• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2011-05-03 07:32:56 följande:
    Speck: Verkligen fiiin magbild! Väntar bara tills jag fått en lika fin... Lova mig att du lägger dig o vilar efter jobbet!
    Du är i vecka 9, så du har bara 16 veckor kvar tills du är lika långt gången som jag Skrattande

Tyvärr kunde jag inte lova något sådant, jag hoppade i duschen direkt jag kom hem från jobbet, sitter nu o äter mellis och ska om 5 min dra mig iväg till MVC för stora kollen vecka 25! Med blodprov, mäta mage och lyssna på hjärtat. Får vila sen, när barnet är vuxet eller så Flört
  • Speck

Nyss hemkommen från bm kan jag rapportera att vår bebis är en fortsatt mönsterbebis! Hade en puls på 155slag/min, jag tyckte det lät högt men allt mellan 110-160 är normalt sa hon.
    Hon mätte magen och den låg preciiiis på "normalstrecket" (det finns ett streck vad som är vanligast/normalt eller så, och sen streckade linjer för var gränserna går för för stort o för litet och jag precis i mitten Skrattande). Hade lite högt blodsocker men det var ju för att jag käkade precis innan jag åkte dit, annars var HB och blodtryck bara fint det med!

• Speck

Strössel: Det fick jag på besöket efter RUL, så FK är redan informerade om min grav. Haha, skönt att du tycker det känns som att det kommer gå snabbt nu för mig iaf Flört 4 mån kvar ju typ Skrattande

• Speck
    strössel skrev 2011-05-03 17:17:51 följande:

Speck: Fyra månader är ingenting Flört jag har RUL den 26 maj sen har jag inget besök hos bm förrens v 25. Tror du man kan ringa Mvc efter RUL och be om ett moderskapsintyg så man kan skicka in det ?

Vissa ställen har jag hört att de fått moderskapsintyget direkt från den BM som gör RUL, det är verkligen jätteolika. Men känner du att du har bråttom med att skicka in till FK (för t ex ansöka om gp el dyl) så kan du nog absolut ringa MVC efter RUL och be dom posta det el så.
    Kelsson1 skrev 2011-05-03 19:48:39 följande:
    Speck: Ok då förstår jag varför du inte vilade o du är ursäktad det var tillräckligt bra förklaring Glad. Härligt att allt var perfekt o så ska det fortsätta till slutet! Kramis!

Ego: Ska åka hem till faster i helgen o visa bilder på bebis! Ska bli sååå kul!
    Åh fjuff att du inte skällde ut mig Flört Kul att kunna visa lite bilder på bebis nu äntligen! Jag går förbi kylen dagligen och ler åt vår lilla bild vi har på kylen.. Sötaste lilla Speck ligger på huvet och sover.. H*n har varit jättelivlig idag och jag har flera gånger kunnat känna en liten fot inifrån magen som ligger o sparkar, petar, dras längs med "kanten".. Sötis.
    Ja, men be maken scanna in bilden ikväll - hur mycket tålamod tror du vi har egentligen? Skrattande
    Aurora1979 skrev 2011-05-03 17:13:11 följande:
    Speck: Vad härligt att ligga sådär lagom på alla kurvor och grejer! ;) 

Min BM ringde idag och meddelade bara att mina TSH-prover såg okej ut men ska ta nya prover om 4 veckor igen, lär få fortsätta ta dem hela graviditeten... Lite synd att jag inte får min egen BM på v.25 besöket, det är mitt i semestern  så min BM är ledig då. Men men... Idag gick jag för övrigt in i v. 13, så nu är jag väl ur farozonen för MF? Inte för att jag är den som varit orolig men i alla fall, nu kan man snart känna sig säker med att berätta att man är gravid lite till höger och vänster...
    Förlåt, men TSH är väl värdet för sköldkörteln? Varför ska de testa det hela tiden på dig? Min bm sa att om värdet är ok vid inskrivningen så behövs i regel inga fler tester för då är medicin dosen ok.
    Och yes, största risken för mf är över i vecka 13. Jag outade min graviditet på jobbet i v 13 c:a..
  • Speck
    strössel skrev 2011-05-03 20:30:36 följande:
    Kelsson: Vad är en webbläsare ? Skrattande kan inget om datorer förutom att stänga på och stänga av den.
    Hjärta {#emotions_dlg.flower} 
    Webläsare är typ internet explorer, google chrome, firefox.. olika "program" man använder för att kunna va ute på internet.
  • Speck
    Jis skrev 2011-05-03 20:37:51 följande:
    Haha Kelsson, jag lovar :)
    Apropå det så fick jag bärförbud nästan direkt i grav pga mina blödningar och sen även pga foglossningen. Inget tyngre än 5kg ska jag bära - lol det är ju typ min handväska haha!
    Jag gör lite lyft då o då men försöker att inte fuska, pga sammandragningarna också.

Apropå det ska jag träffa läkaren på torsdag nästa vecka ang mina sammandragningar och kanske göra en gyn undersökning för att kolla så tappen inte är påverkad. Är lite nojjig att jag haft så mkt sd - vill för allt i världen inte föda för tidigt! Eftersom detta är min första och i värsta fall enda grav så tänker jag uppleva varenda jobbiga fas av den! Skrattande Det är den oseriösa anledningen, den seriösa är för att bebis mår ju självklart bäst om den får utvecklas i lugn o ro i min mage och inte i kuvös!
  • Speck

Strössel: Nej precis, därför jag vill kolla upp bara för säkerhets skull. BM ställde lite frågor men tyckte baserat på mina svar inte som att det lät som nåt farligt men eftersom jag var orolig så skulle vi kolla ändå. Och hon sa ju självklart ska jag ringa förlossningen om de börjar göra ont eller komma regelbundet så får jag åka in dit på koll. Men jag har bestämt att bebis ska födas 19:e augusti.  Sådeså Skrattande

• Speck
    Viksan07 skrev 2011-05-03 21:55:33 följande:
    Speck: Har du ont när du får sammandragningar? Jag hade också mycket sd sista trimestern, när jag var gravid med sonen. För mycket stress på jobbet, så jag behövde sjukskrivning. Då blev det mycket bättre med sammandragningarna. Hoppas att de går över för dig! Det brukar inte vara någon fara
    Näe, har bara haft ont vid ett tillfälle och då kunde jag knappt gå, varje steg gjorde ont, men fick då gå hem och lägga mig i sängen en halvtimme och då slutade det - hade nog bara överansträngt mig. Men annars så är det bara så attd et spänner och drar och så får jag den där obehagskänslan liksom.
    carlan skrev 2011-05-03 21:08:05 följande:
    Speck: Jag hade också tidiga sammandragningar, började tre månader innan. Jag blev tillsagd att inte köra bil, cykla och gå i trappor. Se till att dem skriver ner allt i din journal, för det gjorde dem inte för mig och det gav mig problem med csn.

Jag tänkte lugna dig med att jag gick över 10 dagar och då fick dem sätta igång mig och ta vattnet. Ta det lugnt så ska du se att den vill vara där inne.
    Jag har haft sd sen typ v 20 nånting? Men skönt o höra att man kan ha mkt sd och ändå gå över tiden!
    carlan skrev 2011-05-03 22:14:49 följande:
    LGT: jag tror att det är två månader innan man ska bli föräldrarledig men jag kan ha fel.
    Yes, 2 månader innan är korrekt. Men de flesta måste nog berätta förr pga magstorlek Tungan ute 
  • Speck
    Jis skrev 2011-05-04 08:39:51 följande:
    Hade du blödningar? Hur var det? Jag försöker fatta om jag är "normal" eller inte
    Hur var det? En riktig pärs och jag blev kallsvettig och panikslagen varje gång jag såg blod i trosan. Först fick jag ju blödningar som varade i en vecka, de började en vecka efter TD, bara brunt. Fick i trosan ett par gånger per dag men bara litegrann, och det slutade av sig självt. Och sen i vecka 14 fick jag blödning efter att ha burit hem en matkasse från Coop. Då sa dom - sluta bär kvinna! Haha nä ok så sa dom inte, men dom förklarade att sannorlikheten är hög att jag kommer blöda igen om jag bär tungt och att jag kanske skulle låta bli för att slippa oroa mig.
    Sen minns jag inte om jag fått blödningar nå mer gånger? Möjligt. Man glömmer så lätt sånt som vart jobbigt.

Sen i vecka 12 började jag få ont i främre fogen, och i vecka 18 fick jag ont i bakre fogarna och sen dess kan jag knappt gå, än mindre bära. Så var det med det Glad

Du är jättenormal, Över 30% av alla kvinnor har oförklarliga blödningar i början av grav, men alla blödningar efter vecka 12 bör man kolla upp var dte nån som sa till mig, så det var klart att min blödning i vecka 14 gjorde mig asskraj. Men det var nada som tur var.
  • Speck

Strössel: När du skickar in moderskapsintyget så är det samma sak som att anmäla att du ska ha föräldrapeng, så det behöver du inte tänka på! FK skickar sen hem ett papper som din arbetsgivare ska fylla i och så skickar de in det till FK och tadaa då är du anmäld som blivande mammis som ska ha pengar!
    Vad jobbar du som då du ska söka gp?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011