• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kasa: Jag har gråtit en del, mest när jag inte lckats trösta Loke så har jag börjat gråta, eller om han blivit hungrig igen o jag knappt hunnit med ett toabesök pga all amning.. men inte sådär så det varit otröstligt utan mer gråtit o sen tyckt jag vart löjlig o slutat :P Däremot har jag gråtit en hel del först i tfn till BB över smärtan i stygnen o sen när vi va på återbesök bb så började jag storböla igen när hon fråga om de va nåt mer vi undra över. (återigen handla de om stygnsmärta). Hon tyckte så synd om mig att hon tom ringde mig på em för o höra att jag kunnat hämta ut värktabletter ok o hur salvan hjälpte. Gullehon.
    Loke sover på sidan i vår säng också, men i sin säng funkar de inte att ligga på sidan trots att jag försöker göra trångt med täcke o handduk runtom honom. (har bara tunn bomullsfilt över sig så därför är täcket "över" att kunna läggas runt istället. )

ALLA: Har ni väldigt ont i stygnen medan ni är på BB trots värktabletter - säg till! Jag utgick från att "de ska väl va såhär" men jag fick mer o mer ont o väl hemma så tog de bort glädjen från att vara nybliven mamma och med hjälp av xylocaingel, citodon och ipren så kunde jag faktiskt tom följa med make o son ut på sakta prom...  

• Speck
    Kasa: På återbesöket på bb så gjorde de en koll eftresom jjag hade så ont men det var så fint sytt o så tydligen.. Men iom mina åderbråck så sprack jag lite konsigt ända ut på ena blygdläppen o så, så de är nog därför jag haft "extra ont". Nu känns de mkt bättre, men det är ett ställe som de valde att inte sy (jag skulle få mer besvär än hjälp av stygnen sa hon) o där har jag ont än.
    Men jag tycker jag o Loke kommer bra överens nu :) Vi har börjat hitta vår egna stil :)

Strössel: Mina bröst får icke plats  i min gamla bh, men har inte köpt nån ny än så vet inte hur mkt större de blivit. Jag går mest runt med bar överkropp o loke på bröstet så de går an o va utan bh :P ska iväg i veckan o köpa en dock.   
  • Speck
    Vickan: tack för de orden, gillar verkligen hur omtänksamma alla är här! jo det dröjde 3 dgr innan jag vågade gå på toa.. Jag tänkte ge det nån/några dgr till sen ringer jag min bm o ber henne kolla på "underredet" igen om jag inte tycker de blir bra.
  • Speck
    Strössel: Jag hade precis som Vickan ingen BH på BB. Jag läckte inte en droppe och det gör jag numera bara när jag ammar och det andra bröstet är väldigt fullt, då kan det börja rinna från det bröstet. Annars läcker jag inget mellan amningar o så. Jag gled runt väldigt mkt i det där nattlinnet man får på BB och sen hade jag kläder på mig gick jag utan BH. BHn jag hade med var fort för liten och det går omöjligt att förutse vad man får för stl efteråt. Du frågade ju, och igår var jag faktiskt iväg och köpte ny bh.

Stl innan grav: 70B
    Stl under grav: 75B
    Stl efter grav: 75D!!!

Jag har gått upp 2 kupstl och det var nästan att D-kupan var lite tajt på mig (men vågade inte ens prova E-kupa, kändes overkligt nog att ens inse att D-kupa passade... Jag trodde jag skulle ha C-kupa, men 75C var tajt, 80C var för bred och gled upp liksom, och 75D satt perfa... Jag köpte en på Lindex för 149kr, de hade jättemjuka BHar, Kappahls amningsbh:ar var i så stelt tyg och var allmänt obekväma enligt mig. HM har jag inte ens kollat på.
  • Speck
    Strössel: Ja, jag läckte innan jag födde Loke. Nu så suger ju loke ur mjölken innan den hinner läcka så jag läcker som sagt ingenting mellan amningarna. Och medan jag ammar brukar jag lägga en tvättlapp (en sån i frotte från ikea) under de andra bröstet o om de börjar läcka så slipper jag märka det genom att jag blöter ner mina kläder Glad
  • Speck

Grattis till under 100dgr Kelsson!

Strössel, det är bara att fråga på, men jag kan inte lova jag har svar på alla frågor Tungan ute Jag älskar sjuksköterskan jag har på bvc, henne kan man ställa hur dumma frågor som helst till! T ex när är ett bröst tomt och hur hög är en hög kudde? Glad 

• Speck
    Strössel: jag har en liten gravidmage kvar än Glad min käre bror fråga om de va en till på väg... är ung lika stor nu som jag var i v 23. Jag har gått ner 10kg hittils, 11kg kvar. Trodde jag skulle gå ner mer direkt bebis var ute iom att de säger en grav väger ca 13-14 kg, men jag band väldigt mkt vatten EFTER förlossningen..
    Jag kände mig allmänt stor de sista veckorna, men gick väl inte upp mer än ett par 5 kg eller så på slutet. Men vissa dgr svullna jag väldigt i benen o då kändes de ju värre såklart. 

EGO: Varit hos BM idag för en koll till på underredet.. Hon tog bort 2 suturknutar och jag hoppas de ska göra de bättre! Hon sa att så de satt så störde de mer än de hjälpte läkningen. Ska tillbaka på tisdag för återkoll och ev skulle hon pilla mera på stygnen. Det svider ite nu efter att hon varit där o pillat, men rent allmänt så känns de bra! Men jag har ett område som kommer ta lite extra tid att läka, det är fortf öppen såryta där, hon tyckte så synd om mig när hon såg hur jag såg ut. Obestämd Men jag har iaf världens bästa bm!
  • Speck
    Lillstintis: Gissade att det var mig o inte Strössel du skrev till. Jag gick upp ca 21kg (vägde mig inte så ofta på slutet men sist jag såg så vägde jag +21kg). Jag gick upp ganska stadigt under hela grav, jag minns inte hur mkt jag gick upp när, men det var väl runt vecka 20 och några veckor framåt som jag gick upp mest/månad, men generellt så hade jag en stadig ökning. +6,5kg på 26 veckor är ju ingenting, jag tror inte du behöver oroa dig. Försök bara leva som du gjort hittills blir det nog bra.
    Leverpastej är ingen fara alls att äta utan tvärtemot en nyttig källa till järn som gravida behöver så väl. Jag var orolig hela graviditeten igenom men det hör liksom till. Försök bara slappna av och följ de råd som livsmedelsverket utfärdat och avfärda resten, man kan inte lyssna på alla råd o rön då man illslut blir knäpp.

• Speck
    Lillstint skrev 2011-09-02 13:49:49 följande:

Tack Speck! Hjärta Hur går allt? Har du och Loke hunnit vänja er vid varandra än? Hur ser dina dagar ut?

Det går fram o tillbaka Glad Ibland känns de som att jag fattar de här med o va mamma och amning o sånt, men nu har vi haft ett par dagar när det varit lite jobbigt och jag var jätteledsen imorse efter en natt utan sömn (jag själv är lite förkyld så inte bara Lokes fel jag sover dåligt) och kände mig helt värdelös som inte gör annat än o amma och om jag följer BVCs råd om amning blir han jätteledsen och kinkig och verkar inte bli mätt och nöjd och att om jag går emot de råden och följer de råden jag fick av min BM så är det som att jag inte gör annat än att amma men då har jag åas en nöjdare bebis...
    Så det känns lite motigt och både min mamma o svärmor säger åt mig att börja med napp till Loke så hjag inte behöver amma så mycket - men det är ju amningen som styr mjölkproduktionen och jag blir jätteosäker på om jag kommer ha tillräckligt med mjölk om jag inte ger honom bröstet så ofta o så länge som han vill o byter ut mot napp.. och usch och fy så osäker och otillräcklig man kan känna sig.
    Jag ska iaf försöka bara hålla Loke nöjd o glad genom fri tillgång till bröstet och nästa vecka när svärmor kommer o bor hos oss en vecka så får jag väl försvara mitt konstanta ammande genom att Loke blir nöjdast så.. Jag vet inte. 
    Iaf mina dagar ser ut som såhär.. Ammar, promenad (fast min BM sa att jag får inte ut o gå så länge redan pga försvagad bäckenbottenmuskulatur så idag låg jag hemma o sov istället medan maken var ut), sen ammar, lunch, ammar, middag, ammar ammar ammar ammar och sen går jag o lägger mig o ammar hela natten igenom Flört
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011