• tvilling 76

Hur mycket sover din 3-åring?

Är lite nyfiken på hur många timmar per natt och hur länge de sover dagtid om de fortfarande gör det förstås. Min kille sover ca 11 tim per dygn sammanlagt. Kompisen son sover ca 3-3,5 timmar på dagen efter 11 tim nattsömn, tycker det låter för mycket men det kanske är normalt.  

• Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?
  • Isabelle08

På veckorna sover hon fr. 07,30 till ca kl 05,30-06,30. På helgerna 07,30 till 07,00 07,30.

Sover 1 timme middag på dagis och hemma på helgerna så varierar det nu de senaste veckorna, men försöker hålla en timma om hon själv vill. Men det börjar bli mer helgdagar då hon helt och hållet inte sover middag alls. Ibland blir hon trött vid 16,00 och då får hon vila en halvtimma inte mer.

Tjejen på 3 år kommer upp och somnar i min säng mellan kl 00,00-04,00, oftas vaknar hon när hon behöver gå på toa och kommer själv in och lägger sig efteråt. Märker knappt av henne när hon kommer och hon somnar direkt om igen.

• Isabelle08
    Isabelle08 skrev 2011-06-05 00:15:15 följande:
    På veckorna sover hon fr. 07,30 till ca kl 05,30-06,30. På helgerna 07,30 till 07,00 07,30.

Sover 1 timme middag på dagis och hemma på helgerna så varierar det nu de senaste veckorna, men försöker hålla en timma om hon själv vill. Men det börjar bli mer helgdagar då hon helt och hållet inte sover middag alls. Ibland blir hon trött vid 16,00 och då får hon vila en halvtimma inte mer.

Tjejen på 3 år kommer upp och somnar i min säng mellan kl 00,00-04,00, oftas vaknar hon när hon behöver gå på toa och kommer själv in och lägger sig efteråt. Märker knappt av henne när hon kommer och hon somnar direkt om igen.
    .. lite tokigt hon somnar alltså kl 19,30 på kvällen inte 07,30 = ) ...
  • bm2007

Vår tös på 2 1/2 år sover cirka 11-12 timmar under natten, dock väcker vi henne innan vi går och lägger oss för att ta henne till pottan, hon somnar sedan om direkt. Hon sover även 1-2 timmar under dagen.

• Finesse

Dottern som är 3½ år sover drygt 11 timmar per natt.. och ibland sover hon 30 min- 1 h på dagen.. men det är ytterst sällan nu.

Och nej hon sover inte hela nätter, hon gjorde det förut men sen vi flyttade i oktober vaknar hon VARJE natt och kommer till oss.. allt mellan 22-06.. sen kan hon vakna till ibland under natten oxå men inte så att hon är vaken mer än 5-10 min..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • emmizenma

Sonen sover 20-21(nu sommartid, tidigare när det är vintertid och mörkare ute)till 6 på morgonen.

Är lite på gränsen att sova på dagen, sover ibland ingenting och ibland 1-2 timmar....men vanligtvis sover han ca 30-45 min

Oftast sover han hela natten men ibland kan han göra uppvak av drömmar eller vara törstig eller komma upp i vår säng.

• Makka Pakka

Han sover mellan 19:30-06:00 (10½ h) på vardagarna. Sen knappt en timme på förskolan.
    Sen sover han 19:30-07:30 (12 h) på helgerna och inget på dagen.

Det har varit lite fram och tillbaka med dagsvilan på fsk. Ibland har han hoppat över den.. men så fort det händer mkt i hans utveckling så behöver han den lilla sömnen under dagen för att orka med.. vi får väl se hur det blir till hösten efter att ha varit hemma på sommaren..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka
    vittra skrev 2011-06-02 09:16:05 följande:
    Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det h sover hela nätter om han inte är sjuk så han kräks mitt i natten.

Sonen sover vanligtvis hela nätter. Han har aldrig vaknat av en mardröm, han kan låta i sömnen en del men han vaknar inte. De gångerna han har vaknat mitt i natten är när han var sjuk, typ magsjuka och kräkts.

Nu har sonen fortfarande blöja på natten men han vaknar torr i princip varje dag. Oftast kissar han så fort han vaknar på morgonen om jag är inte snabb nog att ta han till toan.

Sen kan det vara så att han vaknar men somnar om självmant utan att vi märker det..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Enensammamma

När hon går på dagis sover hon

20-06:45 (Väcker henne) (Ibland 30 min på vilan på dagis men det är MKT sällan numera)

Hemma 21-08:30 och inget på dagen.

Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?