• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

MissCat: Vad spännande, lycka till imorgon!

Kattm: Hoppas att du snart är igång med FET! Stor kram

• Luella

Vet inte om jag skrivit och önskat Gott Nytt År, annars gör jag det nu. Gott Nytt År

MissCat: Jag har delammat båda mina barn fram till 6 månader. Känner du att du vill sluta amma helt?

• Luella

MissCat:
    Vilken fin förlossningsberättelse! Och vilken söt bebis!
    Jag har aldrig haft några mängder mjölk så jag har fått amma på fyra bröst för att hålla det uppe. Dvs, när jag ammat på båda brösten börjar jag om igen för att få mer mjölk.

Sunseed: Skönt att det gick bra!

7879: Men fy vilket fruktansvärt besked

Aurora: Vad tråkigt med din mamma.

Inanna: Hoppas att dopet blir som ni önskar.

Knytet: Så spännande!

• Luella
    MissCat skrev 2013-01-06 01:06:45 följande:
    Jag undrar om ni som jar bebisar har haft ett problem jag har nu. Lillen vill absolut inte sova i sin spjälsäng utan jag sitter nästan fast med han hela tiden. Känner ni igen detta?
    Absolut, Anton är en riktig liten klängis. Första halvåret satt han fast vid mig den lilla rackaren.
  • Luella

Gloxi: Om hon inte går upp i vikt som hon ska vilket hon inte verkar göra bör du ta till dig av BMs råd. Små bebisar kan inte själva avgöra hur mycket mat dom ska äta för att öka i vikt. Om du ammar var tredje timme så kommer förmodligen mjölkproduktionen igång ordentligt också. Ju mer du ammar, ju mer mjölk.

• Luella

Gloxi: precis som de andra bebisarna var det samma problem med min dotter. Hon gick upp i vikt men inte i den takt hon skulle. Hon skulle väckas var tredje timme men det var helt omöjligt. Jobbigaste perioden i mitt liv tror jag. Hon vägdes varannan dag på BVC. Jag tyckte att hon var så fin och hade knubbiga små ben och riktigt goa kinder men vågen sa något annat. Tyvärr så var BVC så inne på ersättningen (jag ville helamma) och istället för att hjälpa mig med att komma igång ordentligt med amningen blev jag uppmandad att öka ersättningen. Det gjorde ju så klart att mjölkproduktionen blev mindre men eftersom jag började med mer ersättning så snabbt fick jag mjölkstockning. När jag fick mitt andra barn fick jag betydligt bättre hjälp av BVC (jag bytte) och då kunde jag amma mer och ge mindre ersättning än med första barnet. Med honom ammade jag var tredje timme dygnet runt och på dagarna fick han 4 bröst, dvs, när jag ammat båda brösten började jag om igen. Det var toppen för produktionen. Men orkar man inte med allt det där är det ju så bra att det finns ersättning. Hoppas att det går bra!

7879: Min man har samma tendenser som din. Han tycker att det är saker överallt och att de låter. Jag tycker att, ja, vi har två barn. Då är det leksaker överallt. Sen blir han sur när barnen leker med ngt som inte är leksaker. Suck. Jag säger till honom varje gång att nu är det så här, vi har barn och det var det vi ville. Sluta klaga och gnäll. Men det är ju svårt och man blir både arg och ledsen. Kram

• Luella
    Gloxi skrev 2013-01-06 21:58:56 följande:
    Tack tjejer för att ni delar med er av era erfarenheter och era kloka råd.

Vi provade med ersättning vid 20-tiden. Hade då ammat i över en timme och bebisen var lite grinig. Men, hon dissade flaskan. En timme senare gjorde hon hungerstecken och jag ammar sedan dess. Jag blir inte klok på detta. Hon verkar inte bli mätt. Hoppas hon tar flaskan lite senare för jag behöver få sova åtminstone några timmar utan henne på bröstet.

Luella, var du tvungen att komplettera med ersättning till pojken? Eller räckte mjölken även på kvällen? Jag tycker att jag ammar o ammar, men ändå är det så här varje kväll sedan nyår. Vi vill ju inte ge ersättning, men har fått det rådet av hon sköterskan. Man vill inte heller att barnet svälter, så det är inte mycket att göra. Fattar inte varför mjölkproduktionen inte ökar. Man skall väl ändå inte behöva pumpa (har fått det rådet oxå)..
    Ja, tyvärr var jag tvungen att tilläggsmata honom också fast jag ammade som en dåre kändes det som. Min son gillade dessutom att äta till skillnad från min dotter så jag tyckte att förutsättningarna fanns. På nätterna fick han bara bröstmjölk men på dagarna fick han ersättning 3 gånger om dagen (om jag minns rätt) och då en skvätt efter amningen. När han hängde med i kurvan försökte jag sänka nivån ersättning lite grand men det gick inte att sluta med den. Men han fick mycket mer mat från bröstet än vad min dotter fick. Hon fick ersättning efter varje amning, det behövde jag inte med min son.
  • Luella
    Gloxi skrev 2013-01-06 23:16:03 följande:
    Luella, ok. Jag tycker att det borde gå att helamma. Det skulle säkert funka i de flesta fall om statens representanter lät bli att stressa en.
    Ja verkligen. Jo just det, vatten sa dom också att man ska dricka och dricka mossor. Mer än vad man tror så det är bara att fylla en flaska och ha i soffan. Med min dotter fick jag också rådet att bara amma en kvart men det kändes så knäppt så med min son struntade jag i den regeln och jag hade ändå mer produktion med honom.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011