• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Ska tillägga att det inte fanns så mycket andra gången, det var bara för att stimulera mjölkproduktionen. Jag tyckte också att det var jobbigt att sitta låst med amningen när stora tjejen också ville ha uppmärksamhet. Kram

• Luella

7879: jag tror min dotter gick mer än dubbelt så mycket ersättning. Men jag tycker att jag kom igång bättre nu andra gången. Jag födde ju med snitt sist och eftersom jag fick så mycket smärtstillande gjorde inte amningen ont alls. Sen fortsatte jag med Alvedon ett tag också. Med min dotter gjorde det så fasansfullt ont att jag bara ville grina nät det var amningsdax. Men dubbelsmningen tror jag hav största effekten om jag ska vara ärlig.

• Luella

Sunseed: Angående fri amning. Det är inte alla bebisar som klarar det. Mitt första barn var en riktig sjusovare. Hon bara sov och sov och sov och åt någon gång ibland. Hon rasade i vikt. Henne var vi absolut tvungen att väcka var tredje timme och ge mat, annars hade hon tynat bort. Men min son däremot, han åt jämt. Han sov som allra bäst med bröstet i munnen så han kunde vakna till några sekunder och dricka en slurk.

Mitt bästa amningstips är nog alvedon som jag skrev förut. Jag har låg smärttröskel och jag tyckte att det gjorde så himla ont. Sen med Anton hade jag någon specialflaska som jag blev rekommenderad av BVC eller amningsomtagningen. Den gör att det är svårt för bebisen att få ut ersättningen. En av farorna med flaska är att det är relativt lätt för bebisen att dricka och mjölken kommer på en gång, sen när bebisen ligger vid bröstet tar det oftast en liten stund innan mjölken kommer plus att det inte kommer ut lika mycket som ur en flaska. Jag hade den här: www.medela.com/CA/en/breastfeeding-consumer/products/breastmilk-feeding/calma-feeding-device.html.

• Luella
    Sunseed skrev 2013-01-30 14:57:06 följande:
    Jag hoppas att ingen har uppfattat det som att jag tror att det går som på räls. Jag har verkligen försökt vara tydlig. :)

Jag vet inte ens om jag kan amma alls, så jag bara vidarebefordrade vad vi går igenom på kursen, eftersom någon ville veta. Bara så att vi förstår varandra här. Jag tar det som det kommer. Jag har med mig tips som kan användas i de bästa av världar. Kunskap som jag aldrig hade fått om jag inte hade gått den här kursen. Men det betyder ju inte att jag tror att allt kommer att vara som i de bästa av världar. Just därför har vi en massa andra tips och råd att ta till om det strular.

:) 
    Jag har inte uppfattat att du skulle mena på något annat sätt. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och berätta det jag önskar att någon berättat för mig.
  • Luella
    Sunseed skrev 2013-01-31 18:40:48 följande:
    Vad använder ni för skötväska (om ni använder det) och är ni nöjda?
    Det är en av få grejer som jag inte kommer att ärva av min bror, och det är ju en djungel. Glad
    Skötväskor är galet svårt. Det finns så många fina. Jag har fyra (4!) st.

Den första vi köpte var den här:
    shop.ju-ju-be.com/Be-All-at-Ju-Ju-Be-PID10697-05MM01D.aspx
    Jättenöjd med den väskan. Lite mindre än normalskötväskan och då tyckte jag det var bra för att väskan kunde inte bli så tung. Min man använder den fortfarande

Den andra vi köpte var den här när vi skulle få syskon:
    shop.ju-ju-be.com/Be-Prepared-at-Ju-Ju-Be-PID10785-07MB01A.aspx (men svart)
    Lite tung och otymplig men den rymmer allt och mer därtill. Skulle nog inte köpa den igen dock. Jo, kanske förresten.

Den tredje jag köpte var den här:
    www.skiphop.com/product/studiodiapertote.html
    Supernöjd med den också. Den använder jag under veckorna och har den faktiskt till jobbet för att slippa packa i och ur alla viktiga saker (jag jobbar 3 dagar i veckan och är föräldraledig 2 dagar). Den är lagom stor tycker jag och snygg.

Den fjärde jag köpte var den här:
    www.storksak.com/product.php&variantid=456
    Den är jag nog mest nöjd med tror jag. Rymlig och praktisk.

Om du hittar skötväskor men inte riktigt vet vilken finns det oftast folk som lägger upp filmer på Youtube där dom demonstrerar sina skötväskor. Sök på namnet på väskan.
  • Luella

Sunseed; jag hade så fast med moderkakan bak. Eftersom den låg bak flyttar den sig inte så mycket. Efter UL så kom dom fram till att moderkakan inte skulle vara problemet men dom upptäckte en kraftig blodådra väldigt nära öppningen. Den kontrollerades ett par gånger under graviditeten med UL. Dom sa att det skulle bli riskfyllt att föda vaginalt men om jag absolut ville fick jag men då med ett akutteam redo. Vi bestämde oss för planerat snitt . Jag var inte riktigt redo för risker efter 7 fet och Ivf:er. Dessutom hade jag fött vaginalt en gång. Efter förlossningen kunde de konstatera att det inte hade varit någon fara att föda vaginalt men det är svårt att veta exakt. Om blodådern hade brustit så är det risk för att bebisen tappar mycket blod. Jag är imponerad över att dom har sån koll ändå och tar sånt här på allvar.

• Luella

Vad jobbigt Gloxi. Det första jag tänker är magont men det är svårt att gissa. När jag ville tömma ställde jag mig i en var dusch och försökte mjölka ur för hand. Jag klarade inte med pumpen. Hoppas att hon vaknar amningssugen

• Luella

Skönt att det löste dig Gloxi. För att handmjölka finns jättebra instruktioner på amningshjälpens hemsida alt googla på handmjölka och sen välja bilder.

• Luella
    Gloxi skrev 2013-02-04 22:42:56 följande:
    Sunseed, skönt att ha nära hem. Det hade vi också, så mannen åkte hem med grejer.

Kel, ok. Den jag hittade var bara för bröstmjölk, men skall googla igen. Vill gärna hitta en sådan. Blöjor är svindyra här, så jag kör på det jag vet funkar.
    Jag hade en sån här: www.medela.com/IW/en/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/calma-feeding-device.html

Inköpt på babyproffsen
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011