• minjalin

89:or som är gravida! :)

viplanerar09 skrev 2011-09-21 19:40:30 följande:
    Okej!

Ja det kändes verkligen skönt. Fast jag blev väldigt chockad att det ökat så mycket :) Det hade väl kanske varit roligare att ha samma BM som med Ossian. NU får man som berätta allt igen och innan man börjat känna henne. Kände mig trygg med förra så nu måste man hitta ett nytt förtroende. Men det ska nog gå bra.

Låter inte roligt om den ligger långt upp :/ Har du svårt att andas?

Ja de där känner jag igen, om Johan och jag sitter och prata ska Ossian överrösta oss. Som du skriver så kan det vara också för att han börjat dagis och att han ser magen din växer :)
    Ossian är inte så himla uppmärksamhetssökande. Men han slås med vår hund också. För hon var ju vår lilla bebis innan ossian kom och hon behöver också uppmärksamhet. Visst många ggr ser man att han försöker men han ger sig fort.

Vilka fina namn. Ossians kusin heter Elias annars så hade det varit en favorit. Fast vi båda var helt överrens om det blev en pojke skulle han heta Ossian. Då Johans farfar hete de och de var väldigt tajta och han var en speciell gubbe :) Och sedan att Ossian föddes med sne näsa(riktiga ossian hade lite sne näsa) gjorde valet lättare:)

Får vi en till prins har vi pratat om Valter och om det blir en flicka så har vi haft Niccolina. Fast vi har inte riktigt bestämt stavningen. Nickolina, Nikkolina, Niccolina eller att man bara väljer ett k eller ett c! Vad tycker du? 
    Förstår det, men trevligt med såna överraskningar :) Det kommer nog gå fort att bygga upp ett förtroende om hon känns bra från början, och mycket står ju i journalen också :)

Ja, det är skitjobbigt på nätterna för jag har så jobbigt att andas hur jag än ligger. Det gör ont i bäckenet att ligga på sidan men ryggen går absolut inte för då är det som svårast att andas. Så försöker ligga på sidan med en kudde under armen så att inte armen ligger och tynger mot bröstkorgen. Om det är så här redan nu, hur ska det då vara om 3 månader? :o Man blir ju inte mindre direkt!

Leon har inte vart det innan, men börjat nu, men det är säkert den där 2-årstrotsen. Allt grinar han för just nu :p

Ni har också fina namn :) Jag tycker att Nicolina eller Niccolina är finaste stavningarna :)
  • minjalin
    fair skrev 2011-09-21 22:13:28 följande:
    Fina namn, som ni båda har fastnat för! Jag tycker Nicolina är finaste stavningen, men det måste ju ni som föräldrar avgöra :) det är ju er åsikt son räknas! Vi har spikat Edith, kallar bebis för det när jag är själv :) det har fastnat totalt. Blir jobbigt om hon inte passar i det! :P men vi har inte berättat för nån om det. Har även Max eller Hugo som pojknamn om det mot all förmodan skulle vara en prins som tittar ut :)
    Edith passar jättebra ihop med Thilde :) 
  • minjalin

Pratade med en mer insatt på fk idag förresten och hon sa att jag får halv gp och halv sjukskrivning om jag blir sjukskriven. Och den där blanketten som skulle fyllas i var inte så märkvärdig som den verkade för man skulle bara fylla i för perioden som man är på gp och får jag sjukskrivning så ska jag fylla i att jag avstår att jobba hälften och får jag inte sjukskrivning så ska jag fylla i att jag är borta helt. Hon var riktigt trevlig som jag pratade med så det jobbar sånna på fk också ;)

• minjalin
    fair skrev 2011-09-22 12:53:17 följande:
    Jag har också lite sån känsla, att vi blivit "lurade" eller hur man ska säga :P Men OM det skulle bli en pojke så gör ju inte det något alls, han blir lika älskad! Fast nog är det en liten Edith, det är så självklart på något sätt :D

Ang. sjukskrivning har jag fått svar, men inte gp. Är riktigt orolig för att de ska ha slarvat bort det för jag pratade med min personliga handläggare i måndags? och han sa att det inte kommit in ännu, men att systemet är väldigt segt ibland..... Får hoppas det också blir godkänt! Har ringt VC idag för att be om förlängd sjukskrivning, får se vad som sägs! De skulle ringa efter 16.
    minjalin skrev 2011-09-22 10:42:16 följande:
    Edith passar jättebra ihop med Thilde :) 
    Tack! Jag gillade ju först Esther, men min sambo hatar det namnet och jag diskuterade det med en väninna och då sa hon haft både en Ester och en Edit på sitt gamla jobb. Då fastnade jag direkt, hade aldrig haft en tanke på det namnet innan. Men som sagt, nu är jag fast!
    Skönt att sjukskrivningen blev godkänd. Är du heltidsjukskriven? Är det för foglossningen? Då ger det mig lite hopp att min också kanske blir det då för den är ju halvtid och för 3 olika saker :p Dock är den fram till förlossningen och det vet jag inte vad dom tycker om.

Kul hur man bara fastnar för ett namn så när man hör det :) Det är som vi och Vintra första gången jag hittade det på en namnlista på nätet när jag väntade Leon. Men det blir nog en liten Elias ;)
  • minjalin
    fair skrev 2011-09-22 20:48:02 följande:
    Ja, 100% för foglossning. Har ett enormt krävande och lite farligt jobb, det är jäkligt många tunga lyft dagligen samt en massa lösspringande kor :P Man vill gärna inte gå där med stormagen sen.

När man som minst anar det händer det! Fick hem brevet som jag väntat på, de godkände min GP! 14/11 får jag den :)

Ja, det är skumt. Man fastnar enormt! Tror du det blir en kille? Känns det som så eller?

Viplanerar09: Har du nån känsla än om vad det blir för kön??
    Okej, ja det var inte dåligt eftersom jag hört att man ska gå på kryckor för att få beviljat 100 % :p Hoppas dom godkänner min halvtid då :) Är ju både för foglossning, ljumskbråck och åderbråck i underlivet. Och har ju tunga lyft på 25 kg och står och går hela dagarna.

Skumt att du får från 14:e och jag 13:e fast vi har samma BF :p Har du också till 1 januari?

Såg ut så på ultraljudet, men kan ju vart navelsträngen som skymtade fram också. Man vet ju aldrig :p Sen sa känslan det redan innan också :) Hade vart roligt med en liten lillebror eftersom dom blir så nära i ålder, men en tös är lika välkommet det :) 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-22 21:50:29 följande:
    JO det är alltid välkommet :) JO det tror jag också. Jag fick den känslan att hon var väldigt nytänkande osv. Så det kändes skönt. Hon verkade inte vara så inrutad att så här ska det vara heller. Så var nästan min förra även fast jag gillade henne.

Oj det låter verkligen inte roligt. Tycker att du ska ringa och kolla. För det är aldrig roligt när man inte kan andas riktigt och kan tänka mig att du inte får sova bra heller.

Jo det är säkert två-årstrotsen. Jag hoppas verkligen inte att Ossian blir helt omöjlig. Nu när man pluggar på distans och är gravid. Fast det känns riktigt skönt att jag vet att farmor gärna tar honom om jag behöver vila, plugga osv. Det är faktiskt en stor trygghet. Även fast jag är otroligt dålig på att fråga. Känner mig som ett liten barn :P Kan själv!! Fast egentligen är det riktigt dumt, när hjälp finns och dessutom blir det bättre både för mig och Ossian.

Tack. JO som jag skrev till Fair. Tror att Johans mormors mor stavade Nicolina. Men jag tycker att Nikkolina är en lite annolunda stavning :) Men som sagt stavningen får man ta sen. Bra att man iallfall har två namn :)
    Det är ju bra :)

Har ju haft det så här några veckor nu och känns ju som det gjorde med Leon och en tjej i en annan tråd har likadant och hennes livmoder går typ 15 cm ovanför naveln så där ligger jag i lä :p Tredje barnet för henne tror jag. Men jag ska ju till bm om 2 veckor så då ska jag fråga. Men sover bra gör jag inte eftersom foglossningen värker och det känns som ett tryck över bröstkorgen när jag ligger så svårt att hitta nån bra ställning. Älskar att ligga halvägs på rygg lutad mot min sambo men det går bara inte längre så jag får ligga helt på sidan men då vaknar jag på natten av att bäckenet värker så jag får byta sida och sen vaknar jag igen för att det värker på andra sidan istället osv. Plus att jag måste upp och kissa.

Nä du får hålla tummarna att det blir lindrigt :p Gott att få lite avlastning. Du får bli duktigare på att ta emot hjälpen ;) Det var guld värt att ha mina föräldrar när Leon hade kolik!

Ja stavningen är ju inte det viktigaste. Bara man har namnet :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-23 21:10:28 följande:
    Oj, ja. Du ser ut, efter dina mgabilder att du har en ganska lång/smal livmoder. Hoppas du förstår vad jag menar. Att den når längre upp än normalt. Ja det är verkligen inte lätt att hitta bra sovställning.  Jag brukar ligga skönast på sidan och lägger jag benen på en kudde. Fast det är så jobbigt då jag rör mig en hel del och måste ta med mig kudden varje gång jag byter sida :P
    Blir du sämre och får svårare att andas/tryck över brösten tycker jag att du ska ringa och höra iallafall!

JO det hoppas jag också! :) JO det är skönt. JO jag måste bli duktigare men då känner jag mig som en dålig mamma. Men man är nog bättre mamma om man får vara pigg och får vila en stund :) Ja jag kan verkligen förstå det. Det är verkligen skönt att veta att man har nära och kära som ställer upp! Kommer att behöva "mycket" hjälp i höst och till våren. Jag ska läsa tre kurser nu i höst eftersom jag tappar poäng när jag validerar APU.

Vill bara skriva och säga att jag har mindre ont i blygbenet nu. Har rört på mig rätt mycket i snart en vecka och det har blivit bättre. Jag fick väl ont då jag började röra mig igen eftersom jag varit sängliggandes en hel del i sommar. Vet du hur det funkar, om man inte har foglossning kan man börja i vattengympa då? eller ska man som du skrev vara med i en spec. gravidvattengympa?
    Jo jag tror också det eftersom den inte växer alls på bredden typ :p Var likadant med Leon. Jag har en amningskudde mellan knäna men det gör typ i höften när jag legat på den för länge så jag vaknar och måste byta sida. Fruktansvärt frustrerande. Jo det klart jag får göra, om jag börjar bli flåsig och andfådd och svårt att andas när jag inte ligger ner och så. Men det är mer som en känsla att inte få ordentligt med syre och ett tryck mer än att det faktiskt inte går att andas. Är ju inte som att det sitter nåt i luftröret utan mer bara obehagligt. Svårt att förklara. Jobbigt är det i alla fall och det känns precis som det gjorde med Leon. 

Nej då, en bra mamma vågar ta hjälp :) Det är roligare för Ossian att ha en pigg utvilad mamma som orkar leka :)

Åh vad skönt :) Jag har haft jätteont sista veckan i blygdbenet, men det verkar komma och gå där. Men ryggen känns hela tiden men mer eller mindre. Min sjukgymnast rekommenderade inte vanlig vattengympa om man har foglossning, men det är ju bara att prova och märker man att man får mer ont får man sluta och börja på sån special istället, eller hålla sig ifrån det helt och hållet :p
  • minjalin
    fair skrev 2011-09-24 10:39:48 följande:
    Jag började tänka på det där med faderskapsbekräftelse, vars var det man gjorde det?
    På socialkontoret eller nåt sånt. Fråga din bm så får du säkert numret :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-24 19:44:32 följande:
    Nä det ser inte ut som så. Säkert lite men inte så himla märkbart :P Okej, jag tycker jag har en helt annan form nu mot för med ossian. Okej, ja det är inte lätt när det kommer till sovställningar när man är gravid.

JO fast jag brukar orka med att leka med honom osv. Han är inte så svår att underhålla. Han gillar att vara ute och gå i skogen. Han kan gå hur långt som helt. Men då kanske man inte orkar göra så mycket annat. Nä jag ska verkligen försöka ta hjälp om jag är trött. Men nu tror jag att jag behöver mer hjälp för att kunna plugga :)

JO det känns skönt, men det lär säkert blir värre vissa dagar och kanske längre in i graviditeten. Okej, jag var som sugen på att göra något. Ska kolla hur det funkar om jag bara kan betala per gång jag går från början och sedan betala hela beloppet. Känns surt att betala och sedan kan man bara vara med en, två ggr.
    Okej, ja då kanske det blir en tös då ;)

Ja plugga hemma samtidigt som man är ensam med småbarn är ju inte det lättaste :p Jag kan inte ens läsa en bok här utan att nån börjar klänga på mig och boken ;)

Ja men kolla upp det :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-05 18:01:25 följande:
    Nja man vet aldrig. Skulle vara roligt att ha båda men samtigt är det nog roligare för barnen om de är två av samma. Helst när dem blir lite äldre.

Fast jag brukar i stort sätt bara plugga när han sover och sedan när sambon kommer hem. Sedan på helgerna. Har mycket erfarenhet och det känns verkligen att jag har haft stor hjälp av att jag jobbar så mycket. Annars hade det varit mycket, mycket svårare.

Hur är det med dig?
    Okej, det är ju bra att det funkar :)

Jodå, massa pappersstrul för att min arbetsgivare inte har koll på nåt. Ringde idag och frågade varför inte fk fått någon anmälan om min sjukskrivning ännu när läkarintyget skickades till lönekontoret tisdag förra veckan (hade min dåvarande chef lyssnat på mig och inte missuppfattat hela tiden hade det skickats in tidigare eftersom vi visste att jag skulle vara sjukskriven mer än 2 veckor men nu skickades det ju inte förrän jag vart hemma 2 veckor och 1 dag bara för att hon inte fattade hur hon skulle göra) Får till svar av hon på lönekontoret och hon inte fått nåt läkarintyg från mig, och jag svarade att min chef skickade in det tisdag förra veckan. Då börjar hon kolla igenom sina papper på skrivbordet och hittar det under massa andra papper. Ber så mycket om ursäkt och lovade att skicka in det idag när jag gått hemma 3 veckor och 2 dar. Så jag kommer att ha gått hemma 4 veckor innan fk ens kan börja handlägga ärendet och sen har de 4 veckor på sig att godkänna eller neka. Kul om dom nekar för då har jag gått hemma 2 månader utan ersättning om dom tar lång tid på sig att handlägga ärendet (oftast går det tack och lov snabbare). Nekar dom tänker jag ta ut föräldradagar så det är surt att det blivit 1,5 vecka för senat redan. Så var det en annan grej hon gjorde fel igår om mina löneuppgifter och sa att jag fått lägre SGI för att jag inte hunnit jobba 3 månader men det visade sig att hon hade fel eftersom jag skyddat min SGI hela tiden när jag vart föräldraledig, men som tur var sa fk att jag inte behöver skicka in pappret eftersom dom redan har ganska nya uppgifter på mig.

Var hos bm igår och mitt järnvärde har börjat ramla ner som jag trodde (började med järntabletter i torsdags eftersom jag var så trött) och det var skönt att jag hade rätt och börjar redan känna mig piggare. Mitt SF-mått i v 25+4 låg på 28 cm :o 3 cm större än när jag var gravid med Leon. Vart ska detta sluta :p Bebis hjärtslag var 152 och slog så fint så :) Blodtrycket var bra och jag har lyckats gå upp 7 kg så nu väger jag 58 kg så det känns jättebra! :) Men nojar för stort barn pga SF-måttet och att det tydligen inte är en myt att man ofta får större barn för varje gång. Var i alla fall helt normalt att ha jobbigt med andningen redan, speciellt med mitt SF-mått. Sen varnade hon mig för att min nästa förlossning kan gå väldigt fort så jag ska inte gå hemma länge utan åka in så fort det känns som att det är nåt på gång.  

Hur är allt med dig då? :) 
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)