• minjalin

89:or som är gravida! :)

Jodå, här känns det för fullt att man är gravid. Börjar må mer illa nu med men inte så illa att jag spyr än så länge så jag hoppas jag slipper det! Går in i v 7 på onsdag. Är yr, växtvärk i magen, ömma bröst, kissar hela tiden, jättekänslig för lukter, halsbränna m.m.

• minjalin
    Maajsi skrev 2011-05-20 15:14:13 följande:
    Här var det tyst :) I går gick jag in i vecka 7 så ännu en vecka avklarad :) Känns skönt för varje dag som går. Men jag har en fråga. Jag var förbi BM för att boka tid i förrgår och då sa hon att jag skulle vara i 5+2, alltså 5+4 idag enligt sista mens. Men här på fm så är jag i v. 6+1 idag. Varför får man olika BF datum överallt och hur räknar alla egentligen?
    Dom flesta barnmorskor och familjeliv räknar fårn mensens första dag. Så 14 dagar efter senaste mensens första dag är du i v 2+0. Jag hade min mens första dag 6 april och idag är jag i v 6+3.
  • minjalin
    Maajsi skrev 2011-05-21 09:50:44 följande:
    Jo men min barnmorska sa att jag var i 5+2 när jag enligt familjeliv var i 5+6 så de kan ju inte räkna på samma sätt :S det jag tyckte var så konstigt.
    Familjeliv räknar i alla fall exakt som min bm och det står att dom räknar som de flesta bm. Men det kan inte vara så att du ställt in fel på familjeliv? Man kan ju välja att ställa in om man vet när man hade ägglossning eller om man väljer senaste mensen, sen behöver man ju ställa in menscykel. Jag har lite oregebunden cykel men jag har ställt in på ägglossning eftersom jag är ganska hundra på när jag hade det och sen har jag valt cykel som passar med att datumet för senaste mensen ska stämma. Och då stämmer det. När hade du senaste mensens första dag?
  • minjalin
    Maajsi skrev 2011-05-21 14:33:37 följande:
    7e april så det stämmer eftersom jag skrivit in det på familjeliv. Jag vet även när jag hade äl. Jag sa till min barnmorska att jag hade mens den 7e april dessutom så där är det inga fel.
    Då är du i v 6+3 idag för jag hade 6e april och både bm och familjeliv säger att jag är i v 6+4 idag :)
  • minjalin
    SkjaervoldHansson skrev 2011-05-24 21:17:18 följande:
    Jag har också varit lika illamående som dig.. Sist fick jag inte behålla en enda smula jag ätit heller.. Om det håller i sig för dig så är mitt tips Postafen. Åksjuketabletter. Funkar klockrent! Dock blir man en aning trött av dom, men hellre det än ilamående.. :)
    Åh, då ska jag prova det för jag har ett sån paket liggande hemma från en utlandsresa för några år sedan. Tänkte använda dom om vi skulle åka båt men det blev aldrig av och dom går inte ut förrän nsäta år så det var ju perfekt :) Tar man en om dan då eller?
  • minjalin
    Maajsi skrev 2011-05-26 10:21:21 följande:
    Jaha, barnmorskan hade tydligen försökvt nå mig flera ggr utan svar :/ måste ha råkat lämna fel nummer eller så. Hmm.. menmen fick ett brev idag å vi har tid redan imorgon :D gud så roligt.
    Åh, jag ska också dit imorn :D
  • minjalin
    fair skrev 2011-05-27 17:00:12 följande:
    Leia: hur gick det idag? Daria Anna Maria: åh vad spännande! Inte alls länge kvar nu då! Själv går jag in i vecka 8 idag (7+0). Men känner mig fortfarande inte det minsta gravid utom lite illamående som kommer och går. Är rädd att nåt ska vara fel där inne eftersom jag hade hemsk molvärk i början av förra grav..
    Jodå, det gick bra men min ordinarie bm var på begravning så fick en annan bara för denna gången men nästa gång är det som vanligt :) men hon var jättetrevlig som jag hade idag så det var ingen fara, men lite besviken blev man ju :) Det var mest svara på en massa frågor om hur jag mådde och om alkoholvanor och sånt och fylla i i datorn. Hon sa att det var vanligt att man mår mer illa när man är omföderska eftersom man inte kan vila på samma sätt när man har barn och då triggar tydligen tröttheten igång illamåendet. Har köpt sånna där åksjukearmband idag och ska prova med det.

Det är ju vanligt att man inte känner så mycket i början också så det är nog ingen fara ska du se. Alla grav är ju olika. Jag mådde exempelvis inte alls så här illa förra gången. Ömmar börsten nånting? Nån bm hade sagt till en annan jag pratar mycket med som inte heller känner så mycket men hon ligger 2 veckor efter mig att så länge man känner i brösten och så så brukar det vara som det ska där inne.

Har du fått bekräftat dina veckor och dagar av bm? Tycker fortfarande det är kosntigt att vi har haft sista mensens första dag samma dag men är olika långt gångna för även bm säger att jag är v 7+2 idag och har bf 10:e april tills RUL säger nåt annat :p
  • minjalin

Jag mår bättre nu. Inte så mycket illamående, men hård i magen, HALSBRÄNNA och TRÖTT. Men skönt att illamåendet är bättre :)

• minjalin

Jag var på vul idag och det var ett litet hjärta som tickade och bebisen sprattlade massor så det blir nog en liten livlig krabat det där ;) Känns så skönt att veta att den lever :) Tiden stämde också. Han fick det till v 11+2 och mensen säger 10+6 och det går ju inte att säga exakt på dagen när de är så små så jag fortsätter räkna efter min mens så får vi se vad rul säger :)

Svar på tråden 89:or som är gravida! :)