• minjalin

89:or som är gravida! :)

Maajsi skrev 2012-04-26 08:12:28 följande:
    Ja, hujja för magont. Det hade tindra också tills jag fattade att det var pga laktosen. Det var alltså när hon började dricka mjölk. När hon var liten så hade hon bara ibland, men det har väl de flesta. Men skönt att det har gått över :D Det brukar vara otroligt spännande att se hur lika syskon blir. Ser fram emot det jag också. Kan redan nu se likheter mellan Tor och tindra när dom föddes. Det är riktigt roligt att se. Men framåt kan man bara föreställa sig och inte mycket mer än så.

Jag har illamående som tusan, dock utan spya. För ett tag sedan fick jag bara ner nyponsoppa och liknande. Skönt att jag iaf kan äta mer normalt nu. Stor skillnad jämfört med förra graviditeter då jag mest haft kvällsillamående. Den här gången håller det i sig dygnet runt, mer eller mindre. Förutom det och trötthet så mår jag super. Börjar dock känna av lite foglossning när jag gått mycket inom jobbet. Får se hur det blir sen. Idag ska jag på VUL och inskrivning på mvc. Är så nervös att det hänt något sen sist. Känns så typiskt att man ska behöva avboka inskrivningen även denna gång. Är i v. 10+3 nu så det går framåt. Denna gång ska jag ta magbilder för säkerhetsskull och för en kul grej. Det gjorde jag aldrig tidigare. Hade tänkt göra det med lillen också men det blev aldrig av. Nu har jag ångest över det.
    Jo, här har det ju bara vart omogna tarmar. Elias kan ju fortfarande ha lite ont i magen men det är mer normalt magont som de flesta bebisar har. Usch, det är så tragiskt :( Beundrar hur du orkar följa dom som har fått bebisar nu när du själv skulle haft en. Måste kännas jättetufft. Du måste vara en väldigt härlig person som klarar av att glädjas åt andras lycka. Nu måste det verkligen gå vägen för dig!!!! Måste ju vara ett bra tecken att du mår så illa ändå :) Ja gör det. Det är alltid roligt att ha. Känns helt overkligt att jag hade en sån där tjockismage för 3 månader sedan när jag tittar på bilderna. Nu är jag supersmal. Bara allt fult löst skinn kvar som jag hoppas försvinner. Men har äntligen kommit igång med träningen nu igen när Leon äntligen är bra i benet och så igen. Hann ju knappt börja förra gången innan jag fick sluta igen. Så med lite magmuskler så borde man väl fylla ut lite av den där huden i alla fall :) Sen är det väl inte hela världen heller. Jag skulle aldrig byta bort min mage med lite bristningar och lös hud mot en utan skavanker och istället vara utan barnen!!! :o Det är ju så man får tänka :) Så bilder är som sagt väldigt kul att ha för man glömmer så fort :)
  • minjalin
    c89 skrev 2012-04-26 21:18:17 följande:
    Ja, det blir första, så allt är väldigt nytt och spännande, haha! Känner dock redan av rörelser och lätta sparkar och har gjort i en vecka, så är väl uppenbarligen en väldigt livlig en Glad

Hur är det här inne, har alla barn sedan innan eller är det spridda skurar? Glad
    Välkommen :) Jag har en stor pojk på 2,5 år och en liten pojk på 3,5 månader :) Så jag är inte gravid längre men vi som fått hänger kvar :)
  • minjalin
    c89 skrev 2012-04-27 10:09:06 följande:
    Okej, så mysigt! Hur är livet som tvåbarnsmamma nu då? 

Min mamma skulle precis fylla 17 när hon fick mig, så jag känner mig inte så ung i jämförelse som alla gärna verkar vilja pracka på en att man är... 

Jodå det är härligt, men när dom är sjuka ärvdet ganska tufft att vara ensamomed båda. Sen bröt min store lårbenet när den lille var 6 veckor och den lille hade en del ont i magen när han var liten så det var en tuff period. Men nu kan man äntligen njuta av bägge

Nä det är ju olika när man är mogen för barn. 23 med första barnet är väl inget att höja på ögonbrynen för men idag är ju många 30 så :-P strunt i allas kommentarer. Vart bor du?
  • minjalin
    c89 skrev 2012-04-27 11:32:18 följande:
    Ja, det kan jag förstå!

Nej, jag tycker inte det, inte de i min närhet heller, men bland mer avlägsna så verkar många tycka att det är tidigt. Men jag vet inte, jag och min sambo har en stabil, kärleksfull relation, han har jobb, jag har jobbat heltid länge innan och pluggar nu lite, egen bostadsrätt osv, så jag blir bara sur när andra tycker så mycket, vi har det väl lika bra som 30+:are skulle jag vilja påstå, haha!

Jag bor i Kalmar  Själv?

Som vi då. Bägge fast jobb, sparpengar, stabil relation med mera. Jag ska verkligen inte ha några barn efter 30. Ser bara fördelar att vara runt 20 om man har det hyffsat ordnat. Det tråkiga är väl att inga gamla kompisar har barn men har träffat många nya här som jag träffar när jag bara går hemma hur mår du hittills? Nervös inför förlossningen? Jag bor i Göteborg
  • minjalin
    c89 skrev 2012-04-27 21:46:03 följande:
    Jo, jag känner så också. Mamma fick mig en månad innan hon fyllde 17, sedan fick hon mina sladdsystrar när hon var 29 och 31 och det enda hon sagt om det är att det var bättre för henne senare för att hon hade en bra föräldrapenning, men att hon var mycket piggare med mig, eller i synnerhet känner väl hon att det blir en helt annan sak när de blir tonåringar än när jag var det. Så, skönt att hon är glad över att bli mormor och för min del känns det tryggt när hon VET skillnaden mellan att få barn tidigt och sent Glad

Jag har haft liknande hyperemesis, kräkts rejält i flera veckor och varit inlagd och sådär. Nu kräks jag på morgonen om jag inte äter direkt bara, så får väl säga att jag mår relativt bra nu igen. Förlossningen är jag faktiskt inte rädd för alls, har när jag var yngre sagt att jag inte ska ha barn för att jag varit så avskräckt av förlossning, men nu är jag mentalt inställd på att det kommer gå bra, haha!
    Åh fy för att kräkas så!!! :( Hoppas det fortsätter att bli bättre! Skönt att det förlossningsrädsla gått över :) Kommer säkert gå kanon :)
  • minjalin

Grattis Madde här är allt bra. Elias blir 4 mån på mån och idag fick iaf smaka på lite havregrynsgröt med banan i. Mumma tyckte han Leon är tokig i lillebror så det är jätteskönt. Hur går det för dig? Vad heter pojken?

• minjalin
    Madde01 skrev 2012-05-12 19:14:16 följande:
    Tack så mycket Han heter faktiskt Leon han med Det går över förväntan faktiskt. Julius älskar verkligen sin lillebror det är hans säger han ..

Åh vilket fint namn får jag ju säga då åh vad mysigt när det funkar så bra
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-05-13 10:37:00 följande:
    ja visst är det går d bra för er o så med?

Ja det går jättebra. Leon bröt ju benet för 2,5 månad sedan så då var det tufft men nu är han helt återställd
  • minjalin
    Madde01 skrev 2012-05-14 13:56:10 följande:
    Ja, det måste varit en tuff tid. Låg han hemma med ställning då eller?
    Först låg han 9 dygn på sjukhuset i en ställning (häftstreck kallas det) och sen körde dom hem honom till mina föräldrar så fick vi bo där (vi har trappor upp till lägenheten så hit gick det inte att köra honom) så fick han ligga ytterligare 2 veckor. Så han låg 3,5 veckor ungefär och sen fick han lära sig gå på nytt, men nu är det full rulle på honom igen :) Dock var vi på bvc idag och han hade bara gått upp 100 gram och växt 3 cm på ett halvår så han följer inte sin kurva längre så nytt besök när han är 3 istället för 4 år. Så nu är han 87,5 cm och väger 12,2 kg. Men hon sa att det kan spela in när sånt händer, att dom växer sämre när dom ligger stilla i en säng så så förhoppningsvis har han kommit ikapp sin kurva igen nästa gång. Men Elias är fortfarande stora killen på 7050 gram och 64,5 cm :) Mycket större än storebror var i samma ålder så har vi otur växer lillebrorsan om storebrorsan och det lär inte vara så populärt ;)
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-06-27 22:05:06 följande:
    Grattis! :) illamåendet kan komma och gå så det behöver inte vara någon fara. Hur går det för dig?

Nu tjejer, får ni uppdatera här om barnen :) så tråkigt att bara lyssna på mig :P huuur går det? dom e ju stora nu. Dom ligger inte still nu förstår jag ^^
    Härligt att allt såg bra ut på rul :) kommer säkert gå bra den här gången ska du se.

Här rullar allt på. Elias jobbar på att ta sig framåt så snart är det nog full rulle! Jag satte in en spiral i början på juni som nästan kostade mig livet. Blev jättelakut sjuk i svår sepsis (blodförgiftning) och dom sa att en halvtimme till hemma så kanske jag inte hade överlevt. Sen inledde vi semestern med scharlakansfeber/halsfluss och höstblåsor så vi har haft fullt upp det här året (Leon bröt ju benet i våras också). Den 21 juli blir det bröllop och sen ska jag läsa till vårdadministratör i höst så nu hoppas vi på att få vara friska för nu har vi haft vårt känner jag. Är i alla fall oerhört tacksam för vår fantastiska akutvård (funkar i alla fall när det är livshotande för då jobbar de otroligt effektivt och alla vet vad de ska göra.) :)
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-07-19 16:16:00 följande:
    nej huvvaligen :/ där hade du änglavakt må man säga! tur att du åkte in. Jag hör att ni har haft riktigt otur :/ hoppas ni får tur nu.

Själv har jag varit på tillväxy ul och flödesmätning idag. Han beräknades väga 361 g så - 8 % vilket var superbra och flödet såg också bra ut. Känns så skönt. 22+0 idag :)

Hej! Idag var vi på ultraljud. Helt otroligt så tyckte läkaren att vi skulle göra ett tillväxtul + flödesmätning redan nu. Han beräknades väga 361 g (-8 %) vilket är helt bra. Flödet såg också bra ut. Känns så skönt. Nästa gång blir redan om 2 veckor. Skönt att man inte behöver vänta så länge.

Ja usch det var inte roligt. Är så tacksam att det slutade lyckligt! Vårt bröllop blev helt fantastiskt i alla fall :) Nu krälar Elias runt här hemma och tar storebrorsans leksaker men dom älskar verkligen varandra så det går så bra så :)

Åh vad skönt att höra! Blir skönt när du passerat veckan där du förlorade förra bebisen kan jag tänka! 
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-08-15 21:46:26 följande:
    jag vet inte riktigt. Det kan ju hända när som helst, Blir nog inte lugn förrän han är ute och lever och mår bra, Hamnade på förlossningen i helgen pga värkar och ond tapp. Mycket riktigt. Tappen var påverkad och fick bricanyl och kortison ifall att. som tur var så blev tappen normal igen och nu ska jag på koll imorgon, 25+6 idag, Har haft extrem mensvärk senaste dagarna sen ja kom hem så ska höra med läkaren vad det kan betyda.
    Usch. Att du aldrig bara kan få slappna av. Alltid ska det vara nåt! Håller alla tummar och tår för dig!!!!
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-08-25 22:55:43 följande:
    Nu rullar allt på bra. Flödet är dock dåligt på båda sidorna nu så blir koll 2 ggr i veckan. Detta fick jag veta för en vecka sen och flödeskontrollerna efter det har sett oförändrat ut och tillräckligt bra. Usch vad man börjar längta nu. Hoppas tiden går fort.

Tack <3
    Åh vad jobbigt! Men jag blir lika glad varje gång jag loggar in och läser att det ändå går framåt för dig! Sjukt att man kan tänka så mycket på en helt främmande människa och bara måste veta hur det slutar ^^ 
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-08-31 19:30:03 följande:
    Igår var jag på flödesmätning och tilläxt ultraljud. Han har tappat i vikt och väger nu 907 g. Det blir en tillväxt på -16% enligt mag och huvud .ått (tidigare -10%) och mellan -25 och 30 % räknat på vikten. Flödet såg ut som tidigare, fortfarande motstånd i flödena till livmodern, annars var allt bra. Har nu blivit lovad igångsättning också. Känns skönt att få ett datum spikat. Då slipper man gå å vänta och oroa sig hur länge som helst.

tiden går så himla sakta nu. Vill att allt ska vara över nu då detta ständiga oroande tär på ens psyke nå så otroligt.
    Förstår att du är jätteorolig!!!! Kan trösta dig med att de där mätningarna inte är jättetillförlitliga. Har flera vänner som gjort tillväxtultraljud som inte alls stämt sen. Och även läst om det på forumet. Många som fått höra att deras bebisar är en viss storlek och sen har dom varit rejält mycket större. Jag hoppas så innerligt att allt slutar lyckligt!!!! Vad innebär det att flödet är dåligt? Kommer du bli igångsatt tidigare pga flödet eller?
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-09-04 19:40:15 följande:
    Flödena till livmodern har motstånd vilket gör att syret åså till livmodern har lite svårare att ta sig förbi. Vet inte om det blir igångsättning tidigare pga det men tappar han rejält i vikt så lär det ju bli det. Vet att dom inte stämmer till 100 men liten e han å de kan bero på motståndet i flödena. Dock komner jag få igångsättning pga av mitt psyke som inte lär palla att gå fullt ut. Vet dock inte exakt när jag får det då det är för tidigt ännu.
    Okej. Du får hålla oss uppdaterade!
  • minjalin
    Maajsi skrev 2012-10-12 15:02:57 följande:
    Jag har jätte goda nyheter. Var på TUL idag. Hade förväntat mig att han skulle ha tappat mer och kanske vägt ca,. 1500 g men han beräknas väga hela 1900 g. Det är en viktökning med 530 g sen sist. Helt otroligt! Nu räknas han som helt normalstor och ligger bara på en -21 % :D
    Åh vad härligt att höra!!!!! :D :D :D
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)