärr har jag inga tips att ge, men är övertygad om att de säkert har bättre klädutbud än vad Sverige har med sina "rosa för tjejer och blått till killar"könsuppdelning när det gäller bebikläder.
  • Speck
    Vickan: Mjo, jag vet att min mamma kommer vara svår att hålla borta, och jag har väl inget emot att hon skulle komma över en timme, men alltså "alla andra" får vänta lite. Kompisar och sånt.
    Sen så är vi ju liksom medvetna om att det vi sagt inte är hugget i sten. Vi vet inte hur vi kommer må, eller orka eller nånting och detsamma när det gäller smärtlindring, det där är hur vi har tänkt det, men självklart så har vi i åtanke att det kan gå hur som helst typ.. Men bara man liksom pratat ihop sig hur man vill att det ska vara så känns det bättre..
    Haha typiskt farsor Flört Min pappa skulle hjälpa mamma o andas under förlossningen, började hyperventilera och såg svimfärdig ut innan de körde ut honom ur rummet en stund så han fick sitta med huvet mellan benen och så kom en syster med ett glas juice åt han.. haha!
  • Speck
    Karmosin: Jo, men asså jag känner inte heller att jag kan säga nej haha.. Jag har jättesvårt att säga nej till folk i allmänhet, och min man ville inte ha besök första tiden, så jag kan inte säga nej till honom, men om nån ringer o vill komma förbi kommer jag ha svårt att säga nej då också... Så vi får se hur det går med besökare Glad 

Kelsson: Mja, asså att det ska vara lätt tror jag väl inte, jag är bara inställd på att det kan gå fort Tungan ute Mitt värsta scenario är väl om man går runt med pinvärkar i ett dygn innan nåt ens händer... Jag förstår att du inte ens börjat tänka på förlossning, det började jag göra på allvar för bara några veckor sedan, kanske 2. Men man ska inte tänka på det för tidigt heller då det lätt kan bli att man går o hetsar upp sig själv över det eller så..

Kasa: Minns du ungefär vad du hade för sf-mått?

Strössel: Va dålig stil att din bm inte ens informerat dig om att efter 22+0 så är det till förlossningen man vänder sig vid oro eller akuta situationer. Jag träffade min bm efter RUL och fick moderskapsintyget, då sa hon att det är dit jag ska ringa om hon inte är tillgänglig efter 22+0.

Strössel&Vickan: Men det är ju annorlunda för dom ändå, de vet ju vad de ska känna efter, och som förstföderska har man ju inte direkt nån aning om hur det ska kännas med sparkar o sånt, så det är därför jag tror det är lättare för bm att känna.
  • Speck
    anderska skrev 2011-06-20 18:41:41 följande:

nä då behöver jag inte tänka på att det inte kommer finns nå ljud och vara orolig över de allefall. Jag förstår inte varför man ska behöva vara så orolig. Ena sekunden tror jag allt kommer vara bra på vul imorgon, har ju inte blödit eller haft extrema smärtor eller något sådant. sen den andra sekunden finns de dom som inte känns något konstig men det har ändå inte varit bra på vul. Tror inte de blir så många timmars sömn för min del :/

Du kommer nog inte få höra några hjärtslag förrän i vecka 25 så det kommer dröja lääääänge länge innan du får höra nåt Glad Och anledningen till varför man är orolig vet jag inte, däremot vet jag att det går aldrig över. Det börjar så fort man ser plusset på stickan och sen håller det i sig resten av livet - oron är bara för olika saker... Haha, muntrade jag upp dig nu? Flört
    Men jag var själv ganska orolig för vul, men inte jämfört med hur det var inför kub...
  • Speck
    Lillstintis: Jag ska föda på KS Solna har jag bestämt och där har dom inte patienthotell. Hade jag tyckt det varit viktigt hade jag behövt välja föda på Danderyd då de har patienthotell där. Men jag känner mig mer som hemma på KS och de har bättre beredskap när det gäller komplicerade förlossningar, vilket känns tryggt utifallatt...

Spets: Berätta för farsgubben din om bebisen i magen, det kan ju inte skada?? Skrattande
  • Speck
    Vickan: Min bm tyckte nog bättre om KS, hon sa inget om de olika bb innan jag hade valt men sen efteråt tyckte hon att jag gjort ett bra val Tungan ute Största negativa saken är väl att OM bebis betsämmer sig för att vänta till säg måndag morgon 22a augusti, så är morgonrusningen in mot KS förjävlig.. hua. Hoppas verkligen jag får som mamma att jag vaknar av att vattnet går mitt i natten så man kan åka in medan det inte är någon trafik Skrattande

Usch dags o dra till jobbet nu.. Trist. Men 8 dgr kvar bara!
  • Speck

Jaha, så har man fått nya funderingar.. Jag tänkte fråga er, då vi har åtminstone 2 mammor sen tidigare i den här tråden.. Barnbidrag - är det nåt man ansöker om eller får man det automatiskt?

Och sen har jag o maken räknat och sett över föräldrapengen och maken blev chockad hur lite jag kommer få ut. Men ja.. vad ska man göra. Det är bara att be till gudarna att räntan inte kommer höjas för mycket de närmaste åren och att vi inte råkar ut för några större oförutsedda kostnader...

• Speck

Flrresten, såklart - Anderska! Grattis till lyckat VUL! Är så inne i det ekonomiska tänket just nu att jag nästan glömde gratta Glad

• Speck

Aurora: Grattis till lyckat RUL! Vi låg också på exakt rätt dag enligt måtten på bebis, och allting med bebis har alltid varit så, riktig mönsterbebis! Skrattande

Hörrni, jag kom på att jag glömde visa er igår, barnvagnen har kommit!! Vi fick en babysitter på köpet om vi hämtade ut den samma dag (de hade platsbrist på lagret) eller senast idag, men jag o maken var ju som barn på julafton och for o hämta den tillsammans igår!
    Men nu har vi 2 babysitters... Funderar på att ev ställa ena hos min mamma, men jag vet inte.. Det löser sig, typiskt lyxproblem! Men se vad fiiiiiiin!!

• Speck
    Kelsson: Hehe ja visst har vi söta katter Glad Men det är bara 2 av 3 med på bild, en kisse låg o sov o brydde sig inte alls om barnvagnen, haha!

Anderska: Jaha, äntligen inskriven då! Skrattande Kul!
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011