• 7879

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Knyttet, har du börjat ge mat på dagen? Har märkt att de gånger jag avslutats med mat och gröt oftast gör att hon sover längre, har jag tur somnar hon om med nappning vid 02 och ibland även 05, men j är oftast llatoch ger välling 05 för att kunna få sova till 07, 08.

• 7879

Knytet, ja det är verkligen härligt med syskon, hoppas ni för uppleva det ni med! Min tjej har också börjat ta några steg, ser då roligt ut! Ang, mat så verkar ni ju ha ett fullt schema! Min tjej får oftast välling 05, sedan gröt när vi går upp, efter d3t lunch, äter allt möjligt, vilket är skönt! Både burk och hemlagat går bra. Efter det mellis på gröt och s2dan middag med mat och ibland gröt till efterrätt eller välling, senare, innan läggning.

• 7879

Välling kan lilkställas med gröt, ger man gröt behöver barnet inte äta välling. Jag har läst rek. att de inte bör äta mer än tre Gröt/vällingmål per dag då de innehåller gluten. Tyvärr så började min tjej rata ersättningen efter att jag provat att ge välling som ¨kvällsmål för att se om hon skulle sova längre på natten. Nu äter hon ingen ersättning alls   Prövar då och då men hon spottar bara ut det... Så det blir tre gröt/vällingmål för hennes del, men tycker att hon dricker väldigt lite, blöjorna är oftast inte alls tunga...

• 7879
    Kelsson1 skrev 2013-07-09 20:17:40 följande:
    Gloxi: Vi varierade nog rätt mycket när Jenni var mindre, ibland kunde det bli samma sort flera paket på raken o hon hade inget emot det. Vi alternerade istället med olika frukt pureer som hon fick tillsammans med gröten. Nu när hon är äldre finns inte lika mycket att välja mellan (hon gillar inte så många sorter) men då äter hon istället vanlig havregrynsgröt på morgonen och sin egen gröt på kvällen.

Jag föredrar också samma gröt varje morgon så tror inte barnen har något emot det heller. Låter ju bra att hon tycker om havregrynsgröt!
  • 7879
    Gloxi skrev 2013-07-09 17:19:55 följande:
    Najje, det är på 1177 jag bl a har läst om kostrekommendationer för spädbarn. Vid 7 månader kunde man ge välling istället för gröt/ersättning 1 ggn per dag. Men, om det står 8 månader (jag vet inte eftersom ersättning funkar fint här) på vällingförpackningen, så bör man ju följa det.

I Sverige är rek. på välling från 6 månader. Gröt kan man ge från 4 månader. Egen gröt kan man ge ibland men tänka på att de innehåller mindre järn än barngrötarna så att man kanske kan ge det på annat sätt. Är ju bra att vänja dem vid olika smaker. Så skönt att det funkar bra med ersättning för er del! Tycker fem mål som du skrev tidigare låter mycket, fem mål totalt kan jag få in med mat och då jag ger tillagad mat två gånger, då blir det bara 3 gånger kvar, men iof. vill vissa barn kanske dricka ersättning efter maten... Båda mina har vägrat och dricker väldigt lite, vilket är lite oroande.
  • 7879
    Gloxi skrev 2013-07-10 23:48:05 följande:
    7879, här är det ok att ge egen gröt om barnet dricker minst 400 ml ersättning per dygn. Då får det i sig tillräckligt med järn. Jag brukar erbjuda en flaska c:a en timme efter gröt/mat för att säkra mig att hon är mätt. Det är inte alltid hon vill ha något, men så vet jag att hon är mätt. Iom att hon sällan äter på natten, så blir det c:a 5 måltider per dygn (jag räknar inte in flaskorna hon får efter fast föda för det är bara utfyllnad). Din flicka äter väl oftare om hon äter 2 ggr på natten också? Vill hon inte dricka vatten till maten? Min gör det till fast föda. Så länge hon verkar må bra, är det säkert ingen fara att hon inte dricker så mycket. Mat innehåller ju också vätska.

Nej nu har det faktiskt inte blivit så mycket natt nål på ett tag. Jo hon dricker lite vatten till maten och gröten, men bara några klunkar. Visst är det vätska i mat och gröt med och bra mår hon, så kanske onödig oro Jag gjorde egen gröt till stora tjejen och hon mår bra så jag provar nog det på Isabelle med snart.
  • 7879
    Sunseed skrev 2013-07-18 09:23:00 följande:
    Operationen har verkligen gjort susen. Han kommer ikapp sig som bara den. På två veckor har han ökat från 3990 gram till 4705 gram! Jag fick en chock!

Vilken kille! Vad han äter! Roligt!
  • 7879

Knytet: vad roligt att han kommer framåt! Min tjej kommer bara bakåt och åt sidan ännu, men är på god väg att ta sig framåt. Jo man måste verkligen passa, Isabelle lyckades få tag i syrrans bulle som hon mumsade i sig.

• 7879

Knytet, ja vi hoppas verkligen att ni också får syskon! Kelsson, vad roligt, är så kul när det kommer ord, de känns så stora då!

• 7879

Ledsen... kommer inte ihåg vem, men vet att någon erbjöd sig att prata om förhållande.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011