Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Najje: FK och deras krångliga regler får vem som helst att bli förvirrad. Men om man loggar in med elegitimation och gör beräkningarna på deras hemsida så tycker jag att det blir tydligare. Hade varit helt omöjligt utan de beräkningarna. Som Kelsson skriver så är det bra att läsa informaionen flera ggr, det sjunker in till slut.

• Viksan07

Fler som har problem med rygg, nacke etc i o m alla dessa lyft?? Blir tokig, får ont hela tiden trots att jag gör sjukgymnastikövningar tre ggr varje dag. Det är så mkt tunga lyft som man inte kan undvika, så kämpigt.

• Viksan07

Karmosin: det är inte lätt att ha två barn när en är så liten, ha inte dåligt samvete för att du längtar till att dottern börjar dagis igen. Min storkille vill inte heller gå och lägga sig, trotsar extra nu när Gustav har kommit. Men som tur är så går det att diskutera med honom, han är ju ganska stor nu. Gissar att de blir lite extra jobbiga i och med att de vill ha uppmärksamhet nu när bebisarna får så mycket.

• Viksan07

Stort grattis Eileen!! Guu vilken obehaglig förlossning, förstår att du ä helt slut nu.. Men vad härligt att du nu har din bebis! ....: Stort grattis Massadillan till plus!! Välkommen till tråden :)

• Viksan07

Aurora: ja sjal/ sele är jättebra, har en babybjörn som används flitigt. Sittern har jag Gustav i när jag tar i och ur diskmaskinen tex., mer hinner man ju inte med då man har bebis. Han går med på sittern om man gungar den, det det är ju ett himla springande. Tänk på att det i princip alltid e såhär när bebisarna är så små, sn sover de längre och regelbundet, två och sedan en ggr per dag.

• Viksan07

Karmosin: ja, visst är det mysigt när storasyskonen är så engagerade. Blev förvånad över att storgrabben är så entusiastisk över lillebror, trodde inte att det skulle bli så. Här går det också vilt till med sittern när Gustav gråter och Viktor gungar den! Tror iofs inte att det spelar ngn roll hur mkt uppmärksamhet man ger, det handlar nog mest om att storsywkonet inte är minst längre - då blir de lite små igen :D Det är i vilket fall väldigt kul att ha två stycken, tycker jag:) ..... Lulis: Gustav vägde nästan ett kg mer än storebror när han föddes, men förlossningen med honom var mycket lättare! Så det har inte så mycket med storlek att göra :) .... Aurora: haha, det gäller att jobba fort, annars blir småttingarna förbaskade :D

• Viksan07

Jis: bra att gå till naprapat! Min rygg blev mycket bättre. Fick övningar av honom och sjukgymn, glömde berätta vilka. Naprapaten var på mig om att jag borde ha tränat bäckenbotten mer. Ska nu knipa och köra en övning - att ligga på rygg med knäna uppåt och sänka ett knä i taget, inte så långt ner till att börja med. Viktigt att hålla svanken i marken och knipa bäckenbotten under tiden. Sjukgymn gav mig rådet att göra följande övning varje gång jag lyfter bebis, vagn ur bil etc: stå raklång med händerna mot nedre delen av ryggen, luta ryggen bakåt, så långt det går (rep 10ggr), övningen gör jätteont när man har ryggskott - att sträcka ut ryggen.. Fungerar faktiskt jättebra för att sträcka ut ryggen efter tunga lyft! Hoppas du får bra hjälp! .... Najje: Låter super att du försöker hålla dig rörlig så gott det går. Cykling låter smärtsamt vid foglossning men bra om det funkar för dig! Rör dig så gott det går - önskar att jag hade gjort det, för nu är det ett enda härjande att få ordning på kroppen igen.

• Viksan07

Lulis: jag var också helt slut sista veckorna. Don't worry, det går över när bebis är ute! Men du får nog stå ut med det de sista veckorna.

• Viksan07

Här har vi haft vårt första trötthetsgräl. Maken var gnällig för att jag inte städade mer än jag gjorde nu när jag är hemma. Blev såklart skitförbannad eftersom jag har haft båda pojkarna hemma denna vecka och dessutom haft paj rygg för inte så länge sen. Och hallå, bebisen släpper en ju inte ifrån sig mer än några minuter åt gången. Städar trots allt varje dag undan i kök och plockar undan så gott det går med Gustav i bärsele. Blev så himla arg att jag sa till maken att han kunde ta bebisen hela natten och se hur mycket han orkade dagen efter, vilket han också gjorde. Han ångrade som tur var sitt gnäll nästan direkt och bad om ursäkt, men jag är ändå lite orolig att detta kommer upp igen..

• Viksan07

Carlan: Tack! Det är viktigt som du säger att inte ställa för höga krav på sig själv. Jag tycker också att det emellanåt är kämpigt med två barn. Min son ställer sig och kissar på golvet för att få uppmärksamhet när jag byter på Gustav. Man får dåligt samvete hur man än gör. Denna vecka för att jag inte har orkat göra så mkt med barnen, gå ut så mkt.. Hoppas du kan släppa det dåliga samvetet, hemskt att behöva gråta för att det känns övermäktigt:(. Luna är jättefin!!!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011