Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Speck: Härligt grattis till v 32 ha en underbar helg !
Speck, vad härligt med vecka . Jag längtar dit!
Viksan, hoppas att ni får det härligt på Västkusten!
Vickan, jag håller med om att det är svårt. Nu slog vi till på Donkeyn iaf. Jag frågade en kompis som har den och som har en son i samma ålder och hon säger att han får plats utan problem. Vi får väl se hur det funkar i vinter om det går bra när hon har vinteroverall på. Jag räknar med att andrahandsvärldet är högt så krisar det får vi sälja den och köpa en Teutonia på blocket enligt ursprungsplanen.
Har ni tittat på P&D? Är den utesluten? Man kanske kan klara sig i vinter med en sån om du har din son frammåt i dagsläget.
Tack Viksan föresten. Jag känner mig mycket lugnare nu när fler tydligen känner så. Men jag ska nog försöka få en läkartid innan vi åker till Spanien i sommar för jag vill inte vara med om någon akut situation där.
Kelsson, ja plastiga vagnar finns det gott om tyvärr.
Ja du har självklart helt rätt Vickan, P&T ska det vara.
Synd att den inte funkar för precis som du säger så finns det bra utbud på Blocket. Men jag förstår dig för vi valde också bort den.
Speck: Hoppas att din förlossning blir som din mammas eller bättre. Jag föddes med akut kjejsarsnitt drygt 2 veckor efter BF (ultraljuden var inte lika bra på att tidsbestämma på den tiden). Men min dotter födde jag utan kjejsarsnitt och "bara" 9 dagar över tiden.
Strössel: Jag förstår att du är orolig när folk säger som de gör. Jag är säker på att allt är bra, magstorlek är så individuellt. Men jag tycker iaf att du ska ringa, när man väl blivit oroligt släpper det inte förrän man får komma och kolla. Jag är precis lika dan. Det är ju meningen att du ska vara gravid, glad och förväntansfull. Knäppt av din BM att inte vilja lyssna på hjärtljuden förrän vecka 25! Stå på dig där skulle jag säga, du är inte alls jobbig. Det är helt ok att ställa krav.
Carlan: Det enda som hjälpte mig lite iaf var att småäta mot illamåendet och att inte äta för mycket.
Speck: Det där med besök är svårt för det är så många som vill hälsa på och säga grattis och lämna presenter. Vi bestämde att vi inte skulle tillåta besök de två första veckorna och berättade det tidigt för släkt och vänner. Trots det försökte folk ta sig hem till oss på olika sätt allt från erbjudande att komma med mat till spontanbesök typ, jag är precis utanför och vill lämna en present. Vi var benhårda hela tiden, de två första veckorna var våra, bara våra och det var så härligt, mysigt och underbart att bara vara vi. Sen hade jag problem med amningen och hade extra stort behov av att få vara ifred. Men alla vill så olika, och man får prata ihop sig med sin partner så man har enad front sen.
Angående smärtlindring så hade jag en idé om att jag skulle andas mig igenom förra förlossningen med hjälp av akupunktur och tens-apparat. Det hjälpte inte ett smack och eftersom jag hade så lång förlossning (24 timmar på BB) så fick jag till slut ryggmärgsbedövning. Hur läskigt som helst när jag fick den men efter att ha haft ont i flera dygn tvärsomnade jag och sov som en stock under hela öppningsfasen. Sen vaknade jag lagom till krystningen och då behövde jag verkligen all den energi jag sovit mig till för det tog en timme innan hon var ute. Det är ju som ett tufft aerobicspass för kroppen och jag var inte så vältränad.
Åh vad bra Strössel, skönt att du fick komma till en så gullig BM. Kul också att du fick se förlossningen
Speck: Du kommer nog ha mycket lättare att säga nej till släkt och vänner om du och din man har kommit överens om att inte ta emot besök. Det blir ju svårt att säga till honom att det kommer folk hem till er när ni bestämt att ingen får komma. Så var det för mig, vi hade bestämt det tillsammans och det är hans barn och hem lika mycket som mitt så jag kunde inte ändra mig och börja fatta egna beslut som rör båda oss .
Aurora mfl: Bra att ni lyckas hålla er undan alla hemska trådar om förlossningar som inte är positiva. Det klarade jag inte av alls förra graviditeten vilket resulterade i att jag var så otroligt nojjig.
Carlan: Det där med vikt, jag har ingen våg hemma men jag har nog gått upp 2-3 kilo och är i v. 21 nu
Lillstintis: Patienthotell är ett jättebra tips. Förra gången gömde vi oss på förlossningen hela tiden just för att det var besöksförbud men den här gången hoppas vi på att komma till ett BB med patienthotell. Mycket för att storasyster ska få komma till oss snabbt. Men då kan man ju passa på några snabba besök av närmaste släkten så är dom avklarade.
Strössel, men fy vilken hemsk människa som tar upp något sådant på eran inskrivning. Bra att du byter tycker jag, du har ju ditt att oroa dig över och ska inte behöva dras med hennes sorger och besvär dessutom.