• Madde01

89:or som är gravida! :)

Moisbois skrev 2012-01-01 10:36:17 följande:
    Madde01: Ja de håller jag med om. Känns så onödigt att ens börja skriva i en sån tråd. Ja jag önskar att de håller i sig ett tag iallafall. Började med järntabletter i början av december så där i början var man ju olidligt trött och somnade runt 8 typ :P men i detta fallet kan det också bero på att jag somnade en stund mitt på dagen.

leia: ja eller så är man helt enkelt gjord för att bli/vara gravid. Ja livet är ju det tråkigt nog
    Ja det kan det ju Hade tänkt o lägga mig en sväng på dagen i går jag med, men kunde inte somna då.. Så då får man skylla sig själv, men idag blir det nog en liten vilopaus när sonen sover middag
    Men detta är ditt första barn eller? Vet ni vad det blir för någe?
  • Madde01
    minjalin skrev 2012-01-01 11:08:09 följande:
    Jo vi har ju sparat på dagarna :) Han började i slutet på augusti (eller skulle börjat då men blev precis i början på september för han var sjuk första inskolningsveckan) och då började jag ju jobba, men hann knappt jobba en månad innan jag blev halvtidssjukskriven. Så han går 15-20 timmar i veckan men sen när bebis kommit så blir det ju 15 timmar.

Jo då är det ju tungt, men roligt :) Alla blir ju inte hårda. Jag blir inte mer hård av järntabletterna än jag normalt är vid en grav så för mig funkar det bra. Men för vissa går det ju inte alls. Men jag blir deprimerad när mitt järnvärde sjunker för jag blir så trött att jag inte orkar nåt och då blir alt en ond cirkel så jag skulle inte palla utan järntabletter :P Verkar som att dom flesta får jobbigare andra grav. Jag är mycket mindre denna gången men fick foglossning redan v 12 och har haft värre foglossning denna gången än förra, plus ljumskbråck och att åderbråcken kom före v 20 medan dom kom efter v 30 med sonen.

Nä det är ju så olika vad dom förstår och inte. Leon är tidig med pratet och man kan föra samtal med honom nu och han kan i princip säga allt han vill nu så då är det ju lättare att förstå vad mamma och pappa pratar om med bebis och allt :P Men det blir spännande att se hur han reagerar när den kommer. Han tycker det är roligt med bebisar men på sista tiden när jag har hållt en bebis har han blivit jättesvartsjuk och sagt "Det är min mamma!!!!" och velat upp i mitt knä :p Skönt att din son tycker det är lite mer spännande med bebisar nu då i alla fall :)

Låter riktigt jobbigt med förskolan :( Hoppas verkligen det löser sig till det bästa! Förstår att det msåte kännas jättejobbigt för man vill ju verkligen att ens barn ska ha det bra.
    Okej, så han är iaf på fsk så du kan vila lite om dagarna Men det kan ju vara lagomt att gå 20 timmar i veckan..
    Här är det ju 24 timmar som gäller i stället för 15, dom utökade det förra året.. Kan ju kanske vara bra det också, vi får se hur mycket han får gå när jag är föräldrar ledig, som sagt första tiden vill jag att han ska lära känna sin nya familje medlem Så åtminstonde kanske ha han hemma fullt 1-2veckor.. Viktigt för hans skull ..

Usch, har du foglossning din stackare? Många som har problem med just det, det är jag glad att jag sluppit. För det ska inte vara roligt har jag förstått det som..

Jo men det är ju det, Julius säger bara få ord. Men det kommer verkligen mera o mera nu iaf Så himlans mysigt när han pratar lite iaf.. man förstår lite mera.

Men ni visste inte vad det var ni väntade?
    Maajsi skrev 2012-01-01 12:13:50 följande:
    Ja, 2012 ska banne mig bli ett bra år :D
    Det ska det absolut Går du på spec mvc denna gången eller?
    Moisbois skrev 2012-01-01 12:09:04 följande:
    Madde01: yes det är vårat första barn :) vi ska på RUL nu på torsdag. Men vi kommer nog inte ta reda på vad det är då sambon inte vill veta i förväg och skulle jag få reda på det själv så skulle jag aldrig kunna hålla det hemligt :P
    Åh vad spännande Nej, det skulle vara väldigt svårt att vara tyst om det faktiskt.. haha
  • Madde01
    fair skrev 2012-01-02 13:08:01 följande:
    Har spenderat natten på förlossningen. Fick värkar vid 22 och det var ca 5 - 6min mellan. Åkte in och tappen var 1,5cm lång och 2cm öppen. Badade och fick pamol men värkarna fortsatte. Sen helt plötsligt var dem som bortblåsta och vi blev hemskickade. Sov ingenting inatt, dock några timmar under morgonen. Hur ska man kunna veta vad som är äkta vara??
    Men oj vad spännande, är det ditt första barn elr har du flera?
    När har du BF?

Puh, första dagen på jobbet efter ledighet o sjukskrivning.. Trött man är, svårt o sova i natt också när man visste man skulle upp 5, så har sovit i kanske 4 timmar
    Somnar man tidigt i natt i stället iaf.. Igår gick vi hem till en arbetskollega, så Julius fick leka med hennes son, vi gick ju samma föräldrargrupp o dom går även på samma avd på fsk, och dom kommer så himlans bra överens, så det är kanon Verkligen Julius första kompis det där. Jätte kul o se dom leka ihop..
  • Madde01
    fair skrev 2012-01-02 18:19:46 följande:
    Jag har en dotter född i november 2009 :)
    BF är 12/1 men jag hoppas det blir tidigare då det börjat "krångla" så här :P
    Okej, men det är ju snart j Gud så kul o spännande!!
  • Madde01
    minjalin skrev 2012-01-02 19:43:51 följande:
    Ja fast nu det sista har det inte vart mycket för han fick vara hemma julveckan för att hålla sig frisk till julafton och sen gick han 2 dagar förra veckan och så blir det bara imorn denna veckan, men tveksamt om han kan gå för han är jätteförkyld så vi får se hur han verkar imorn. Och kommer bebisen denna veckan så får han ju vara ledig 2 veckor för det är vad vi har tänkt ha honom hemma så han får lära känna den nya familjemedlemmen så det blir lite dumt med så lite dagis. Så egentligen är det bäst ur den synvinkeln att bebis kommer på bf men å andra sidan längtar jag verkligen ut den nu :P Här är det 15 timmar om man är föräldraledig eller går på gravpenning, men eftersom jag är sjukskriven får jag ha honom mer nu så därför går han 20 timmar. Men kan väl inte påstå att jag ser fram emot att antagligen vara själv med honom hela dan imorn för han har blivit trotsig igen och har bestämt sig för att inte sova så det tar 1-2 timmar att få honom att somna middag och sen somna för kvällen :P I vanliga fall är han superlätt att lägga. Vill inte äta nåt direkt heller mer än goda saker som typ frukt och sånt :P Jag tror det är viktigt att dom får gå på dagis fastän man går hemma, men man behöver ju inte ha så många timmar men så dom i alla fall får leka av sig lite och lära sig socialt samspel typ 3 dar i veckan :) Leon älskar att vara på dagis men skulle verkligen inte vilja ha honom där på heltid. Härligt att eran lille ska få vara hemma första tiden, det tror jag verkligen är viktigt :)

Jo men den är inte så farlig nu utan var värre innan. Är mest om jag gör dumma rörelser eller går några timmar på stan eller nåt, så långpromenader är uteslutet. Så bara jag håller mig stilla och inte städar och sånna saker så är den inte så farlig. Hade en period för inte så längesen dock när den var hemsk på nätterna när jag skulle gå på toa. Fick stödja mig mot sängen första stegen för att jag knappt kunde stödja på benen men så när jag hade gått några steg blev det lite bättre :P Så då förstod man dom stackarna som har så illa att dom får gå på kryckor! Skönt att du sluppit det i alla fall. Räcker ju med allt du haft om man säger så!

Ja när de väl börjar så kommer det ju ganska fort sen :) Härligt när de börjar kunna göra sig förstådda.

Nä vi vet inte, men jag är ganska säker på att det är en lillebror ;) Vet ni?

Ja, Julius har också vart hemma sedan julveckan. Så är han hemma denna vecka, så han börjar på Måndag igen.. Han beöver verkligen det, klättrar på väggarna här hemma

Skönt att det inte var jätte farligt du hade då, inge kul att gå på kryckor. Också hört om folk som fått göra det..
    Vet inte heller, men tror också det är en lillebror
  • Madde01
    minjalin skrev 2012-01-03 17:20:18 följande:
    Ja man är ju inte så duktig på att sysselsätta dom nu tyvärr =/

Nä usch, det är nog ingen hit!

Spännande, då kanske vi bägge får småbröder ;) 
    Ja, hade ju helt rätt är det gällde sonen iaf
    Då bara "visste" jag att det var en pojk, o rätt hade man   Alla andra trodde de var en tjej..
    Maajsi skrev 2012-01-04 19:29:08 följande:
    Det känns som att någon här inne har fått eller är på förlossningen och ska få snart. Har en ganska så stark känsla av det. Kan såklart ha fel. Men det blev så tyst helt plötsligt.
    Ja vem vet
    De börjar ju närma sig för somliga ..
  • Madde01
    viplanerar09 skrev 2012-01-03 21:47:24 följande:
    Idag var jag på besök hos BM. vecka32(31+3)

Urin: Lite spår av äggvita Blodtryck:140/84 Puls: 120 HB: Kollades Ej Vikt: +16kg sedan graviditetstart Socker: Kollades Ej Hjärtljud:135-145 SF-mått:31

Nu har min vikt börjat "stabilisera" sig och jag går inte upp lika mycket som jag gjort tidigare. Blev även så med sonen. Gick upp snabbt frånbörjan och sista två månaderna gick jag upp ungefär 2-3kg.

Huvudet var fortfarande neråt men hon sa inte hur han låg. Frågade heller inte. Hon är så himla gullig och varje gång vi lyssnar på hjärtljuden så säger hon alltid hör så fint det låter, å så fint det låter. Själv har man ingen aning hur det ska låta så jag håller bara med och ler. Hon gjorde även så att jag fick känna vart alla kroppsdelar låg. Dock kunde inte jag känna någon skillnad Förvånad

Hade du HF förra graviditeten? Tänkte om du har en "risk" för att få "igen"?
  • Madde01
    Maajsi skrev 2012-01-04 19:40:52 följande:
    Ja, det är så spännande.

Samtidigt är det jobbigt för en själv då man var beräknad till den 15e januari. Man väntar fortfarande trots det som hänt. Blir nog lättare att hantera när bf datum har passerat.
    Jo precis Kan tänka mig att de blir väldigt tufft fram tills dess o den dagen speciellt
    Får man fråga om dom vet vad han dog av? du behöver absoout inte berätta om de blir jobbigt..
  • Madde01
    minjalin skrev 2012-01-04 19:45:28 följande:
    Jag hade ingen känsla med sonen men alla andra gissade pojke :P Nu däremot säger känslan jättemycket pojk så vi får se :P
    Okej blir spännande
    Har ni några namn?
    Maajsi skrev 2012-01-04 19:56:58 följande:
    Nej, men hujja stackare! Det lät absolut inte roligt. Förstår att du är less. Förhoppningsvis kommer bebis alldeles snart. Tyvärr kan man inte göra så mycket mer än att vänta, i detta läge. Även fast man så gärna hade velat det. Jag minns när jag väntade lillan så kände jag ibland att jag bara ville dra ut henne och få det bort gjort. Haha.
    Madde01 skrev 2012-01-04 19:45:05 följande:
    Jo precis Kan tänka mig att de blir väldigt tufft fram tills dess o den dagen speciellt
    Får man fråga om dom vet vad han dog av? du behöver absoout inte berätta om de blir jobbigt..
    Jag hade en massa blodproppar i livmoderkakan. Läkarna tror att det beror på en ringkromosom som de hittade där. Det var bara en slump att den ens hamnat där. De tror att ringkromosomen gjorde så att livmoderkakan slutade fungera och istället bildade proppar. De vet inte säkert om det är den orsaken att propparna bildades. Men det beror hur som helst på propparna. Tur att man kommer få hjälp denna gång.ja :( Man ska väl inte behöva uppleva detta ännu en gång. Längtar tills VUL. Hoppas allt ser bra ut så jag kan få utskrivet trombyl och kanske våga längta och njuta av den här graviditeten.
    Okej Ja, det är kanon att man får extra hjälp sen näst kommande graviditeter. Har du varit på inskrivning hos bm än?
    viplanerar09 skrev 2012-01-05 19:53:56 följande:
    Nä jag hade det inte i förra och har inga tecken som helst på att få det nu heller :) Varför trodde du det? Bara för att man har lite spår av äggvita betyder det inte att man är påväg att få HF. Jag är inte helt säker men du kan ha ändå upp mot 3 i äggvita. Någon som vet riktigt hur det är?
    Nej men det är väl skönt Tänkte bara eftersom du hade högt undertryck o äggvita bara.. Men man behöver absolut inte utveckla HF  jag hade det förra grav.
  • Madde01
    viplanerar09 skrev 2012-01-05 19:53:56 följande:
    Nä jag hade det inte i förra och har inga tecken som helst på att få det nu heller :) Varför trodde du det? Bara för att man har lite spår av äggvita betyder det inte att man är påväg att få HF. Jag är inte helt säker men du kan ha ändå upp mot 3 i äggvita. Någon som vet riktigt hur det är?
    Bara för vi började prata om det vart jag tvungen att ta fram gamla mvc journalen Kul o titta tillbaka..
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)