• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Anderska, aha, nej det är nog inte möjligt. Men spontant låter det inte som det skulle vara någon fara. Det är ju mycket som händer där inne just nu.

Speck, ja, vi har använt och använder pyjamaser. Vi använde pyjamas från dag 1 men även typ sovpåsar med armar men inga ben utan det är som en påse istället för ben. Det är mina gamla som jag hade när jag var liten. Min tjej hade 50/56 i mer än en månad, jag hade bara mina gamla kläder från när jag var liten och jag var ganska trött på dom och köpte massor i 62 sen. Folk har hela tiden sagt att bebisar växer så snabbt men en dryg månad med ett litet urval kläder är en trist månad. Men jag hade mjukisbyxor på henne och omlott-tröjor (inte bodys) och det fungerade toppen.

Strössel, åkpåse är mycket bättre än täcke om man ska ha ett vinterbarn. Min dotter använde sin åkpåse även den vinter som var när hon skulle fylla 2 och hon kommer ha den även nästa vinter när hon sover ute på dagis. En åkpåse är varmare än täcke och är dessutom superpraktiskt tycker jag. Runt ett täcke har man oftast bomullslakan och det svalkar istället för värmer. Under åkpåsen hade jag en fårskinnsfäll och vi behövde aldrig några extrafiltar.
  • Luella

Kelsson, ja det skulle ju vara en riktig mardröm om bebisen är allergisk. Jag föddes med allergi mot pälsdjur och har astma. Jag tänkte att jag skulle vara försiktig med våran dotter men vi har använt både fårskinn och dunkuddar till henne och hon klarar av min pappas katter som tur är. Det finns väl lite olika teorier, det ena att ma ska akta barnet och den andra att man ska utsätta barnet för djur etc och jag har ingen aning om vad som är "rätt" eller om det helt enkelt är olika för olika barn. Men när jag tänker efter är jag inte allergisk mot fårskinnet men alla andra pälsdjur....

• Luella

Jis, folk är verkigen inte kloka. Hur kan man få för sig att sno något sådant. Tur att det gick bra.

Spets, jag mådde så himla illa och därför åt jag heela tiden. Svårt att avgöra när man faktiskt såg bebismagen eftersom jag gick upp i vikt av andra skäl...

Vickan, hoppas att det går snabbare att komma dit med lite påtryckningar.

Själv är jag klar med sorteringen av min dotters kläder och lagt i en bebishög, en sälja-hög och en semtimental hög. Så nu ligger alla bebisens kläder i hans garderob, förvisso otvättat och i en enda röra men något ska man ha att göra sen också. Sen håller jag på att jaga efter en växa-säng till tjejen också men det är inte lätt att hitta något som passar och som både jag och min man gillar.

Första riktiga dagen på semestern föresten, åh så härligt med måndagar som man inte behöver gå till kontoret på.

• Luella

Kikar förbi lite snabbt, jag är varm och trött och orkar ingenting. Jag har iaf läst allt ni skrivit

• Luella

Kasa, fin mage! Nu slår det mig att jag inte tagit en enda magbild den här graviditeten! Kanske för att den här bebisen var så svår att få till och det känns fortfarande helt overkligt.

Skötbord, vi köpte Ikeas uppblåsbara skötbordsunderlägg och la på tvättmaskinen. Angående badbalja är det nog bäst att ha det i badrummet där vattnet finns.

Jag är ledsen att jag inte är inne och kommenterar så mycket, men jag läser allt ni skriver.

Kram

• Luella

Ja, det där med boende är ett problem. Vi bor på Kungsholmen i en 2,5 på 83 kvm. Det funkar nu, det kommer funka fram tills bebisen fyller 1 men sen kommer det bli jättetrångt. Jag får verkligen panik när jag tänker på det, jag har bott i den här stadsdelen i ca 15 år och det är helt otänkbart att flytta någon annanstans. Men hur ska man få råd med en 3-4 på ca 90 kvm?? Det kommer ju inte gå. Och går priserna ned jättemycket får vi ju inte så mycket för våran lägenhet heller . Jaja, vi har ca 2 år på oss att fundera...

Det ska vara ok att bada även som gravid vad jag vet. Det är bara när vattnet gått som man inte får bada pga infektionsrisken. Sen har jag läst att under de första 7-8 veckorna ska man inte bada för varmt men jag vet inte om det är sant alls.

Vickan, bra att din mamma tar lite klädinititativ

Föresten, för de som bor nära Bromma så har Name it 70% på bland annat t-shirts så jag passade på att handla inför nästa sommar. Det fanns även gravidklälder men inget gigantiskt utbud.

• Luella

Hej tjejer!

Vi har varit på Mallorca i 2 veckor och solat och badat. En otroligt efterlängtad semester och nu känner jag mig så utvilad och lycklig. Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen.

Nu ska jag sätta mig och läsa allt ni skrivit medan jag varit borta

• Luella

Cattm, välkommen hit och varmt grattis till bröllop och plus

Fina bilder ni lagt upp på ringar, bröllop och magar!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011