• tvilling 76

Hur mycket sover din 3-åring?

Är lite nyfiken på hur många timmar per natt och hur länge de sover dagtid om de fortfarande gör det förstås. Min kille sover ca 11 tim per dygn sammanlagt. Kompisen son sover ca 3-3,5 timmar på dagen efter 11 tim nattsömn, tycker det låter för mycket men det kanske är normalt.  

• Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?
  • Guld gossarnas Super Mamma

Hehe,nu har vi firat dottern som tog studenten och där fanns barn som var lika gamla som min son 3år och han sov i vagnen,då sa dotterns moster: oj! sover L ännu middag???  Min A slutade sova på dagen redan då han var 2år. Hehe,jag svarade: min son kan sova allt från 1-2 timmar och ändå somna för natten kl 20 senast och som nu vakna strax föra 08 ändå.  hennes 3åring går aldrig och lägger sig innan kl 21 och ofta ännu senare sa moster då. Tänk så olika det kan vara.  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • vidarsmamma

Min son sover ca 11 timmar på natten, och 1-2 timmar efter lunch. Sover han inte minst 1 timme efte lunch blir han hemsk att ha att göra med på eftermiddagen. Läggning brukar funkar bra, han somnar snabbt för det mesta trost att han sover på dagen. Det är så himla olika i den åldern.

• Princess1982

Min dotter på strax över 3 år sover ungefär 10-11 timmar på natten. Lägger sig vardagar vid 19.30 ungeföär och stiger då upp vid 06. Sover 45 minuter på dagis och sen väcker dom henne.
    Helgerna blir lite olika somnar kanske vid 21-21.30 och vaknad vid ca7.30. Ibland sover hon bara 1 timme och ibland mer. Styr det beroende om vi ska upp tidigt dagen efter eller om vi kan ha ex lördagsmys. Vissa dagar visar hon att hon kanske inte behöver sova och ibland behöver hon "sova ikapp".

Märks tydligt att det är förändring på gång och nu framåt semestern kanske vi kan sluta med sömnen på dan...eller bara göra det till en halvtimmas vila när det behövs. Man vill ju vara ute så mycket som möjligt!

• gryning2

Somnar vid kl. 19.30 och sover till mellan 6-7.30 på morgonen. Ingenting på dagen. Så mellan 10-12 timmar per dygn sover han.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Shirin85
    Vardag när hon ska med och lämna syskon på skola: 19.00 - 06.30 =  11 ½ timme
    Helger/sommar: 20.30- 08.00 = 11 ½ timme.
    ♥Saif -04, Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • RebelRose

Han somnar mellan 20.00-21.00,oftast 20.00.
    Sen vaknar han melan 06.00  & 07.30.
    Han sover vanligtvis inget på dagen  om vi inte åker bil en längre sträcka,då får han sova tills vi är framme,30-45 min.

• nyköpingsmamma

Min 3,5-åring slutade att regelbundet sova middag redan vid 1,5-års ålder. Hon kunde helt enkelt inte somna på dagtid. På dagis (3 dagar/v) sov hon dock en timme upp till 2,5 års ålder. Nu för tiden somnar hon oftast 19.30. Väcker henne vid 06. 10,5 h med andra ord. Det händer någon gång att hon somnar alldeles för tidigt, kanske redan 18, och då vaknar hon oftast 03-04. Då är det bara att titta på film som gäller, och det accepterar hon. Ibland somnar hon då om på soffan själv.

• tulip79

Nu är sonen bara 2, 5 år men han sover 10 tim på natten o 1-2 tim på dagen.

• Bollen2

Min har just fyllt 3 år. Han brukar sova kring 10-11 timmar/natt, under de timmarna brukar han dock alltid vakna några ggr och vara ledsen. Han sover inte på dagen. Det slutade han med strax efter han fyllde två.

• Thez

Min tjej på 3 år sover 11 timmar på natten  och ingenting på dagen. Fast ibland hade hon behövt men somnar hon en liten stund på dagen är hon uppe till efter 22 och det är mindre kul

Mina barn betyder ALLT........
  • Isola80

Ca 10-11 tim på natten och ca 45 min på dagen ( väcker honom annars sover han 2 tim).

Min tjej sov ingen middag när hon var tre år.

• meemelii

Sonen är lite mer än 3,5. Han somnar runt 19-20 på kvällen o så går vi upp ca 6-7 på morgonen. Sover ingenting på dagen.

• Mrado

Mina två, 2 och 3 år, sover tyvärr inte mer än 8-10 h per natt. Värst är den äldre ca 20.45 - 05.30, ibland ännu tidigare. Den äldre sover inget på dan, den yngre ca 45 min. Sen vaknar båda minst en gång per natt.. Pigga och aktiva som få på dan, Friska jämt och äter kanon:) 

• Nejade

Sömn har alltid varit problematiskt.

Just nu är det kanske runt 8-9 timmar per natt. Då ges melatonin på kvällen ty annars kan det vara hopplöst att somna. Dessutom 24 kg kedjetäcke.

Vaknar sedan oftast runt 3-5 gånger per natt. Mer om vi gjort saker som varit på en lekplatser med ett gäng andra barn, varit i simhallen när det varit massa barn där, firat födelsedag etc. Rekordet är 15 uppvak på en natt.

Med melatonin somnas det oftast inom 30-45 minuter. Innan 30-150 minuter. Med täcket vaknas det färre gånger.

Vaknar på morgonen cirka halv fem-fem som oftast. Sällsynta fall sovmorgon till sex.

Rekordet är 03:30.... (dags att gå upp enligt den då drygt tvååriga - inte dags enligt mig......).

Sover 1,5-3,15 på den. Oftast kring 2-2,5 just nu. Mer om det hänt saker (se ovan).

Sällsynta fall lyckas vi inte söva på dagen. Det är mycket obra. Är så helt slut på eftermiddagen vilket gör att det är ännu svårare att somna på kvällen, bland annat.

Man får se många soluppgångar i alla fall =)

Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?