• tvilling 76

Hur mycket sover din 3-åring?

Är lite nyfiken på hur många timmar per natt och hur länge de sover dagtid om de fortfarande gör det förstås. Min kille sover ca 11 tim per dygn sammanlagt. Kompisen son sover ca 3-3,5 timmar på dagen efter 11 tim nattsömn, tycker det låter för mycket men det kanske är normalt.  

• Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?
  • Kazeer

Vår äldste slutade sova dagtid vid 3 års ålder. Han sov 10-11 timmar per natt.

vittra skrev 2011-06-02 09:16:05 följande:
    Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det hela?
    Vår äldste vaknar och går från sin säng till vår säng där han somnar om (det har han gjort i snart två års tid). Han är nog nästan halvsovande, när han kommer gåendes. Ska man se det väldigt strikt så sover han ju inte hela natten. Å andra sidan märker vi föräldrar knappt av honom när han kommer till vår säng, så det är inget störande moment mitt i natten. Vaknar för mardrömmar, toalettbesök mm gör han aldrig.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vilda Tiger
    Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det hela?
    Min snart treåriga tjej har en period nu då hon vaknar en eller två ggr om natten och är ledsen. Många drömmar som stör. Hon har blöja än så hon behöver inte gå upp för att kissa. Hon sov hela nätter en lång period och det koommer säkert tillbaka senare, men just nu behöver hon tröstas några ggr per natt.

TS: min dotter blir tre i juli. Hon sover ca 11 timmar varje natt och inget på dagen.
  • Eisa

12 timmar på natten

inga timmar på dagen

• AW76

Min 3-åring sover oftast hela natten, men härom natten vaknade hon och skrek. Antagligen mardröm. Hon var svettig också, så hon fick lite vatten o somnade om. Eftersom detta händer så sällan (inte ens en gång i månaden om jag ska försöka mig på en gissning) så säger jag att hon sover hela nätter. För hon gör ju det nästan jämt.

Min 5½-årige son däremot, han vaknar i princip varje kväll/natt, och går för det mesta in till oss. Men ibland går han i sömnen, för ibland hör vi hur han går omkring däruppe (om vi ff är vakna och är där nere) och går sen tillbaka till sin egen säng.

• vittra

Oj, intressant med så många svar! Förstår ju att det är väldigt olika, vår dotter har perioder då hon sover hela nätter men ofta vaknar hon trots allt av en eller annan anledning. Hon somnar ju alltid om direkt när hon fått det hon behöver eller om hon kommer över till oss, så det är ju inget som stör särskilt förutom de gånger då hon har mardrömmar och är väldigt ledsen. Kommer hon bara över till oss så märker vi inte ens det förrän på morgonen. Helt otroligt att det faktiskt finns barn som aldrig vaknar

• Leoella

Vår 3,5åring sover ca 11-12 timmar per natt och inget på dagen.

• elink
    min son som nu snart är fyra kommer in till oss varje natt. så nä, du är inte ensam.
  • snoozen

Sen 2 år och 4 månader  somnar han kl 19.30 och vaknar ungefär vid 07.30. Sover inte på dagen.

Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?