Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Hur är det med er sexlust om man får fråga? Jag har jättesvårt att koncentrera mig på annat än bebben och börjar bara garva när ämnet kommer på tal, känns så knasigt med bebben där mitt i allt
Hur är det med er sexlust om man får fråga? Jag har jättesvårt att koncentrera mig på annat än bebben och börjar bara garva när ämnet kommer på tal, känns så knasigt med bebben där mitt i allt
Speck: Jag har svårt att sova pga foglossningen som gör ont i ljumskarna när jag rör mig, pga att jag inte kan sova på mage vilket jag brukar göra och sedan måste man ju upp o kissa hela tiden. Hur sover du?
Jis: Ja då känner vi likadant. Har svårt att tänka på annat än maggen - känns ju dessutom urlarvigt att vara "sexig" med den stora magen mitt i allt! Söt och fin känner man sig, men inte sexig
Aurora: Neej, kämpa inte på om det är så jobbigt. Det blir bara värre och värre om man vänder ut och in på sig själv. Mådde som du för några veckor sedan - börja böla i bilen på väg till jobbet, kräktes och fick skjuta på besök, vred ut och in på mig själv. Blev helt slut i huvudet på slutet, kunde glömma bort vad hela samtal handlade om, vilket inte är så bra eftersom jag jobbar som kurator. Blev ganska nedstämd och stirrig till slut. Nu när jag har saktat ner och accepterat att jobba halvtid, så är det mycket bättre :) Det är inte alls ovanligt att man inte orkar ha så mkt runt sig när man är gravid. Förra graviditeten kämpade jag heltid in i 7e månaden i väldigt stressig miljö, fick starka sammandragningar och blev sjukskriven pga det. Så kroppen säger ifrån förr eller senare... Råder dig alltså att lyssna på kroppens signaler, den säger ju ifrån när det blir för mkt, framför allt när man är gravid.
Aurora: Ja, ta hand om dig och lyssna på din kropp. Kämpa inte på om det tar emot. Förra graviditeten hade jag också dåligt samvete för att jag sjukskrev mig, men nu ser jag mer det som min skyldighet mot bebben i magen. Jag har ganska lätt för att köra slut på mig själv... Hoppas det blir bättre för dig.
Speck: Yepp, vi ska kolla kön, ska bli så spännande. Tyckte det var så smidigt att veta kön förra gången eftersom man innan förlossningen kunde bestämma sig för namn - har sån beslutsångest!
Usch ja, jag vet hur jobbigt det är med fogarna. Kunde inte gå de sista månaderna förra svängen, hade smärtor när jag var vilande, så det fanns inget att göra för att slippa det. Har som tur var inte så ont ännu, hoppas att det blir bättre denna gång. Jobbet byter tyvärr kontor imorgon, vilket innebär längre resor för mig, en kvarts promenad och en låång trappa - bävar för hur det ska gå. Drömde till och med mardrömmar om det igår natt - att jag halkade och ramlade rakt på magen.
Kelsson: Det där med illamående är ju ett helvete i sig, tycker nog att det är lika jobbigt som foglossningen. Man blir ju så trött och energilös. Försökte att gå in i en mataffär idag, men var tvungen att lämna korgen och gå ut. Längtar efter att handla och laga mat igen! Och att äta den! Hoppas att du har lidit tillräckligt med allt detta illamående och att du slipper problem med fogarna också!
EGO: Imorgon är det äntligen RUL!! Känner mig riktigt nervig just nu, är så rädd att ngt ska vara fel.
Kelsson: vilka goa bebiskläder!! Längtar efter att våga köpa de första kläderna - ska göra det efter RUL imorgon :)
Tack för alla grattis!! Ska bli jättekul att få en kille till Fast man ska inte lita på sin magkänsla, jag var ju så säker på att det var en tjej
Appropå vikt så har jag bara gått ner hittills, trots v 20 och att magen börjar bli rejälare. Mår för illa och har ju inte aptit att få i mig tillräckligt just nu, så det är inte helt oväntat.
Carlan: Usch, hoppas att det inte blir för kämpigt med fogarna för dig. Ta små försiktiga steg och rör dig så lite du kan.
Tredjemaj: Jag hade också jättefrossor igår - var riktigt obehagligt, men var inte orolig för bebben för han sparkade glatt hela tiden. Jag utgick ifrån att det har varit för varmt och att jag har försökt röra mig för mkt.
EGO: Bläh för att mitt jobb har flyttat!! Alla är så glada för att det är så fint och modernt, men jag deppar för att jag inte kan ta mig dit. Försökte ta bussen men fick kräkkänslor när jag skulle gå på, så jag tog bilen istället. Fick parkera den en kvarts gångväg från kontoret vilket pajade rygg och fogar helt, och sen blev jag jätteyrslig och illamående så jag inte kunde äta lunch. Låg och sov i tre timmar igår efter strapatsen.... Nu får min snälla man köra mig till jobbet, vilket blir en jättestor omväg för honom, alt betala jättedyr parkering varje dag vilket man inte vill lägga pengar på nu innan mammaledigheten.
Anderska: Jag tror inte att det är ngt att oroa sig för. Det händer ju så mycket där i livmodern, att musklerna säkert larvar sig lite. Vilken vecka är du i? Att symtomen minskar, det kan de ju göra ibland. Förra graviditeten med sonen kände jag mig inte ett dugg gravid efter v 12, inte förrän man började se på magen. Jag tycker att det är bra att ha en angelsound hemma, vi lyssnar på bebbens hjärtljud om vi blir lite oroliga Skönt att du får titta på bebisen om en vecka!
Anderska: Man kan inte använda angelsound förrän efter v 12. Har lugnat ner mig när jag får för mig saker! Håller med Speck om att det låter som ligamenten. Försök att inte oroa dig - vi som har gjort ivf oroar ju oss alldeles för mycket!
Strössel: Lycka till på mvc och läk! Jag ska också träffa läk imorgon för att prata om forts halvtidssjukskrivning.
Vi kommer inte att inreda så mycket nytt eftersom bebisen kommer att sova med storebror, och först hos oss Det svåraste är hur man avskiljer alla storgrabbens saker från bebisen, när bebben blir lite större. Just nu är hela huset översållat med 4-årsleksaker Men den dagen den sorgen. Ska inventera bebissaker när jag har ork i kroppen igen.
Nu har jag missat att skriva på en vecka, haft sonen, jobbat och varit jättetrött. Puh att man kan bli så seg trots att jag bara jobbar halvtid...
Kasa: Vad härligt att RUL såg finfint ut -grattis!!
Anderska: Vad spännande om det är bebis som du känner! Jag kände i v 13, men då har jag ju varit gravid en gång tidigare så jag känner igen känslan. Jag tycker att det verkligen känns som muskelryckningar när bebben håller på, de lite mindre rörelserna känns verkligen så.
Aurora: Åh vad kul att din man har känt bebben sparka! Min man har inte känt det ännu, bebisen drar sig undan när han kommer med sin hand.