Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Speck o Kelsson: Vet inte riktigt om TENS hjälper. Gjorde bara ont efteråt, lite bättre en stund på kvällen. Men dagen efter var det igång igen. Har bara prövat två ggr än så länge. Hyr genom sjukgymn för ca 100 kr / mån om jag bestämmer mig för den.

Lillstintis: Vad jobbigt för dig att du också har ont. Jag känner när jag rör mig på natten i ljumskar och höfter, och eftersom jag har någon form av diskbråck också så ilar det ut i benen när det är som värst - då hjälper det att ligga med onda benet högt. Måste alltid sova med en tjock amningskudde mellan benen, annars gör det ont. Tar alvedon när det är som jobbigast, då blir det lite bättre i a f. Jo jag har pratat med BM och fått till för att prata med läk om hel sjukskrivning. Kommer ju inte ens fram till jobbet längre. Och att gå med rollator känns trist!

Strössel: Vad bra att det kändes bättre för din kompis med rollator. Jag känner bara att det är lite pinigt att gå runt med ett sånt åbäke. Suck.

Kelsson: Grattis till vagnen! Som sagt är Emmaljunga jättebra vagnar, har alltid känt mig trygg med min City jet - superkvalité.

Speck: Haha, jag och mamma har varit där sedan barnsben, så det är lite nostalgi för min del. Salladen är jättegod, tycker jag iaf  

Ego: Nu ska jag åka till Arvika över helgen och bara slöa hos svärföräldrarna! Vi hörs nästa vecka - hoppas ni alla har det finfint

• Viksan07

Hej!
    Nu är jag hemkommen igen efter en avkopplande vecka i Värmland :) Det har skrivits så mycket under helgen så jag har inte orkat läsa allt. Men det verkar som att ni alla har det bra, finfint!

Är det några fler som har vidrig halsbränna? Ngn som har tagit medicin mot det? Hört att Losec funkar för oss gravida, men såg att Pepcid inte rekommenderades.

Några fler som har mkt sammandragningar (förutom du Speck - det utgår jag ifrån att du har )? Har SD som ömmar och gör ont, känner inte igen det från förra graviditeten, att det ömmade så. Vet inte om det är farligt.
    En arbetskamrat som är gravid i v 30 åkte in akut pga tidig förlossning i helgen - som tur var kunde de avstanna den. Så jag känner mig lite extra orolig när det gäller sd just nu....

Skriver upp mig också:

Speck - vecka 37 (36+6) BF 20/8
    Strössel- vecka 29 (28+0) BF 21/10
    Vickan I - vecka 28 (27+2) BF 25/10
    Karmosin - vecka 27 (26+0) BF 4/11
    Aurora79 - vecka 25 (24+3) BF 14/11 2011
    Viksan07 - v. 24 (23+0) BF 27/11 2011
    Lillstintis - vecka 22 (21+5)
    Sputnik- vecka 22 BF /712  
    Kelsson  - vecka 22 (21+0) BF 8/12
    Jis - vecka 21 (20+4)
    Tredjemaj - vecka 15 (14+5) BF 21/1 2012
    cattm - vecka 9 (8+5) BF 5/3 2012

• Viksan07

Fin mage Speck - syns att det snart är dags!

• Viksan07

Vickan: Ok, jag känner efter hur det utvecklar sig. Idag är det lite lugnare med sd. Men man blir ju orolig när de gör ont, tycker att de inte borde göra det. Vila brukar ju hjälpa.

Kelsson: Ska pröva havregrynsgröt! Samarin såg jag att vi hade hemma, så jag prövade det. Tycker dock att Pepcid är bättre, ska pröva Losec och se om det är bra.

Här sparkar bebisen så det gör ont lite överallt - härligt, men lite jobbigt Känns att grabben börjar bli stor nu

• Viksan07

Kelsson: nee, precis - står det på bipack. Menar att jag hoppas att Losec är lika bra som Pepsid

Spets: Jag har också jobbat 75 % så min SGI blir inte jättebra. Måste tyvärr ta ut ca 6 dgr i veckan i början, under sommaren när elkostnaden är mindre drar jag ner till 5 dgr i veckan. Sedan kanske maken tar ledigt när jag slutat amma - vi får se hur man gör. Det som är bra är ju att man kan ändra med tiden, finns många olika varianter 

• Viksan07

Speck: Vad skönt för dig att du har en bra handläggare på FK som bryr sig. Mina tidigare erfarenheter av handläggarna där har varit bra - tror de flesta har valt jobbet för att de bryr sig, vilket är bra. Man tror inte att de ska vara schyssta med tanke på alla begränsningar i socialförsäkringslagen, men det är de :) Hoppas på att jag får en snäll handläggare denna gång också. Haft lite problem med mina fk-papper - virriga jag glömde senast att skriva på ansökan och fick göra om allt Obestämd Så ännu har jag inte haft kontakt med handläggaren.
    Ajaj för foglossning! håller med om att det känns som att hela bäckenet håller på att knaka ihop - och benet för mig också.
    Fast jag ska inte klaga - har haft några ganska bra dagar, inte känt så mycket i ischias - kan gå ganska ok utan kryckorna. Har du haft några dagar plötsligt då det inte har varit lika jobbigt i fogarna som tidigare? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, om man ändå ska bli heltidssjukskriven. Typiskt om man avbokar läkarbesöket och sedan så börjar det göra ännu ondare igen. Plus att jag är helt slut och typ börjar grina bara det blir lite för mkt... Hmmm får se hur jag gör...

Kelsson: Det är inte konstigt att du inte känner sd ännu. Det är lite svårt att märka dem tidigt. Tror inte jag märkte dem förrän i 7e månaden senaste gången. Det är i a f en krypande obehaglig känsla i magen och sedan spänner den upp sig till en stor hård boll.
    Ta hand om dig - gå hem om du är sjuk

• Viksan07

Speck: Jag använde vad jag har för mig kombinerad babytvål och schampo när Viktor var minibebis. Behövs inte särskilt mycket, några droppar blandat och löddrat i vatten. Hade aldrig babypuder, sonen hade bra hud som inte blev lättirriterad. De gånger han blev irriterad i bakisen så använde jag zinksalva, då blev det bra igen jättefort. Men det är ju svårt att säga vad som behövs, det beror ju helt på bebisen och ens egna preferenser.

Ja, precis så känner jag - att jag är så hiimla trött när jag väl varvar ner. Var helt slut i helgen, sov i två dygn och orkade inte med ngt i princip. Rädd att bli helt utmattad när jag väl varvar ner nästa gång. Och höfterna kan man ju av erfarenhet inte lita på. Vad jobbigt för dig att du har så ont. För mig blev det bättre sista månaden när huvudet fixerades, tyckte det var mysko eftersom det i slutet är så mycket vikt över höfterna. Men snart är din bebbe ute och då slipper du ha ont! 

• Viksan07

Kelsson: Vad jag har förstått efter två graviditeter med foglossning, så e det att typ alla har foglossning - att skelettet i bäckenet mjukar upp sig inför att man ska föda barn, men som sagt är det inte alla som känner av det. Andra får jätteproblem, så det e lite orättvist.
    Usch stackare! Krya på dig!

Speck: Jo nu har jag ont i fogar och ben igen så helt klart ska jag kämpa för hel sjukskrivning. Så kämpigt när det är en pärs att ta sig till affären bara för att köpa lite färdigmat - inget funkar ju...
    Det är jättesvårt det där med att planera för första bebistiden - kommer ihåg att jag var helt nipprig för att ha missat ngt, eller att det skulle visa sig att det man har köpt inte alls är bra. Men min erfarenhet är att den första tiden flyter på oavsett vilka saker man har, och det brukar funka i alla fall. Och märker man att det fattas ngt så kan man köpa det i efterhand  

Angående blöjhink så tyckte jag att det funkade lika bra med vanlig sophink, man måste ju ändå byta påsen varje dag, så då tycker i a f jag att det funkade lika bra som en tjusigare sophink. Men som sagt är det ju jätteolika vad man tycker fungerar bra! Man får pröva och se

• Viksan07

Sparkar era bebbar lite extra på kvällen när man ska gå och lägga sig?

• Viksan07

Speck: Vad spännande att det börjar närma sig - och att du får så rejäla förvärkar. Jag fick faktiskt inte några särskilt starka förvärkar, inte som gjorde ont innan. Så för mig var det väldigt tydligt när det hela satte igång Hur känns det inför förlossningen nu när det är så nära? Ser du fram emot den eller känns det lite läbbigt?
    Hoppas din bebis är lika punktlig som min Viktor, värkarna satte igång på beräknat datum för mig. Men han ville inte komma ut förrän dagen efter

Strössel: Fy vad jobbigt! Känns det bättre idag? Hoppas krampen har gett med sig.

Kelsson: Urk för att vara förkyld och gravid Krya på dig
    Ja bebbarna kan ju ha lite lugna dagar emellanåt, då man inte känner dem så mycket. Än så länge är ju din och min bebbe inte så jättebiffiga, så då känns det ju inte hela tiden. Och om de ligger inåt och sparkar in mot kroppen så känner man ju det inte.

EGO: Har varit så trött förra veckan på jobbet, bläh. Det som jag egentligen tycker är jättekul är plötsligt en pina. Fick lite mer att göra eftersom av de som jag har stödsamtal med behöver lite fler samtal en period - och jag känner som sagt bara bläh och lite panik för jag bara orkar inte. Så kämpigt att vara där för andra när man själv är så trött att man bara vill gå hem och dra täcket över sig. Kände inte alls såhär min första graviditet, men nu är allt bara bläh.
    Hur känner ni andra på jobbet? Har ni drivkraft, ork och lust?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011