Inlägg från: Kelsson1 |Visa alla inlägg
  • Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sunseed: Vilken tur att du/ni blir kontrollerade, bättre det än att vaggas i falsk säkerhet. Skönt att han mår bra o följer sin egna kurva.
    Min systerdotter var 2,9kg fullgången, så inte riktigt så liten som 2,5 men där var det inga extrainsatser. Vet tyvärr inte heller om någon som varit liten vid födseln.
    Förlossningsplan, skrev väl ett brev där jag skrev mina önskemål/tankar kring smärtlindring, att jag är spruträdd och därför bara duktiga får sticka mig. Skrev också att för min del är det ok med BM stundent i rummet men där gick gränsen för stundenter, ville inte ha för många i rummet (blev ingen förutom BM ). Ville ha tätare kontroller (blev väldigt få istället) o kändes rent allmänt att de inte tog så mycket notis om det jag skrivit tyvärr. Men kan vara bra att skriva så hoppas jag att de är mer lyhörda för dig!
    Tror nog att jag skrev också om att det var IVF graviditet och hur länge vi kämpat innan vi lyckats osv. 

• Kelsson1

Sunseed: Tycker du gör helt rätt när du litar på att läkarna och BM vet vad de pratar om. Du kan inte gå o oroa dig, det är inte bra för dig eller bebisen. Så länge han växer på så tycker jag att du kan andas ut o gå på kontrollerna.
    Att jag inte fick respons på förlossningsbrevet gjorde mig inget under själva förlossningen. Dels för att det gick så snabbt (3timmar från att jag fick värkstimulerande dropp insatt till att Jenni var ute) och dels för att jag hade så ont och mitt sätt att handskas med smärtan var att vända all uppmärksamhet inåt. Det är först i efterhand som jag börjat gräma mig lite .

Gloxi: Skulle inte heller börja med gröt än utan göra som du o öka på ersättningen. Däremot kan det vara bra att börja med gröt kring 4månader om bebisen visar tendenser på att vilja sluta med brösten (eller om din mjölk börjar sina). För det är tydligen bättre att introducera gluten medan man fortfarande ammar, minskar tydligen risken för gluten intolerans senare. 

• Kelsson1

Gloxi: I sverige rekommenderar livsmedelsverket att man introducerar gluten till bebisar när de fortfarande ammas just för att då inte riskera bli intoleranta mot gluten senare...

• Kelsson1

Sunseed: Skönt att han är igång igen, de kan skrämmas de små bra att åka in på kontroll när man är det minsta osäker.

Gloxi: Stämmer det där med 6månader men har man en bebis som börjar småvägra bröst vid 3månader så kan det vara bra att börja introducera gröt vid 4månader för att vara säker på att man hinner göra det innan bebisen ratar brösten helt . Jenni tog inte brösten mer när hon var 5månader så var tur att jag började med introduktionen vid 4månader

• Kelsson1

Gloxi: Gullunge! Förstår att du vill vänja av henne från att sova på dig men nu när jenni är hela 16 månader o sällan har tid för gos saknar jag tiden när hon sov på mig på dagarna

• Kelsson1

Sunseed: Det enda jag kan säga är att man kan INTE gosa för mycket med sin bebis! Jag låg i soffan med Jenni i famnen de två första månaderna och ändå tänker jag tillbaka o önskar att jag fick tillbaka den tiden . Lägenheten såg ut som hej kom o hjälp mig men det sket både jag o maken i. Vi städade under helgerna när båda var hemma o den ena kunde ha Jenni när den andra städade .
    Kan lova att man inte tänker tillbaka på bebistiden och önskar att man hade damsugit en extra gång! 

• Kelsson1

Sunseed: håller med Gloxi, låter som en väldigt bra plan

Gloxi: Helt rätt, exakt så tänkte vi också . Vad gör det om hon sover på dig så länge du inte har problem med det. Hon hinner sova i sin egen säng måååånga år sedan, tror inte att hon vill sova på dig när hon är 15  

• Kelsson1

7879: Kan förstå om du tappade humöret med två, kunde få nästan panik bara jag skulle ut med Jenni o hon gallskrek...

• Kelsson1

Sunseed: Helt otroligt att du blir behandlad på det viset! Trodde att du fick den information du behöver när du går på spec mvc och allt. Skriv ut det du skrev till oss och ta med o lämna till ALLA! Så väl formulerat och förtjänar att få rätt svar utan att behöva kräva det. Stor Kram o hoppas att besöket för något gott med sig!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011