Inlägg från: Kelsson1 |Visa alla inlägg
  • Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sunseed: Här får du klaga bäst du vill, det gjorde jag. Man mår inte mindre dåligt eller är mindre trött som gravid bara för att man kämpat för att bli gravid. Sedan är det viktigt att komma ihåg att bara för att man klagar så betyder det inte att man inte är lycklig över sin graviditet !

• Kelsson1

Sunseed: Det jag brukade tänka på när jag blev varnad för att inte få sova sen när bebis kommit var att dels så sov jag ju inte under graviditeten heller . Men framför allt så skulle jag ha min älskade bebis hos mig o hellre kliver jag upp för att mata min älskling än för att själv gå på toa eller för att man var som en gravidflodhäst o vaknade för att man inte kunde vända på sig

• Kelsson1

MissCat: Vi har hård säng men det hjälpte inte alls
    Låter så lyxigt och det är du värd. Ska bli så roligt att se bilder  

• Kelsson1

Sunseed: Det där med att gå över tiden vid IVF graviditet är olika beroende på var i landet man befinner sig. Vet att i Göteborg får man gå över med två veckor innan de gör något. Här i Stockholm får man inte gå över med mer än en vecka, så visst har det med IVF att göra. Mrsc74 har rätt även TUL beror på var i landet man är men i Stockholm har de kvar TUL för IVF gravida.
    Skönt att de tar bra hand om dig o håller koll.

MissCat: Tråkigt att det inte blev så bra som du hade velat, men du fick komma iväg lite åtminstone.
    Jag var på kryssning förra hösten när jag var i ungefär sjätte månaden, var ingen hit det heller. Jag älskar smörgåsbord men när man är gravid är det väldigt begränsat med utbud där så jag var rätt besviken. Sen var jag illamående hela graviditeten o det var inte heller roligt att åka bort på grund av det men har ändå fina minnen

Knytet: Hur är det med dig nu? 

• Kelsson1

Sunseed: Jag tycker att det låter bra att du inte får gå över tiden, kan vara riskabelt att göra det vid IVF men nu behöver du inte oroa dig.

• Kelsson1

Aurora: Med "vanlig" (spontan) graviditet kan du aldrig vara helt säker på när embryot har fäst sig, kan ju diffa lite med ÄL o annat. Med IVF vet man exakt när ÄL är och därför också speciellt med blastocyst kan jag tänka mig vet man när den har fäst så man vet ganska exakt ålder på bebisen. När bebis sedan är klar i magen så börjar ju moderkaka att fungera sämre och kan till o med sluta att fungera för den behövs ju inte längre när bebisen är klar. Det kan tydligen gå ganska fort att den börjar fungera sämre. Det är åtminstone det jag fått förklarat för mig ska vara orsaken till att IVF gravida inte bör gå över tiden.

• Kelsson1

MrsC74 & Aurora: Grejen är nog den också att det är inte säkert att moderkakan slutar att fungera tidigare för IVFgravida, men jag tycker att det är nog när bara risken finns... Men som sagt de gör olika bedömningar i olika landsting säkert en del beroende på ekonomi också

• Kelsson1

Knytet: Förstår dig fullständigt, jag litar faktiskt inte heller på vården. Skönt att du fick snitt så du slipper oroa dig. Själv var jag inte orolig på det viset, hade accepterat att gå en vecka över tiden men inte mer. Nu blev jag igångsatt på BF (natten) på grund av havandeskapsförgiftning så slapp ta fighten .
    Jag sov också dåligt (eller ja vaknade flera gånger varje natt för att gå på toa) ända sedan jag blev gravid.
    Vad duktig du är som orkar med promenader. Bra att alla prover är bra. Är det TUL imorgon?
    Jo Jenni mår bra, hittar på en massa bus hela tiden . Hon är så söt när hon står i sin spjälsäng o håller fast i kanterna o hoppar så sängen skakar  

• Kelsson1

Gloxi: Förstår dig fullständigt, jag hade också fått besked från min BM och en läkare på sjukhuset att jag inte skulle gå över tiden med mer än en vecka. Så BM bokar in mig för besök på sjukhuset på BF för kontroll och att de då ska boka in mig för igångsättning en vecka fram. Kommer dit på BF så börjar läkaren prata om att om en vecka skulle jag komma in på ny kontroll o om inget hänt så skulle de då börja FUNDERA på igångsättning! Som "tur" var fick jag havandeskapsförgiftning och sattes igång nästa natt men jag hann också bli väldigt upprörd o ledsen över att de ändrar sig hela tiden.
    Hoppas att allt går väl o du blir igångsatt så du slipper oroa dig. Stor Kram!

7879: Vad roligt både med julbord och TUL  

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011