Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Träningsnördar - här samlas vi!

MissMe83 skrev 2013-01-10 20:54:38 följande:

tack känner mig som en valross om jag ska vara ärlig.

Hm hur göra då? har inte hittat någon gravid vatten gympa i malmö. Det är så svårt att veta hur man ska träna och när för att lugna foglossningen, vill ju desperat röra på mig ocså. 
    Nu  har jag inte haft jättestora problem med foglossning men helt klart inte kunnat t ex prommenera.

Det som har funkat för mig är motionscykel. Har kunnat göra lite ont precis efter men inte gjort det värre på sikt.
    Simning har funkat för mig även om det s a s ska kunna vara problem att simma bröstsim
    Skidåkning, utan fästvalla ö h t så att man inte får för sig att diagonala och ta i med benen utan jag har i princip glidit runt på bara stakning och hållit ihop benen.
    Vattengympa för gravida
    Styrketräning
  • cosinus
    Mollly skrev 2013-01-15 11:34:44 följande:
    Hej på er. Nu är det bra längesen jag var här inne. Träningen har inte varit på topp direkt.
    Nu har jag gått och blivit gravidSkrattande Kan man fortsätta att träna som vanligt eller är det något man bör tänka på?
    Vill inte berätta för instruktören på gymmet än. Men om några veckor tänkte jag kolla med henne och be henne lägga upp ett nytt träningsschema till mig.
    Jag har kört på som vanligt men givetvis tagit det lugnare om jag känt att jag inte orkat. Det jag har gjort som gravid är badminton (men bara med första), löpning, spinning, simning, styrketräning och längdskidor.

Med första barnet funkade löpning (fast läs lufsande på slutet) till v 37. Med de andra 3 har jag fått ge mig tidigt, runt v 14-15 för fogarna.

Simma, skidor, styrketräning, och spinningcykel har jag kunnat köra på ända till förlossningen med alla fyra barnen. Sen har jag haft en veckas uppehåll efter förlossningen och så har det funkat att börja träna lungt igen.

Med första barnet märkte jag tydligt runt v 20 hur orken gick ner, med de två efterföljande fick jag sänka motståndet på träningen typ direkt och med sista orkade jag på som vanligt nästan till förlossningen så det skiljer där också.

Om du mår illa och har svårt att äta kan du bli rätt blodsockerkänslig, med fjärde barnet mådde jag apa och var jättekänslig så jag satt och åt riskakor mellan repetitionerna på gymmet för att inte må för dåligt, folk tittar lite märkligt på en då kan jag meddela Skrattande
  • cosinus

Hej alla, måste smyga in i den här tråden. Gillar att träna och har alltid gjort men mängden och intensiteten har varierat med åren. Har 4 barn som är 2, 4, 6 och 8 år gamla och eftersom jag nu faktiskt inte varit gravid på drygt 2 år så börjar kroppen kännas riktigt vältränad igen. Mellan barnen känns det mest som man upprätthålligt någon form av lägstanivå :)

Tränar mest löpning, spinningcykel (som jag har hemma) och lite styrketräning. Finns hur mycket som helst som jag skulle vilja prova, gärna lite crossfit-aktigt men vågar inte riktigt ge mig på alla övningar då jag har ett diskbråck i ryggen. Så just nu kör jag mest på det jag vet funkar och hoppas på att det ska bli bättre med tiden.

Kul tråd och kul att se allt ni andra tränar.

• cosinus
    Wilowa skrev 2013-01-20 20:17:03 följande:
    På torsdag börjar min yoga igen, det ska bli skönt även om jag inte vet hur jag ska hinna dit...men, men problem är till för att lösas. Jag borde träna mer, men hur bär man sig åt för att få några extra minuter per dygn? Jag jobbar heltid, är mycket själv med barnen, har en son som tränar tre dagar i veckan och en dotter som tränar två. Utöver detta är det matcher och tävlingar på helgerna och så är jag är ledare i skidskolan en dag per vecka. Sedan har man ju ett hem att sköta och mat som ska lagas...gissa hur mycket mat en hockeytränande elvaåring vill ha. Lagar jag middag före träningen så blir han arg när han inte får lagad mat efteråt. Sedan är det detta med energi...hur bär man sig åt at tträna när orken är slut? Jaja, det får bli som det blir.
    Det är alltid knepigt att få tid till träning. Jag har tur som har 2 timmars friskvård på arbetstid så jag springer löpband 2 ggr i veckan på jobbet.

Sen brukar jag försöka träna hemma 2 spinningpass i veckan (har cykel i garaget) och styrka efter det. Då är det inte hela världen om man är sjäv hemma. När ena barnet har fotbollsträning brukar jag och en granne gå en riktigt rask prommenad under tiden, känns vettigare än att sitta av tiden på plats.

Jag har sällan problem att hitta energin att börja träna, jag vet att jag blir pigg efteråt. Problemet är att ibland kommer jag inte igång föränn 22:30 på kvällen och då är problemet ist att man är för pigg när man ska sova och helt död dagen efter.
  • cosinus
    Wilowa skrev 2013-01-21 20:58:09 följande:
    Nu får jag några dagar till att fundera ut hur jag ska hitta träningstiden...är genomförkyld.
    Samma här :( Bihålorna fulla med en massa skit och dunkande huvud. Hoppas det släpper snart för nu vill jag komma tillbaka till löpningen jag hade innan jul. Men det här är tredje förkylningen sen dess.
  • cosinus

När jag väntade första barnet -03 hittade jag den här : www.naraforaldrar.se/gravidtraning.htm

Under "sista tiden tränade jag så här" finns ett antal övningar för magen som jag körde på från det att mina magmuskler delat sig. För mig var det någon gång under 8e månaden.

Fram tills dess att jag kände att magmusklerna delat sig körde jag precis samma magövningar som jag gör ogravid.

Så länge magmusklerna varit delade efter förlossningen har jag fortsatt med övningarna på hemsidan och sen gått tillbaka på att träna mage som jag är van annars.

Har funkat bra för mig alla 4 gångerna.

• cosinus
    Wilowa skrev 2013-01-26 18:24:20 följande:
    Har ni alla blivit sjuka? Det är så lugnt i tråden. Själv fick jag stå över yoga då mina bihålor inte ville vara med om några framåtböjningar. Jättetrist, jag hade verkligen behövt gå dit. Fast nu har jag bestämt mig för att ta nya tag med min träning och försöka komma igång med regelbunden träning...fattar inte att det ska vara så svårt...eller jo det gör jag, tiden och orken räcker inte riktigt så därför kommer jag börja i liten skala med nån övning lite då och då istället. Fast först måste jag bli frisk och denna förkylning är både konstig och seg.
    Japp här har det varit sjukt, har också haft ont i bihålorna och varit rejält seg sen en vecka tillbaka. Tänkte dock prova mig på ett pass på spinningcykeln hemma ikväll så får vi se hur det känns. Överlevde 6 km rätt rask prommenad igår utan att bli sämre iaf :)
  • cosinus
    MrC skrev 2013-02-01 13:43:43 följande:
    Äntligen träningsdag igen.
    Blev bjuden på hotellfrukost av en affärsbekant. Men jag hade karaktär nog att inte vräka i mig mat bara för att... efter frukosten tog jag en promenad till Fitness24Seven på Sveavägen (Stockholm). Stegade in där ca 9:15 tror jag.

Anyway, dagens pass:
    Roddmaskin 1 km, 4:11.
    Löpbandet 4 km, 19:26. En snitthastighet på 12:35 km/h.
    Sittcykel 10 min.

När klockan visade 12:00 hade jag sprungit lite drygt 2500 meter.
    Enligt Coopers test har jag bra kondition.
    iform.se/testa-dig-sjalv/test-traning/test-co...
    Jag är 40 år. Om några veckor kan jag nog pressa mig till 2600 m eller mer på 12 min. Ska banne mig komma upp till utmärkt snart.
    Hur långt hinner ni på 12 minuter?

Imorgon är det crosstrainer på schemat.
    Bra jobbat!

Har inte provat springa 12 min men jag är fasen inte någon snabblöpare. Idag sprang jag 5 kg löpband på 27 min. För mig är det bra och framförallt eftersom jag varit förkyld i 2 veckor.

Får jag värma upp innan fixar jag iaf 2 km i 5 min tempo. Det är vad jag brukar kunna avsluta på om jag springer 6.5 km och sprunger de sista 2 km i 5 min tempo. Så om jag då inte sprungit 4.5 km innan utan bara värmt upp så borde jag fixa 2.5 km på 12 minuter. De första 2 i 5 min tempo och så en spurt. Det borde gå.

Isf hamnar jag också på bra, om jag tolkar tabellen rätt. 35 år och kvinna är jag.

• cosinus
    Mollly skrev 2013-02-07 19:08:30 följande:
    Idag kom jag äntligen till gymmet. Men kunde knappt köra någon uppvärmning. Fick avbryta efter 10 min gång, och då gick jag inte snabbt. Fick ont nere i magen. Har ni känt något liknande när ni tränat under graviditet?
    Med första så fick jag typ som ganska rejäl mensvärk ofta när jag sprang (men jag sprang ändå för barnmorskan hade försäkrat mig om att det inte gick att vräka en bebis som levde).

Sen har jag ibland också fått ont i ligamenten vid träning, känns som någon sticker en kniv i sidan på en. Ofarligt men ont.
  • cosinus

Ni som kör plankor, hur länge orkar ni planka?

Jag kör aldrig plankan för jag får ont i ett knä av den (saknar menisk och det är lite annat jox med det knät) men jag var tvungen att prova när en kompis frågade så jag körde 3 minuter halvsjuk.

Trodde faktiskt jag skulle kunnat tjura mig till 5 min men det hade jag aldrig klarat. Frisk hade jag kanske kunnat härda 30 sekunder till.

Nu börjar iaf vi vara friska i det här huset så nu har jag kunnat springa 3 ggr efter uppehållet på 2 veckor. Börjar kännas ok igen. Borde börja köra mer intervaller. Ni som springer intervaller hur långa och hur många?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!