• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Kattflickan - skönt att höra. Idag behövs all peppning som går att få. Tårarna är nära hela tiden. Verkar som att deppighet är den biverkningen jag fick den här omgången. I mitt huvud har jag redan fått MF eller inte ens ett embryo till ET. Alla hemska tankar verkar samlas i huvudet idag. Suck

• nellang

Mamma1982 Vi fick tre försök beviljade med en gång. Läkaren Greta på Akkis är mycket positiv till PGD och skulle gärna ge fler försök om så behövs.
    (Har hört att de ska starta egen PGD i Uppsala, men det är nog bara på planeringsstadiet.)

Jag vet inte vilka regler som gäller. Tex om jag inte får ett embryo som klarar sig, räknas det då? I min remiss stod deg inte specificerat antal utan KI fick ringa upp o kolla. Självklart var svaret att vi får fortsätta.

Förjäkligt att det ska vara olika regler för olika landsting.

Håller tummarna för dig. Kanske räcker det med ett försök, eller så får du fler i efterhand.

• nellang

Sådär då, nu har jag tagit min Ovitrellspruta. Bara att vänta och hoppas att torsdagen flyger förbi. Längtar till fredag. Hoppas att jag har några fina ägg.

• nellang

Sitter med världens molande värk i ryggen / äggstockarna. Tog Ovitrell igår så det är ju därför. Inbillar mig att det är bra att det värker, att det är många ägg som gör sig redo att flyga iväg i morgonbitti. Kommer dock inte ihåg att det kändes så här förra gången. Men man förtränger och glömmer så lätt.

• nellang

På väg hem från ÄP på KI. Det blev 7 ägg den här gången. (6st i höstas). Kändes ganska mycket o var riktigt groggy efteråt. Men med lite choklad o en kaffe så känner jag mig normal. Nu hoppas jag att alla 7 är friska och växer fint. ET på onsdag.

Trevlig helg på er alla

• nellang

Tack för lyckönskningarna. Polly83 snart nära till ultraljud. Kul! Håller tummarna även för dig.

Kattflickan - vilken fin sak att skicka kort till KI. De är verkligen jättegulliga där.

• nellang

Ikväll är min son till salu. Fås mot upphämtning. Kvällar som dessa undrar jag om vi orkar ett barn till. Gör vi rätt nu?  Men så kommer han tillslut och säger föråt och - Mamma jag tycker om dig. Att mitt hjärta kan smälta så mycket av en 2.5 årings ord.

Jaja gå och skrik ut din vrede i kudden och ta 10 djupa andetag. Han är underbar. Vi har fått förmånen att försöka skaffa ett syskon mha PGD. Och tids nog kommer denna trots att försvinna och jag kommer bara att minnas den där lilla meningen som fick mitt hjärta att smälta.

• nellang

Äh bli inte uppskrämda nu ni förstagångsföräldrar. Men se till att komma iväg till jobbet fort efter mammaledigheten så att ni kan vila upp er.

Chief Wiggum- lycka till med förlossningen. Glöm inte hårband och läppsyl. Du blir jättetorr om läpparna om du använder lustgas!

• nellang

Tisdagen och onsdagen var verkligen en berg och dalbana för mina känslor. Detta blir nog ett långt inlägg - så sorry i förväg...

Ringde till KI på tisdagen och då var inte provsvaren från genetiken klara. MEn barnmorskan berättade vad som hänt med mina 7 ägg. 5 blev befruktade (2omogna) och endast 3 klarade sig till genetiken. Jag bröt ihop. Förra gången hade vi 4 ägg tll genetiken och ALLA bar på genen. Vad var sannorlikheten att något av dessa tre ägg skulle vara friska. 

5 minuter senare ringer Anette igen och säger att 2! ägg är friska. Jipppi!. Men oj vad mycket nervositet och känslor som bara släppte. Jag satt oc storgrät inne på jobbet. Tur att ingen såg mig.

Väl på KI igår var vi nästan själva. Bara ett par till förrutom oss. Så lugnt och skönt. Men inne i rummet började det med att vi fick en ny doktor som precis kommit dit och inte jobbat på förmiddagen. HAn kom inte in i datorn, förra doktorn hade inte loggat ut. Det var ingen barnmorska med i rummet.

De berättade om våra ägg att ett var av topp kvalite och det andra var av bra /ok kvalite. Jippi. En till mig och en till frysen. JAg hoppade upp på solen och försökte slappna av. Forfarande ingen extra barnmorska så JAG fick hålla i ultraljudsmojängen på magen. Doktorn hörde tydligen dåligt och tjejen iluckan inne på labbet pratade väl lite lågt. MEn nu börjar kaoset!

Gubben (doktorn blev nedflyttad till gubbestatus) kommer inte åt ordentligt inne i  mig. Tjejerna på labb verkar mest prata med varandra. De sitter i alla fall inte med huvudet utsträckt halvt genom luckan. gubben och labbtöserna verkar inte lyssna på varandra. Gubben ropar. Sen drar han ut sprutan och ber labbtösen att kolla om det finns nåt ägg kvar och det är borta!!! De tappade bort mitt perfekta ägg någonstans inne i mig. Den kom ialla fall inte hela vägen upp i livmodern. OK sånt kan hända. JAg var lite väl kissinödig och det var tydligen trångt / svårt att komma åt. Så jag är väl egentligen inte arg på gubben pga det.

MEn att labbtösen och gubben inte kunde snacka ihop sig gör mig arg. Mina tårar rann, ingen hörde vad den andra sa. Jag höll krampktigt om ultraljudsmojängen på magen. OCh till råga på allt ligger man i en gynstol uppfläkt med div instrument eller vad det nu är. Så nä - det var ingen kul känsla. Mitt bästa ägg borta. Inget till frysen. och en hemsk upplevelse.

Vi fick ägg nr 2 till oss och jag måste försöka glädjas åt detta. Men jag kommer alltid att tro att det andra var bättre och skulle säkert ha klarat sig längre (om det nu går åt skogen)

En barnmorska kom till oss efteråt och hade hört vad som hänt. Det kom tydligen in en undersköterska efter ens stund i undersökningsrummet. Barnmorskan sa åt oss att gärna skriva ett mail till cheferna och berätta / klaga på vad som hade hänt. Hon sa att pga nedskärningar var det ingen barnmorska i rummet.

JAg är arg och besviken. Svårt att glädjas åt att jag faktiskt har ett litet embryo i mig. Men jag måste försöka släppa alla onda tankar och bara vara positiv så att det växer den här gången.

Så gårdagen var 50/50. lite bra och lite dåligt.

Kram till er alla och glad Midsommar. Saft är oxå gott att dricka istället för snaps.             

• nellang

Nja enligt doktorn så ska det inte kunna växa utanför livmodern. Men vi vet ju inte var det hamnade, såg inget på unltraljudet. Himla tur att jag hade två friska ägg.

Hade liksom inte en tanke på att det inte skulle gå bra vid isättandet. När jag fick reda på att jag hade två friska -ja då var jag 100% säker på att jag skulle få ett och frysen ett. Fanns liksom inte på kartan att det inte skulle gå.   

jag ska nog skriva ner mina tankar kväll och skicka ett mail till KI. De måste få veta att jag blev dåligt behandlad...  

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång