Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Hänger med min brors tvillingar både igår och idag, det är så roligt att se hur dom leker med varandra.
Det är så jag tror att mina är också, två olika personligheter. Jag har redan nu tillskrivit dem vissa personlighetsdrag av hur de beter sig i magen, ska bli intressant att se om det stämmer när de kommer ut.
massa: jag fick också halsbränna väldigt tidigt. Jag har tagit Gaviscon (den flytande, äckligt som sjutton men effektivt).
I morse kom slemproppen (eller fibrinpropp som maken har lärt sig idag den också kallas... ), så min man är lite stissig, jag är kolugn, hoppas han lugnar ner sig då när det verkligen gäller . Jag har inga känningar, hade ganska rejäl mensvärk och ont i ryggen i går som kom och gick under dagen men känner hittills inget idag, så det är nog inget på gång. Hoppas de kan hålla sig inne 3-4 veckor till.
aurora: vad tyckte du om mässan, har hört så olika åsikter? Jag kom inte iväg, hade för ont i fogarna och ryggen.
skatten: fogarna är det väl inte så bra med, dessutom har jag väldigt ont i ryggen och ligamenten, magen tynger som sjutton just nu. Jag vill verkligen inte klaga, för jag tar detta hundra gånger om bara bebisarna mår bra och jag får bli deras mamma, men just nu är det väldigt tungt, särskilt på nätterna. Sover du bra? Jag vaknar varje gång jag ska vända mig och ligger ofta vaken minst två timmar per natt. De flesta nätterna får jag gå upp och ta alvedon för att kunna somna om.
skatten: ja, de växer ju en del nu på slutet, så det ska väl kännas antar jag =)
katm: vad roligt med en liten syssling så nära i ålder. Makens bror och sambo har BF bara tre veckor efter oss, så det kanske bara blir någon månad mellan kusinerna, roligt! Mina svärföräldrar som har gått och väntat på barnbarn i flera år får nu tre stycken nästan samtidigt!
Aurora: Ja, det lät inte som min prisklass på en body heller om det inte är något särskilt med den.... kanske hade varit något om man var i början/mitten på graviditeten med tanke på vagn, försäkring etc.. jag hade inte fixat att gå bland så mycket folk med magen nu!
Kelsson: Vissa kvällar tar jag 2 alvedon när jag går och lägger mig, men jag tycker inte om att stoppa i mig för mycket tabletter, klarar jag mig en hel natt så står jag gärna ut med smärtan, men vissa kvällar/nätter klarar jag det inte.
Enya: haha, ja, han är extremt nervös inför förlossningen, får handsvett när vi pratar om det. Jag har gett honom massor med läsning och har lagt ett bud på Gudrun Abscals bok "Att föda" (tror jag den hette) på Tradera, det är några som har skrivit om den i tråden tidigare vet jag. Jag har läst på om graviditet och förlossning de senaste 8 åren, ända sedan vi började försöka, så jag har kommit till insikten att jag kommer inte kunna påverka så mycket. Jag är kontrollfreak så egentligen borde jag vara panikslagen, men jag är faktiskt lugn!
maria liam: Hoppas allt gick bra. Det är inget roligt ingrepp, men förhoppnings får du veta vad som är fel och kan få hjälp. Måste vara jättejobbigt att ha haft så ont så länge, stackare!!
Ska man ringa in till förlossningen om man har sammandragningar och mensvärk som kommer med kanske en halvtimmes mellanrum, eller är det bara förvärkar? Jag vill inte ringa i onödan..
En annan fråga är, om barnet har fixerat sig, känner man fortfarande sparkar då? Jag har haft en tung, intensiv känsla som trycker neråt och det gör väldigt ont i nedre delen av magen de senaste dagarna (sen i onsdags kanske) men det är så svårt att veta eftersom jag har två som håller på, det kan ju lika gärna vara tvilling 2 som håller på mer än tvilling 1 (som är den som fixerar sig).
Hmm, jag tycker det är jättesvårt att veta vad man ska gå efter, jag orkar inte nojja och jag vill inte ringa i onödan.
Aurora: Haha, precis så är min man också, när jag sa att slemproppen hade kommit så började han vrida sina händer och väste "jaha, vem ringer vi nu då??" öööh, ingen...
Jag ringde precis till förlossningen och de ville absolut att jag skulle komma in. Jag trodde nog att de skulle be mig avvakta, men de tog det på allvar...
Hej tjejer!
Nu är jag hemma igen, inga bebisar den här gången. Tvilling 1 är fixerad och livmodertappen är uppmjukad men inte öppnad ännu. Fick bricanyl för att stoppa värkarna och fick ligga kvar några timmar. Allt såg bra ut och jag fick välja om jag ville ligga kvar eller åka hem. Värkarna hade avtagit och jag hade inga sammandragningar alls efter bricanylen så vi valde att åka hem. Läkaren hoppades på att de ska stanna kvar några veckor till, livmoderhalsen är 2,5 cm så det är ingen fara än så länge, men värkarna kan påskynda förloppet. Så nu är det väl bara att ta det lugnt och känna efter.
Jag är glad att jag ringde och åkte in, tack för stöttning och goda råd fina ni KRAM!
skatten: Hur gick det för dig?
orkidee: V 17 redan! Vad tiden går snabbt!!
Jordgubbe: Stackare att ha så ont! Men bra med massage och vattengympa. Annars är det nog egentligen bara vila som gäller.