Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Babymage v 17!
Vickan: Haha, min son är precis likadan, vill absolut inte ha täcke - har inte haft det sedan april. Under vintern är det enda han går med på en filt, som egentligen är en snuttefilt. Vi får inte ens ha den i ett påslakan, då blir det för varmt
Strössel: Håller med Vickan att inte köpa för stort täcke, inte för tjockt heller. De små liven tenderar ju att bli rätt varma. Och ve och fasa blir ju risken för PSD större om de sover för varmt, så jag e lite nojig för sånt.
Omlottkläder tyckte jag var bra när sonen var spädis, och bodys som knäpps på framsidan - smidigt vid blöjbytet. Min son hade stl 50 i några dagar, stl 56 kunde han utan problem också ha från födseln. Jag behövde inte använda alla 50-kläder som jag hade, men sprang fort och köpte fler kläder i 56 och 62 :) Men det är ju så olika det där.
Finfin bebismage!!
Lillstintis: Usch, det är jobbigt med foglossning. Har känt av det sedan v. 9, men nu börjar det bli jobbigt att gå - väldigt ont i höfter och ljumskar. Hade mkt problem förra grav, kunde inte gå sista tiden och var sjukskriven 8e och 9e månaden. Om man har tur så kan det bli bättre ca v. 23 - 25 har jag hört. Men jag vågar inte hoppas på det eftersom jag hade rejäla problem förra svängen. Vilka känningar har du?
Känner ni era bebbar mycket? Jag känner bebben varje dag, framför allt vid lunchtid, har känt spark utanpå vid ett tillfälle
Strössel: Ja, det syns att det händer mycket i våra maggar - det är kul!
Kasa: Jo, man kan ha ont i ryggen vid foglossning - finns en form av övre foglossning som gör ont där. Sitter mest i korsryggen, men eftersom man spänner ryggen kan det göra ont längre upp också. Hade så första grav, även ont på sedvanligt sätt i höfterna / bäckenet. Men det brukar inte komma förrän i mitten av graviditeten, så det kan ju vara hormonerna som krånglar till på ngt annat sätt för dig.
Strössel: FK´s hemsida är så bra, så det går säkert jättebra. Urlätt att gå in med e-leg och räkna ut hur mkt man får i månaden och hur länge det räcker. Man behöver faktiskt inte fundera så fasligt mycket. För mig blir det svåraste att få mitt e-leg att fungera
EGO: Har en jobbig dag idag, väldigt trött eftersom jag inte har sovit så bra. Ont som bara den i ljumskarna och höfterna, vaknat så fort jag försökt ändra ställning. Och illamåendet håller i sig, jippi... Gäsp! Haha, det är inte lätt att vara gravid
Kasa: ÅH, vad härligt att bebisen mår bra!!! Då kan du äntligen slappna av och slippa oroa dig! Stor kram
EGO: Imorgon ska jag och familjen åka till Västkusten och semestra, ska bli så skönt! När vi kommer tillbaka så är det dags för RUL!!
Karmosin: Kan minnas att jag kände en del tryck neråt under min förra grav. Har lite känningar nu, men mest när jag har lyft eller gått mycket, då känns det tungt och ömt ner över livmodern. Det du känner låter inte alls som ngt att oroa sig för!
EGO: Har varit gräsänka och tagit hand om vilding till son i två dagar - liite mer än vad en gravid stackare orkar med
Hej alla!
Nu har jag kommit hem från en härlig vecka på Västkusten med familjen, mamma och syrran Sååå skönt att få lite miljöombyte och vila! Känner mig som en ny människa.
Bebisen har sparkat som bara den, känner den på utsidan nu, ca 5 ggr per dag, mysigt.
RUL på torsd!! Är nervig för att de ska upptäcka att ngt är fel, men tror att det går bra, för det verkar vara en stark bjässe där inne
Vickan: Jaa, precis samma för mig - vågar inte heller fundera över FP Har också jobbat 75 % sedan ett år ca så SGI blir inte bra alls. Sparar ner på bilresor däremot och på dagiskostnader, Viktor kommer ju inte gå så mkt då... Men men, man får tömma sparkontot.
Hoppas alla har det finfint och att bebbarna sköter sig i magarna!
Speck: Lycka til på TUL - vad kul att se bebbe igen! Min grabb låg också mycket med huvudet neråt i slutet, innan han fixerade sig. Fixerade sig sedan redan v 35 - 36 Då brände det som attans långt ner i maggen.
Kelsson: Ja det är urhärligt att känna på utsidan. Men än så länge är det bara jag som har känt, den blir lite skraj för pappa och skyggar tillbaka när han lägger handen på magen Bättre med illamåendet för dig?
Carlan: Usch, vad jobbigt för dig att vara så risig! Hoppas att det vänder snart och att du slipper fortsätta vara inlagd. Min granne hade samma problem, hon tyckte att det blev lite bättre efter att hon varit inlagd - det vände lite då... Hoppas det gör det för dig också!
Angående sovproblem så har jag det också, suck Hittar verkligen inga sköna ställningar att sova i, och när man väl har somnat så behöver man gå upp och kissa
Här är det fortfarande illamående, att det inte ger med sig. Pissigt. Och foglossning har kommit igång en hel del. Nu ska jag gå och lägga mig en liten stund, njuta av min lediga dag :)
Kelsson: Här är det också en sämre dag Tror att det är lite väl varmt ute... Orkar mig inte upp från soffan, yrsel och illamående. Bläh. Skönt att det är bättre vissa dagar för dig! Då orkar man kämpa på lite bättre :)
Kelsson: idag är en bättre dag för mig med, vad synkade vi är Maken hämtade upp mig vid lunch och vi körde till skärgården där det fläktade skönt. Mycket bättre blev det då :)
Speck: Vad lustigt, jag känner också på mig att min är en tjej Denna graviditet är så annorlunda än den förra, mycket mer illamående mm. Och sedan säger många att jag har en tjejmage Vet iofs inte om jag tror på det drabblet, men jag har ändå en magkänsla av att det är en tjej. I övermorgon får vi veta vad det är i a f!
Håller med Vickan om att det inte känns någon särskild att spricka, än resten av värkarna. Mitt värkarbete slogs ut av för sent lagd epidural, så de fick ligga över magen och dra ut Viktor med sugklocka. Det jobbigaste för mig var att det hela blev så utdraget tidsmässigt, blev så himla utmattad. Men sugklockan i sig gjorde inte ondare än de sista öppningsvärkarna... Min man sa till min förskräckelse att han vägde hela 4.5 kg när han föddes. Hoppas att vår bebis inte blir lika stor bjässe :-/ Väldigt mån om att slippa sugklocka denna gång, funderar på att stå ut utan epidural, bara för att det hela inte ska avstanna.
Spets: Värken du känner beror nog på att livmodern växer, den satsar ju stenhårt i v 10 :) Det blir mycket skumma känslor i livmodern framöver, den växer så det knakar.
Blodprovet är som sagt för hiv och hepatit, kanske någon till sjukdom, kommer inte ihåg riktigt. De vill även ta reda på ens blodgrupp. Lycka till på inskrivningen!